Foxyboy Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 4200,- er den nye satsen for å ha en moped som går over fartsgrensa. 6269401[/snapback] 4200norske kroner!! hvorfor skal det være så jævli dyrt med bøter i Norge? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 For at du ikke skal spekulere i dem. Hadde jeg vært snut, hadde jeg automatisk stoppa rieju-er, de er vel mer eller mindre alltid trimma eller i det minste ulovlig kjappe... Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Men den er original så hvorfor skal ikke denne få gå i 60km/t lovlig hvis en Suzuki TSx kjører lovlig i 60km/t? 6268981[/snapback] Som sagt, det har aldri vært lov for en moped å kunne kjøre 60 km/t på slett vei. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Men før var det litt mer slappt fra fabrikk o.l med mopeder.. De gikk gjerne i 60-70 HELT orginalt også Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg ville uansett ha hatt vanskeligheter med å godta en bot jeg har fått for å kjøre med en moped jeg har kjøpt i Norge og ikke modifisert på noe vis. Som privatperson så er det vel ikke så veldig lett å sjekke hvor nøyaktig speedometeret er, og hvis sykkelen går i 60, når det er forbudt å selge en slike som gjør over 45, så er det vel ikke kjøpers skyld. Om en slik argumentasjon holder vann hvis uhellet skulle være ute, er vel heller tvilsomt. Kjører du fint og holder deg til de grensene du vet gjelder, så tror jeg uansett ikke at det er stor fare for å bli stoppet og avskiltet. Hvis de finner ut at sykkelen din gjør over 45 og vil gi deg bot for det så kan du vel ganske enkelt argumentere med at du ikke visste at den gjør over 45, siden du aldri har kjørt fortere:) De kan vel ikke gi deg bot for at du potensielt kunne ha brutt fartsgrensen? Det blir jo som å stoppe alle bilførere og bøtlegge dem siden bilen deres kan kjøre over 50. Hvis du ikke har kjørt over 45km/t så har du ingen som helst grunn til å misstenke at det er mulig heller, så hvorfor skulle du ha sjekka det? En slik argumentasjon burde vel være nok til å unngå bot for å ha en utrimma sykkel som allikevel kjører fortere. Når du kjøper en moped fra en forhandler så forventer du at den er i lovlig stand, hvis avtalen dere i mellom ikke eksplisitt sier noe annet. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg har en Speedfight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning.. Endret 9. juni 2006 av CastorFiber Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg har en Speefight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning.. 6273687[/snapback] Enig der.. Sjekket wiren ? Evt. en fjær i speedoen ? Mitt viste "litt" for mye etter jeg byttet wire.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hvis de finner ut at sykkelen din gjør over 45 og vil gi deg bot for det så kan du vel ganske enkelt argumentere med at du ikke visste at den gjør over 45, siden du aldri har kjørt fortere:) De kan vel ikke gi deg bot for at du potensielt kunne ha brutt fartsgrensen? Det blir jo som å stoppe alle bilførere og bøtlegge dem siden bilen deres kan kjøre over 50. 6273641[/snapback] Det er slett ikke det samme, siden en bil har lov til å være i stand til å gå så fort som helst. Det har mer til felles med det at en under 16 ikke har lov til å føre båt som kan gå fortere enn 10 knop, selv om han kjører aldri så forsiktig. Politiet har absolutt ingen grunn til å stole på at en gæærn 16-åring ikke gir flat fjøl med en gang de ikke ser på. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg har en Speefight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning.. 6273687[/snapback] Enig der.. Sjekket wiren ? Evt. en fjær i speedoen ? Mitt viste "litt" for mye etter jeg byttet wire.. 6273717[/snapback] Ser ingen grunn til å sjekke deler på en helt ny moped. Dessuten er det en kjent sak at speedometerene på mopeder opererer med "fantasihastigheter" Gjelder i og for seg tunge sykler også. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 ok, så den er ny.. Da burde det ikke være noe vits å sjekke Min scooter viser det 65-67 km/t på speedoen.. På min kompis sin lett-sykkel viser min hastighet ca. 70-73 km/t. (virago) På bilen til fattern (ford mondeo) er det nesten akkurat 70 km/t. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Testet toppfarten i dag, også, bare for moro skyld. Den gjør 62 km/t på flatmark, og 74 km/t i nedoverbakke. Nå skal det nevnes at den er "tilbakestilt til fabrikkstandard". Uansett, motoren går mye penere, og det er ikke nødvendig å gi full gass hele tiden. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Gadd ikke å lage en ny tråd, så spør like så godt her... Jeg har en Derbi Senda R X-treme 03 modell som er nesten orginal. Jeg kjøpte den brukt, og det var byttet drev, svanehals og dyse. Jeg har satt på den orginale lovlige svanhalsen og derevet, men jeg har ikke fått satt på dysa.. Derfor lurer jeg på hvor mye forskjell dette gjør? Mopdene per dags dato gjør ca. 55km/t på sletta en god dag. Ellers ligger den i ca. 45-50km/t på sletta. Før jeg gjorde den nesten "orginal" gjorde den ca. 75 km/t. Mvh. Truls Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Men, når jeg fikk "fikset" min TZR, så sa han mekanikeren at : vi kan jo ikke garantere at alle våre sykler går nøyaktig 45 km/t.. så bare du kjører ordentlig så går det fint. sååå? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Vel, mopeden min har da vært vist i den stand den er nå, og den gikk glatt igjennom. Et tips- biltilsynsansatte liker at resten er i prikkfri stand, at det er rent og pent og bærer preg av vedlikehold. Lenke til kommentar
UbuntuNewb Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Det som er med mopeder er at du har ikke lov å kjøre over 45km/t...men har du hen gammel sykkel som går i 60 - 70 har du ikke lov å kjøre det fordi...mn de kan ikke ta skiltene vis du viser at den er helt orginal, samme med han fyren sin reiju Lenke til kommentar
Foxyboy Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg har en Speedfight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning.. 6273687[/snapback] Hvorfor lager de spedometeret så jævlig crappy? Det er jo helt idiotisk at den viser 12 km/h fortere enn den kjører Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Et godt sprøsmål, som det ikke finnes noe skikkelig svar på. Hvis det er noen trøst, så er dette en vanlig feil på de fleste speedometere, uavhenging av kjøretøy. Er ikke noe bedre på bil eller tung MC, en misvisning på 10% er helt vanlig. Når det gjelder mopeder, så tror jeg dette gjøres med vilje. Tenk så status det er å ha en moped "som gjør i overkant av 85" i stedet for at speedometeret viser den reelle farten, 74 kilometer i timen. (I nesten fritt fall).. Endret 11. juni 2006 av CastorFiber Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 . (I nesten fritt fall).. 6288664[/snapback] ahaha :!: Hmm, digitale speedometere er det kanskje annerledes med? jeg kjøre forbi en sånn "måler" med "din fart XX km/t" og den viste 72 da mitt speedo viste 73.. Lenke til kommentar
Foxyboy Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 . (I nesten fritt fall).. 6288664[/snapback] ahaha :!: Hmm, digitale speedometere er det kanskje annerledes med? jeg kjøre forbi en sånn "måler" med "din fart XX km/t" og den viste 72 da mitt speedo viste 73.. 6289050[/snapback] Digaitale er kanskje mer nøyakte, men de kan mye lettere bli ødelagt har jeg hørt ikke at jeg kan skjønne det Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 ødelagt? syns mitt funker helt strålende jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå