Gå til innhold

Rasisme - Oppbrukt Ord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja...på den ene siden kan jeg si meg enig i at dette ordet til tider blir brukt i sammenhenger der det ikke hører hjemme.

Men, på den andre siden synes jeg at folk som vil forsvare rasisme eller andre diskriminerende holdninger ofte starter en lang diskusjon om definisjonen av ordet rasisme istedenfor å ta en saklig debatt.

Selv er jeg ikke så opphengt i det norske språket at jeg vil begi meg inn på en dyptgående debatt om et enkelt ord. :)

Lenke til kommentar

Rasisme er bra i noen sammenhenger der det er sant.

Var i Oslo og gikk på Karl Johan, da kom jeg borti en person fra Midtøsten, så det veldig ut som, som kalte meg rasist bare fordi jeg klarte å dulte bort i han.

Sånn sett er det altfor teit å bruke det ordet bare å for å bemerke seg selv.

Men rasisme er dessverre en av de største grovhetene som har blitt gjennomført i historien, dermed er det et sterkt ord som absolutt skal brukes i situasjoner der rasisme er et faktum!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er rasisme et oppbrukt ord. Mørkhudete bruker det ofte som en triumfkort: f. eks. noen mørkhudete på skolen fikk dårligere karakterer enn oss andre (og noen andre mørkhudete), og da gikk klagen ut på at det var rasisme som var bakgrunnen til så dårlige karakterer.

De drittsekkene fortjente ikke bedre karakterer, og den læreren er utrolig grei mot meg selv om han FINT vet jeg ikke er norsk i det hele tatt heller.

Lenke til kommentar

Jeg synes beskyldningene mot Carl I Hagen etter hans kommentar om Manuela Ramin-Osmundsen ble litt for dumme. Hva er forskjellen på den norske og franske rase? Skal si meg enig i at Hagens utspill ikke var helt heldig, men det gikk på at hun var fransk statsborger og ikke mørkhudet. Det var det kritikerne som tenkte, ikke Hagen...

Sånne utspill er med på å bryte ned betydningen av et viktig og problematisk begrep som rasisme. Det er nesten blitt et moteord som "synergi" og å "løfte" folk ut av problemer...

Lenke til kommentar

Rasisme kan i likhet med mange andre ord misbrukes. Det er synd, for man ser jo motreaksjonen i denne tråden: Ordet mister betydning.

Hvorvidt ordet er oppbruk er en noksp uinteressant problemstilling. Det finnes fortsatt rasisme i dagens samfunn. Det samme gjør feilaktige beskyldninger om det. En gitt situasjon bør folk selv tenke gjennom hva som faktisk er tilfelle.

Lenke til kommentar
Jeg synes beskyldningene mot Carl I Hagen etter hans kommentar om Manuela Ramin-Osmundsen ble litt for dumme.

6242897[/snapback]

En kan jo begynne å lure om faktisk Hagen skjuler mer bak sine utsang enn det han liker å vise for resten av verdenen, å mene at nasjonalitet og statsborgerskap har noe som helst med sikkerhet å gjøre er for meg helt bak mål. For det er det som er rasisme, man velger å sette folk i bås ut fra hva en er forskjellig på, om det blir gjort med bakgrunn av nasjonalitet, religion, språk eller hudfargen på ørene, er i og for seg ikke så viktig, det grunnleggende i rasismen er der uansett.

rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav.

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9329233

Endret av warpig
Lenke til kommentar
For det er det som er rasisme, man velger å sette folk i bås ut fra hva en er forskjellig på, om det blir gjort med bakgrunn av nasjonalitet, religion, språk eller hudfargen på ørene, er i og for seg ikke så viktig, det grunnleggende i rasismen er der uansett.

Rasisme har med medfødte egenskaper å gjøre. Å kategorisere Mullah Krekar som et undermenneske fordi han er tilhenger av rabiat islamisme er ikke rasisme.

Lenke til kommentar
En kan jo begynne å lure om faktisk Hagen skjuler mer bak sine utsang enn det han liker å vise for resten av verdenen, å mene at nasjonalitet og statsborgerskap har noe som helst med sikkerhet å gjøre er for meg helt bak mål.

Det har med lojalitet å gjøre. Norske embetsmenn må være norske statsborgere. Det har ikke noe med rasisme å gjøre.

For det er det som er rasisme, man velger å sette folk i bås ut fra hva en er forskjellig på, om det blir gjort med bakgrunn av nasjonalitet, religion, språk eller hudfargen på ørene, er i og for seg ikke så viktig, det grunnleggende i rasismen er der uansett.

Grunnlaget for rasisme er at man ser ned på andre raser. Det har ingen verdens ting med nasjonalitet, religion eller språk å gjøre.

rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav.

