Plecto Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg lurte på dette med the Big Bang teorien. Jeg forstår teorien og hva den går ut på, at hele universet ble skapt ved en gigantisk eksplosjon, men det jeg ikke forstår er hvorfor i alle dager dette skulle skje? I og med at dette var starten på universets historie er det ingenting "før" the big bang som kunne ha utløst det. En ting er hvorfor det skjedde, en annen ting er hvorfor skjedde det for akkurat 13,7 milliarder år siden (noen forskere som har finni ut at det var akkurat da )? Endret 4. juni 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Big Bang -teorien sier ingenting om hva som hendte før eksplosjonen. Teorien kan beskrive hendelsene rett etter smellet, men ikke før. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Men går ikke teorien ut på at det var universets historie startet? At det ikke var noe før? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Å snakke om hva som var før det store smellet går over i filosofi og metafysikk og har ingenting med teorien om Big Bang å gjøre. Universets historie, slik vi kjenner det i dag, startet med big bang, i følge denne teorien. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 litt lesestoff som er en fin inføring http://en.wikipedia.org/wiki/The_big_bang Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Da var jeg kanskje litt uklar da Jeg driver å diskuterer mot religion og tro, men kom borti en bulk her. Dette med at universet bare helt plutselig skulle "starte" akkurat 13.7 millarder år siden er jo egentlig dumt. Hvorfor skulle det være slik? Og det er jo her Gud kommer inn i bildet og det irriterer meg at ikke ateisme kan svare på dette... :@ Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Da var jeg kanskje litt uklar da Jeg driver å diskuterer mot religion og tro, men kom borti en bulk her. Dette med at universet bare helt plutselig skulle "starte" akkurat 13.7 millarder år siden er jo egentlig dumt. Hvorfor skulle det være slik? Og det er jo her Gud kommer inn i bildet og det irriterer meg at ikke ateisme kan svare på dette... :@ 6242438[/snapback] Svaret kommer, og det inneholder ikke noen gud! Lenke til kommentar
esa Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 les hvordan hjernen virker, det kan forklarer noe med "gud" esa Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Hør hva jeg sier da! Hvis the Big Bang er starten på universet, er det ikke noe "før" big bang, altså ingenting som utløste det? Så hvorfor skulle det da skjedd!? Noen av de grunnleggende lovene innen fysikk er at "noe" kan ikke skje fra "ingenting" så hva støtter denne Big Bang teorien hvis det ikke finnes noen gud? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hør hva jeg sier da! Hvis the Big Bang er starten på universet, er det ikke noe "før" big bang, altså ingenting som utløste det? Så hvorfor skulle det da skjedd!? Noen av de grunnleggende lovene innen fysikk er at "noe" kan ikke skje fra "ingenting" så hva støtter denne Big Bang teorien hvis det ikke finnes noen gud? 6242590[/snapback] Først: Big Bang sier ikke noe om hva som var før BB, eller årsaken til BB. Så BB er ikke noe svar på seg selv. Hvor universet kommer fra, det vet vi ikke. Men det vi vet er å si at universet kommer fra Gud, det løser ingen ting. For hvor kommer Gud fra? Eneste vi har oppnådd med å innføre Gud er å komplisere universet ved å innføre et nytt element. Men vi har ikke fått noen svar, vi har bare forskjøvet problemet et hakk. "Gud er, og har alltid vært?" Man kan si det samme om universet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Hvor universet kommer fra, det vet vi ikke. Men det vi vet er å si at universet kommer fra Gud, det løser ingen ting. For hvor kommer Gud fra? Eneste vi har oppnådd med å innføre Gud er å komplisere universet ved å innføre et nytt element. Men vi har ikke fått noen svar, vi har bare forskjøvet problemet et hakk. Så jeg har misforstått Big Bang teorien? Teorien går ikke ut på at hele universet ble skapt utifra ingenting? Argumentet med at "gud må komme fra noe" fungerer ikke Det at noe må komme fra noe annet gjelder kun i det universet vi lever i. Gud et utenfor denne verdenen, han er utenfor skapelsen altså trenger han ikke følge de reglene som han selv har skapt. