Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden

Anbefalte innlegg

genialt. Takker for all hjelp. Nå funker tilnærmet alt *føle jeg har lært mye*

Siste spørsmålet mitt nå. Prøvde meg på en frekk \drfrac på slutten. Men den gir meg error. \frac funker dog helt fint. Aner du hvorfor ?

functionalline[f(x) = \frac{1-x}{x^2(x+1)}]{(1-x)/(x^2(x+1))}{4}{-1,0,1}

Og sånn helt på tampen. Hva om nullpunktet mitt er roten av tre? Eller jeg vil gjerne ha røttene til cos x fra 0 til 2pi. Tenkte at dette burde være kjempelett å fikse... Bare legge inn mulighetene for custom beskrivelese øverst, også taster enn inn eksaktverdien. Eksempelvis

functionalline[x - \sqrt{3}]{(x - 1.73}{4}{1.7320}[\sqrt{3}]

functionalline[\cos x]{4}{1.57,4.71}[\pi/2 , 3pi/2]

Og den pakken så snasen ut. Problemet er bare at det likner ganske mye på hva jeg kan produsere ut av geogebra.. =) Men kanskje litt lettere

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siste spørsmålet mitt nå. PRøvde meg på en frekk \drfrac på slutten. Men den gir meg error. \frac funker dog helt fint. Aner du hvorfor ?
Nei, men må du verkeleg ha \dfrac der1? Det ser ikkje fint ut. (Du må laste amsmath for å kunne bruke \dfrac og \tfrac, men det har du kanskje gjort allereie. Ikkje at det hjalp, det kom berre ein annan feilmelding. I tillegg til at dømet med sinus- og cosinus-funksjonane slutta å fungere.)

Vil du absolutt ha stor brøk, skriv \displaystyle fyrst i argumentet, e.g. \displaystyle f(x) = \frac{x-1}{x+1}

Og den pakken så snasen ut. Problemet er bare at det likner ganske mye på hva jeg kan produsere ut av geogebra.. =) Men kanskje litt lettere
Jodå, du kan få nøyaktig det same ut av GeoGebra, men det er betydeleg enklare enn rein TikZ.

1 Det er jo eigentleg berre ein logisk plass å ha ein \frac på i denne samanhengen, men generelt er det kjekt å få vite litt meir enn at «eg putta inn ein \dfrac på slutten og fekk error» om ein skal hjelpe nokon ...

Lenke til kommentar

Jeg har begnt på mitt første skikkelige Latex-prosjekt, satt en del i går kveld og leste "The not so short introduction …", og prøvde meg litt frem. Har hatt litt problemer med å sette inn bilder og få det til å bli fint--- prøvde packen wraphicx, men ble bare sånn semifornøyd …

Lurer på om noen her inne kunne sett over koden og den genererte PDF-en kjapt? Jeg kan desverre ikke legge dem ut her, men kan sende dem. Hadde satt veldig pris på det. :)

Lenke til kommentar

Send dem til torbjørn du, han er flink. Ellers pleier jeg å inkludere bilder slik

\begin{center}

\includegraphics[scale=1]{\morendin.png}

\end{center}

Og i preamblen (område før du starter dokumentet ditt) så har du

\usepackage{graphicx}

En kan også skrive noe slikt som

\begin{figure}

\centering

\end{figure}

Noen smartere enn meg kan sikkert forklare deg forskjellen på disse to.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen her inne kunne sett over koden og den genererte PDF-en kjapt? Jeg kan desverre ikke legge dem ut her, men kan sende dem. Hadde satt veldig pris på det. :)

Berre send det på PM. Prøv gjerne å forklar korleis du ynskjer å ha det.

Send dem til torbjørn du, han er flink. Ellers pleier jeg å inkludere bilder slik

\begin{center}

\end{center}

Og i preamblen (område før du starter dokumentet ditt) så har du

\usepackage{graphicx}

En kan også skrive noe slikt som

\begin{figure}

\centering

\end{figure}

Noen smartere enn meg kan sikkert forklare deg forskjellen på disse to.

Den fyrste måten vil berre plassere figuren midt på sida, der du plasserer den i teksten.

figure-omgivnaden derimot definerer det som vert kalla ein float, ettersom posisjonen er, vel, flytande. Skriv du

Dette er eit tåpeleg avsnitt.
\begin{center}
\includegraphics{einfigur}
\end{center}
Dette er eit idiotisk avsnitt.

vil figuren havne mellom det tåpelege og det idiotiske avsnittet i PDF-en. Om du derimot skriv

\begin{figure}
\centering
\caption{Med figurtekst.}
\label{OgMerkelappForReferansar}
\end{figure}
Dette er eit idiotisk avsnitt.

Vil ikkje figuren nødvendigvis havne mellom det tåpelege og det idiotiske avsnittet i PDF-en. Den kan havne nederst på sida, på neste side, eller endå seinare i dokumentet. Grunnen til dette er, enkelt sagt, at LaTeX freister å lage ei side som har lite tomrom. Om figuren ikkje får plass på det som er igjen av sida etter at det tåpelege avsnittet er satt inn, vil figuren verte skove til neste side, og det idiotiske avsnittet vil fylle ut resten av sida etter det tåpelege avsnittet.

