Gå til innhold

Utløserknapp på Casio Z4 virker ikke lenger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Casio Exilim kamera som nå er 2 år gammelt.

Når jeg nå prøver å ta bilder, så låser fokuset seg (som vanlig) når utløser knappen trykkes halveis inn, men når jeg trykker knappen helt inn så skjer ingen ting og bildet blir ikke tatt.

Ingen feilmelding kommer opp i displayet. (Kun avstands innstilling, lukkertid og blender som kameraet vil bruke.)

Er det utløser knappen som er utslitt eller fuktskadet og korrodert?

Eller er det noe annet som kan være feil?

Trodde først at jeg hadde klart å finne en eller annen rar instilling, men etter endelig å ha funnet igjen og finlest bruksanvisningen, skjønner jeg at det må være noe annet.

Takknemlig om noen andre har opplevd noe tilsvarende eller har tips å komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har utsatt kamera for støt, fukt eller andre uheldige påvirkninger, skal dette normalt gå som reklamasjonssak. Ville levert det inn der jeg kjøpte det. Er kamera brukt unaturlig mye, vil ikke alltid slitasjeskader på f.eks utløser gå under reklamasjon.

Lenke til kommentar

Har vært forsiktig med kameraet, oppbevart det tørt og i egen veske.

Men siden jeg jo har tatt bilder både på båtturer og ute i lett duskregn, så kan jeg jo ikke helt utelukke at det enkelte ganger kan ha vært operert med en fuktig finger på utløseren.

Resten av kameraet virker fint og ser ut som det skulle være nytt uten tegn til riper eller slitasje. Det er bare utløser-knappen som har sluttet å gjøre det den skal.... :cry:

Et annet spørsmål: Ser at man nå får nye kameraer med nesten dobbel oppløsning og til halve prisen på hva jeg betalte i sin tid. Så det er kanskje på tide å vurdere å kjøpe nytt. Kan docking stasjonen (og event. batteriet) til det gamle kameraet (EX-Z40) brukes til noen av de nyeste utgavene, eller er det forskjell i tilkobling/programvare....

(Skulle nemlig gjerne hatt en docking stasjon hjemme og en på jobb.)

Lenke til kommentar

Sjelden at dockingstasjoner, kabler, batterier og slikt passer på et flere generasjoner nyere kamera. Mulig USB kabelen, men ikke sikkert det heller... Minnekort har vel alltid vært SD hos Casio, så der slipper du ny investering. Men alle små kompaktkamera har SD i dag, om vi ser bort fra Fuji (XD), Olympus (XD) og Sony (Memorystick i ymse utgaver og standarder).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

Har nå ringt Casio-importøren (tlf.55 19 79 92) og ble da henvist til Camera og Videoteknikk. (www.camera.no).

Sendte kameraet dit og registrerte meg på service-web'en deres.

Ser nå at kameraet har vært innom verkstedet og at følgende arbeidsbeskrivelse er notert på service-web'en:

"Demontert og feilsøkt.

Byttet defekt ASSY/PW (Utløserknapp-elektronikk.)

Testet, ingen feil fremkommet."

Så da ser det ut som jeg kan glede meg til å kunne ta bilder igjen med det og samtidig utsette kjøp av nytt kamera litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...