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) BB-teorien går kun ut på hva som skjedde rett etter smellet (og at det smalt). Den prøver ikke å forklare hva som skjedde før. Du kan gjerne si at "Gud opprettet en klump masse og sprengte denne", men som nevnt er dette bare et fullstendig uforklarelig ledd som bare legger på unødvendig komplikasjoner. For, hvis Gud er utenfor denne verdenen, hvilken verden er han fra og hvem skapte den verden da? Hva var før DEN verdenen? Som du ser kan vi stille disse spørsmålene i all evighet. De legger bare på lag på lag med ubeviselighet som bare fjerner deg fra det egentlige spørsmålet som er hva skjedde rett før det smallt. Å legge på et nytt fantasilag før det gjør at du bare må komme opp med nye fantastisvar som nok kun er bortkastet tid NB: Du trenger ikke engang begynne å svare på det siste avsnittet, jeg prøver bare å utdype. Endret 4. juni 2006 av Blib Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 ""God creates everything in existance" existance consists of 4 dimentions that we know of, 3 of space and 1 of time this means that God also created time, so God did not have to come from anywhere, he is outside of the laws that he created beacause before he created them they did not exist, put simply nothing came before God because before as a concept did not exist." Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hoooi, du ønsker å starte på å gå ned den veien ja. Da bare trekker jeg meg unna da det finnes storartede folk her på forumet som kan plage livet utav deg myye bedre enn hva jeg kan klare Kort sagt, du bare kompliserer ting unødvendig. Å tro på en liten rosa elefant som skapte verden på 7 dager og bortforklare avanserte spørsmål med "det er bare sånn" løser veldig lite. Dessuten bør du ikke sitere folk som sikkert ikke engang klarer stave sitt eget navn på engelsk. Uansett, tråden din handlet opprinnelig om Big Bang, men nå som du ønsker å starte en tros-diskusjon på skapelsen så kan du bare søke litt rundt i dette og PRS-forumet for å finne LAAAAAAANGE diskusjoner rundt dette. Lykke til Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Han sa det så mye bedre enn meg Skal gå tilbake på tema jeg Hvis alt ble skapt fra ingenting, da spør jeg hvorfor dette skulle skje på akkurat det tidspunktet og hvofor det skulle skje i det hele tatt? For hvis det kom fra intet, ingenting kunne utløst det. Hvis det var noe "før" big bang, ville jo dette bare føre tilbake til at det også må ha en første årsak som da igjen må ha en første årsak. Svarer ateisme på dette ved å si "vi vet ikke"? :S Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Denne diskusjonen har ingenting med Teknologi & Vitenskap å gjøre, i alle fall svært lite. Ingen kan si hvorfor universet er til, hverken kristne eller ateister. Dette går ut på tro, ikke viten. For min del ser jeg ikke poenget med å ta stilling til problemet i det hele tatt, da det for min del er uvesentlig. Vi spør oss selv hvorfor universet er til, altså er universet til. Endret 4. juni 2006 av Lungemannen Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Flytt tråden hvis den passer bedre et annet sted Ved å ikke ta stilling til spørsmålet så vil de troende ha et svar, men ikke ateister. Lenke til kommentar
esa Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 I don't know what you want, but you won't find any simple answer to these questions your asking. Especially when you mix God into it. Then this thing with the bible or whatever your quote was from. How can you really take that quote so seriously? Who is to say that christianity is the 'way'? Start to question that before these other questions. I believe you would have to be open-minded, in this case you are not. esa Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Gud skapte jo universet. Gud er årsaken som ikke ateisme har Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Gud skapte jo universet. Gud er årsaken som ikke ateisme har 6243418[/snapback] Nå har det alltid vært sånn, at hvis mennesket ikke har forstått hvorfor eller hvordan noe har foregått, så har man sagt at det er noe gudommelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå