Ingeniør_student Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Aner ikke hva de skal med en Word-fil. Spurte den ansvarlige for linja mi og hun mente det var fordi muligens ikke alle hadde mulighet til åpne en PDF fil (høres merkelig ut). Skal prøve å mase meg vekk fra dette kravet, men greit å finne frem en nødløsning i tilfelle de slår seg vrange. Takk skal sjekke dem ut. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Skal begynne å skrive bacheloroppgave nå! Det blir en god del matteskriverier og mye eksperiemntelle data (diagram og tabeller). Jeg lurer litt på om noen her inne har skrevet oppgaven sin i LaTEX, og har noen tips og vink? Jeg har bare skrevet mindre rapporter tidligere (typ maks 15 sider). Bør jeg skrive hvert kapittel i en egen tex-fil? Hvordan bør jeg strukturere det? Hvilke pakker bør jeg bruke (kom gjerne med anbefalinger som gjør livet lettere og får layouten til å se bra ut). Skriver dere her inne først i et annet program, for å få korrektur etc. eller skriver dere rett inn i f.eks. TEXWorks? Takker Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) http://detexify.kire...g/classify.html \usepackage{float} om du er virkelig desperat på å få figurer akkuratt der du vil. \usepackage{booktabs} for finere figurer \usepackage{siunitx} nyttig angående fysikk, enheter, desimaltall og skille i tabeller. Generelle tips er å ikke bry seg om hvor figurer og saker er, bare la latex ordne med layouten og konsentrer deg om skrivingen. Del gjerne opp i mindre deler ja, skriver jeg selv vil jeg ikke at hver del skal være over 50 sider, helst under 25. Slik ser en minimal utgave av min preamble ut, kommer selvsagt ann på dokumentet, men det er et godt utgangspunkt \documentclass[10pt,a4paper]{article} \usepackage{microtype,lmodern,fixltx2e} % Småfikser og typografiske forbedringer \usepackage{amsfonts,amssymb,mathtools} % Matematikk. \usepackage[utf8]{inputenc} % Norske symboler æ,ø,å \usepackage[norsk]{babel} % Norsk innholdsfortegnelse, og overskrifter \usepackage{booktabs,caption,float} % Penere tabeller og figurer \usepackage{enumitem} % Mer muligheter for lister Endret 30. oktober 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Bruker stort sett TeXworks, men du kan få stavekontroll til det og: http://code.google.com/p/texworks/wiki/SpellingDictionaries Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Takk for svar til dere begge! Fant denne som jeg synes var ganske bra: http://lvb.wiwi.hu-berlin.de/oe/teaching/theses Er det forersten noen grei måte å bruke en PDF-side (altså en PDF-fil) som forside? Vi har en forside (Word-dokument) som må brukes, og denne blir det mye styr å "konvertere" til LaTEX Lenke til kommentar
voident Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 http://ctan.uib.no/macros/latex/contrib/pdfpages/pdfpages.pdf Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Takk for svar til dere begge! Fant denne som jeg synes var ganske bra: http://lvb.wiwi.hu-b...teaching/theses article? Ikkje den mest naturlege dokumentklassen å bruke. Elles er caption2 gått ut på dato, bruk caption i staden, og hyperref skal med nokre unntak lastast som den siste pakka. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 \frac{1}{x(x+1} \frac{1}{x(x+1} Prøver meg på latex fortiden, hvorfor funker ikke denne? Lagd i en latex edition på iPad hvor jeg kan se ferdige resultatet live. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 du har glemt en ) og det kan selv jeg se som er full \frac{1}{x(x+1)} 1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) I utgangspunktet er det greit å vite litt meir enn at det «ikkje funker» ... Det er matematikk, so det må skrivast i mattemodus. Det vil seie, anten mellom dollarteikn, $ ... $ eller backslash-parentes, \( ... \), om du vil ha det på linje med teksten. Vil du ha det som eige «avsnitt», kan du bruke \[ ... \] om du vil ha ei unummerert likning, eller \begin{equation} ... \end{equation} om du vil ha ei nummerert likning. \documentclass{article} \usepackage{amsmath} % ikkje nødvendig for akkurat dette dømet, men generelt anbefalt om du skal skrive matematikk \begin{document} Dette er tekst, og br\o{}ken $ \frac{x}{x+1} $ er ein del av denne linja. Den neste br\o{}ken derimot, \[ \frac{x}{x(x+1)}, \] havner som ei unummerert likning, midtstilt, med litt luft over og under. Den neste er det same, men nummerert: \begin{equation} \frac{x}{x(x+1)}, \end{equation} \end{document} du har glemt en ) og det kan selv jeg se som er full \frac{1}{x(x+1)} Jo, men ein manglande parentes vil ikkje gjere at det ikkje fungerer ... Endret 2. november 2012 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 \begin{equation} 1x/(x-1)\end{equation} Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Er det i forumet du mener det ikke fungerer? Skriv slik: [tex]\frac{1}{x(x+1)}[/tex] Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Der ja, så må bare legge til tex i tillegg da. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Aha, det var for bruk i forumet du meinte. Då kan du eigentleg ignorere innlegget mitt. Sjå heller denne tråden, om du ikkje har sett den allereie. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Ja, trenger det så jeg kan få litt hjelp i matte assistanse tråden. Hva slags bruk trodde du jeg mente? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) LaTeX er eit markup/programmeringsspråk/typesettingssystem for å lage tekstdokument, og det er primært det denne tråden handlar om. Kort fortalt skriv ein dokument slik som det kode-dømet eg viste over i ei rein tekstfil, og kompilerer det (køyrer det gjennom eit program), so ein får ein flott PDF som resultat. Mykje brukt innan matematikk/fysikk spesielt, mange (dei fleste?) masteroppgåvar innan dei felta er skrive med LaTeX. Eg trudde då du hadde prøvd å lage eit dokument med LaTeX, og hadde fått ei feilmelding når du kompilerte dokumentet ditt. (Det du bruker her i forumet er strengt tatt ikkje LaTeX, det er eit lite program som generer bilete av matematikk, men som bruker same syntaks for matematiske uttrykk. Det underliggjande systemet er forskjellig, og LaTeX kan mykje meir enn matematikk.) Endret 3. november 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
voident Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Ja, trenger det så jeg kan få litt hjelp i matte assistanse tråden. Hva slags bruk trodde du jeg mente? Han trodde det som var mest naturlig å tro når du spør om hjelp til LaTeX ... Endret 3. november 2012 av drgz Lenke til kommentar
lolole Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Blåser liv i denne tråden igjen... Skriver oppgave i latex og har brukt \usepackage[norsk]{babel}. Når jeg bruker \listoffigures og \listoftables kommer dette opp som engelske ord "list of tables / figures" i innholdsfortegnelsen. Noen som kan hjelpe meg med å få dette over på norsk i innholdsfortegnelsen? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Dei listene dukker med standardoppsettet ikkje ikkje opp i innhaldslista, kan du gje oss litt meir info? Kva dokumentklasse du bruker, eventuelle pakker som påvirker dette osb. Lag gjerne eit døme som kan kompilerast direkte og som viser problemet, men der alt urelevant (av innhald, pakker, osb.) er tatt bort. Endret 18. desember 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå