Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Først; EOS 350D - standard objekt

Har i det siste lagt merke til at det kommer en del flekker på bildene mine. Disse er spesielt fremtredene på landskapsbilder (og en del lyse bilder). Særlig mot blå himmel. Flekkene kommer uansett innstilling på kameraet.

På mørkere bilder kan jeg ikke se flekkene (mulig fordi bildet er like mørkt som flekken). Flekkene er heller ikke tilstede ved typiske snapshots av venner/familie i lystig lag.

Har forsøkt (flere ganger) å vaske bort eventuelle flekker på objektivet. Ser ut til at det hjelper en del, men noen flekker henger igjen. Bør vel også legge til at objektivet ikke er tatt av kameraet før flekkene begynte å komme. Kan det likevel komme støv inn?

Noen som vet hva dette kan være, og eventuelt har tips på hva jeg må gjøre for å få fjernet flekkene. Det blir litt slitsomt å redigere dem bort i PS hver eneste gang.

Legger ved noen eksempler på hvordan det hele ser ut:

post-14707-1149429611_thumb.jpg

post-14707-1149429625_thumb.jpg

post-14707-1149429648_thumb.jpg

Spør gjerne dersom det trengs flere opplysninger, eller dere ønsker flere eksempler.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe poeng i den selvrensen som en kan gjøre med kamera?

6241598[/snapback]

Det er inget selvrens-system på dette. Det er kun en funksjon som løfter speilet slik at man kommer til brikken. Vær forsiktig da du skal blåse den ren eller rense den.. Det er sensitive saker.

S

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Har tatt frem belgen min tidligere, og det ble litt bedre da. Forsøkte igjen nå, og det ser ut til at den største flekken har flyttet seg litt.

Fryktelig irriterende at det skal være så mange flekker, og man blir jo lei av å pludre i photoshop for å fjerne dem også.

Har hørt at noen bruker en vifte eller hårtørker for å få litt ekstra fres på luft. Er dette bare idioti, eller har det noe for seg.

Hvis det viser seg at jeg ikke får fjernet flekkene ved hjelp av diverse luftinstrumenter, hva bør jeg gjøre da?

Edit: Bør det være mulig å se støvet/flekkene på selve brikken hvis man titter forsiktig inn?

Legger ved et bilde jeg akkurat tok - etter blåsing og ny vask av objektiv.

post-14707-1149446979_thumb.jpg

Endret av znabel
Lenke til kommentar

Ikke for å kapre tråden, men noen som vet hva en rens av sensor koster på service? Hvis det koster like mye som det avanserte renseutstyret (gitt at en skifter objektiv skjelden) kan en vel benytte seg av dette?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Ser for meg at det blir en skikkelig rens, samt innkjøp av skikkelig hjemmeutstyr for fremtiden. Noen som kan anbefale noen i Bergen som kan gjøre dette?

Skal låne meg et ekstra objektiv på tirsdag - bare for å være helt sikker på at det ikke er mitt som har krøllet seg.

t

Lenke til kommentar

Kamera og Videoteknikk er det vel firmaet heter. De holder til i Åsane, og er merkeverksted som betjener mange av butikkene i byen. De er blant annet verksted for FotoVideo, og har servicen på Sigma. Går for å være et flinkt proffverksted.

Jeg forstår det slik at i alle fall en av Foto Knutsens filialer også tilbyr rens. De bruker en form for støvsuger.

Valget er ditt. De koster sikkert omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Det blir vel slik at det som er til venstre på bildet vil være til venstre på sensoren dersom du titter direkte på den (og kameraet står rett opp og ned). Altså om du står foran kameraet og ser inn i huset.

Lenke til kommentar
Ser ut til at det er fin utsikt fra Landåslien (eller strimmelen), er ikke helt det samme her nede fra Bergenshallen.

6243815[/snapback]

Landåslien er god observert det. Rett ovenfor strimmelen - med et skikkelig godt objektiv skal jeg nok klare å ta fine bilder av kjøkkenet til de i de øverste etasjene der.

Har forsøkt å se etter partikler. Enten er de for små, eller så ser jeg alt for dårlig. Blir nok en tur til Kamera og Videoteknikk for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...