Morsomt at du drar frem Caplex sin definisjon, som er mye omdiskutert. Hvorfor ikke heller bruke en bedre kilde, som f.eks. en ordbok, som gir den rette definisjonen?

rasisme -n den oppfatning at visse raser er overlegne og andre underlegne; rasehat

Det utvidede rasismebegrepet gjør jo at man er rasist hvis man mener at kulturer som f.eks. driver med steining, æresdrap eller omskjæring av kvinner er underlegne. For å ikke være rasist under det utvidede rasismebegrepet må man synes æresdrap er helt greit, eller at man ikke kan kritisere æresdrap med mindre man selv er del av en kultur der æresdrap er vanlig.

Lenke til kommentar

Rasisme har med medfødte egenskaper å gjøre. Å kategorisere Mullah Krekar som et undermenneske fordi han er tilhenger av rabiat islamisme er ikke rasisme.

6246257[/snapback]

Helt enig her. Å gjøre noe mot en mørkhudet person trenger ikke å være rasisme. Men å gjøre det fordi du ikke liker hans hudfarge eller generelt ikke liker svarte ER rasisme enten disse "venstreradikale *ævpu*erne" vil eller ikke.

Ordet er oppbrukt ja, dessverre. Dette gir jo somt sagt en "triumf" til folk som kan bruke det. F. eks. noen innvandrere som roper "rasisme" fordi de ikke får som de vil. Irriterer meg så grusomt.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Grunnlaget for rasisme er at man ser ned på andre raser. Det har ingen verdens ting med nasjonalitet, religion eller språk å gjøre.

Morsomt at du drar frem Caplex sin definisjon, som er mye omdiskutert. Hvorfor ikke heller bruke en bedre kilde, som f.eks. en ordbok, som gir den rette definisjonen?

rasisme -n den oppfatning at visse raser er overlegne og andre underlegne; rasehat

6246386[/snapback]

Som nevnt er jeg ikke så opptatt om du kaller det rasisme eller f.eks. "diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet/religion" etc.

Men, siden du er så voldsomt fokusert på at rasisme-begrepet bare skal omhandle raser, kan du beskrive litt hva du legger i begrepet "rase"?

Lenke til kommentar

6246257[/snapback]

Hvem andre enn deg har pratet om mullah'en fram til nå? Hvorfor drar du inn han?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men, siden du er så voldsomt fokusert på at rasisme-begrepet bare skal omhandle raser, kan du beskrive litt hva du legger i begrepet "rase"?

6246498[/snapback]

Jeg ser også frem til svaret.

Lenke til kommentar
Ordet er oppbrukt ja, dessverre. Dette gir jo somt sagt en "triumf" til folk som kan bruke det. F. eks. noen innvandrere som roper "rasisme" fordi de ikke får som de vil. Irriterer meg så grusomt.

6246425[/snapback]

Det burde være fullt mulig å bekjempe slik idioti, som man forsøker å gjøre med rasisme.
Lenke til kommentar

6246257[/snapback]

Hvem andre enn deg har pratet om mullah'en fram til nå? Hvorfor drar du inn han?

6246865[/snapback]

Fordi han er et fint eksempel på tilhenger av rabiat islamisme. Iht til Warpig og Caplex er jeg altså rasist fordi jeg kritiserer Mullah Krekar sitt verdisyn.

Lenke til kommentar

6246425[/snapback]

Det burde være fullt mulig å bekjempe slik idioti, som man forsøker å gjøre med rasisme.

6247055[/snapback]

Det skjer automatisk. Beskyldninger om rasisme sitter så løst at begrepet mister betydning i klassisk "ulv, ulv"-stil. For de som virkelig blir utsatt for rasisme er dette synd.

Lenke til kommentar
Som nevnt er jeg ikke så opptatt om du kaller det rasisme eller f.eks. "diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet/religion" etc.

Og hva så? Vi diskriminerer folk hele tiden. F.eks. må utlendinger som kommer for å søke jobb gjennom en veldig papirmølle for å få arbeidstillatelse, noe nordmenn ikke trenger å gjøre.

Menn diskrimineres hele tiden ved at kvinner kvoteres inn i yrker der staten mener det er for få kvinner. Mange synes dette er flotte greier, men det er like fullt diskriminering.

Diskriminering skjer hele tiden. Diskriminering er å behandle folk forskjellig. Vi tar stadig vekk valg som diskriminerer.

6246498[/snapback]

Det er bare å søke på nettet, det. Wikipedia er jo alltid en slager:

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskeraser

Lenke til kommentar

6246498[/snapback]

Det er bare å søke på nettet, det. Wikipedia er jo alltid en slager:

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskeraser

6247792[/snapback]

Søke på nettet klarer jeg også. Jeg spurte om hva du legger i begrepet.

Grunnen til at jeg spør er at du skriver ting som:

Et par søk på nettet i ordbøker som du setter så høyt gir følgende treff:

race: a group of people who share the same language, history, characteristics, etc
race: A group of people united or classified together on the basis of common history, nationality, or geographic distribution: the German race.
Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...