Begge måtar er eigentleg heilt OK å bruke, det kjem an på samanhengen. Om du berre skal ha inn eit bilete i teksten utan figurtekst, og vil skrive «... som i denne figuren:», bruk den fyrste metoden. Skal du derimot ha figurtekst, og vil referere til figuren andre stader i teksten, bruk den andre metoden. Figur(tekst)en vert nummerert, og du kan referere til den med \ref{<label>}, t.d.

\begin{figure}
\caption{Figurteksten er her.}
\label{fig:merkelapp}
\end{center}
Som me ser i figur~\ref{fig:merkelapp} er blablabla.

\ref{merkelapp} vil (etter å ha køyrd xe/lua/pdflatex to gonger) vise nummeret til figuren.

Det over var litt svartkvitt, det er meir å seie om emnet. Du kan få ein figure til å vere akkurat der du plasserer den i teksten med ein ekstrapakke, men då kan du like gjerne bruke center, so ikkje gidd. Treng du figurtekst kan det setjast inn vha. caption-pakka og kommandoen \captionof{figure}{Figurtekst}. (\caption{} fungerer ikkje utanfor figure- eller table-omgivnadar.)

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dømes node distance=x and y, eller above left=x and y of N (likskapsteiknet ditt er på feil stad).

\documentclass{article}
\usepackage{tikz}
\usetikzlibrary{positioning}
\begin{document}
\begin{tikzpicture}
 \node (4) {A};
 \node[red]  (3) [above left=1cm and 2cm of 4]   {$2$};
 \node[blue]  (2) [above left=3cm and 1cm of 4]   {$2$};
\end{tikzpicture}\hspace{2cm}
\begin{tikzpicture}
 \node (4) {A};
 \begin{scope}[node distance=1cm and 2cm]
   \node[red]  (3) [above left=of 4]   {$2$};
 \end{scope}
 \begin{scope}[node distance=3cm and 1cm]
   \node[blue]  (2) [above left=of 4]   {$2$};
 \end{scope}
\end{tikzpicture}
\end{document}

Sjå kapittel 16.5 Node positioning i pgfmanual.pdf.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde litt på det, men fant det vanskelig å få ting til å havne riktig mtp lengder. Virket bedre når jeg endret posisjonen til likhetstegnet (slik at den bruker positioning) slik du sa. Kan hende de bruker forskjellige måter å måle lengder på.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Jeg prøvde litt på det, men fant det vanskelig å få ting til å havne riktig mtp lengder. Virket bedre når jeg endret posisjonen til likhetstegnet (slik at den bruker positioning) slik du sa. Kan hende de bruker forskjellige måter å måle lengder på.

No veit ikkje eg kva du meiner med «riktig», men avstandane er mellom kanten på nodane, ikkje mellom sentrum av dei. Legg til on grid som parameter for noden, so vert det sentrum til sentrum. Kan hende du finn noko meir i pgfmanual.

Noen som vet hvordan jeg kan legge ved vedlegg og få det penest mulig? Bruker appendix-pakken, og har fått dem inn i TOC, men vil gjerne ha en liten topptekst hvor det står f.eks. "Appendix A: maps", nå bruker jeg sections, men det ser ganske drit ut.

Topptekst eller overskrift?

Anyways, om det er same dokument som det du sendte til meg, kan du alltids prøve noko som

\setcounter{secnumdepth}{0} 
\appendix
\chapter{Maps}
...

Elles, lag gjerne eit MWE, so kan det verte litt enklare for dei som vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Kanskje enkelt, men er det mulig å definere en tellende kommando? Det jeg ønsker er en egendefinert eller innebygget funksjon

\newcommand{\sec}[1]{\paragraph*{#1)}}

Skriver jeg \sec{a)} så dukker a) opp og alt er god stemning.

Er det mulig å definere en kommando, slik at jeg bare skriver \sec også

dukker a) opp, og neste gang jeg skriver \sec så dukker b) opp, også c) osv?

Skal ikke ha så om de bare går til a-z så går det bra =)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

hei! Fikk til alt, med litt hjelp og mye arbeid selv. Latex sitter bedre og bedre, men langt ifra likegodt som guruenee her inne :p

\documentclass[10pt,a4paper]{article}
\usepackage{microtype}
\usepackage{amsfonts}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{mathtools}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[norsk]{babel}
\usepackage{enumitem}
\title{Fy 1001 - Mekanisk Fysikk \\ Øving 8}
\usepackage{changepage}
\usepackage{lipsum}% http://ctan.org/pkg/lipsum
\usepackage{calc}

\newcounter{opg}[section]
\renewcommand{\theopg}{\arabic{opg}}
\newcommand{\opg}[1]{\stepcounter{opg} \subsubsection*{Oppgave \theopg #1}     \vspace*{2.25mm}}
\setcounter{opg}{0}

\newcounter{navn}[opg]
\renewcommand{\thenavn}{\alph{navn}}
\newcommand{\navn}{\stepcounter{navn}\paragraph*{\thenavn)}}
\setcounter{navn}{0}

\newcommand{\NR}[1]
{
\hspace*{-6.1mm} \noindent \begin{minipage}[t]{0.055 \textwidth}
\navn \hspace{0pt}
\end{minipage}
\begin{minipage}[t]{\textwidth}
\end{minipage}
}

\author{Øistein Søvik}

\date{\today}

\begin{document}
\maketitle

\opg{: Kjerrehjul} 
%
\NR{Bestem treghetsmomentet $I_s$ for ei tynn stang med lengde $R$ og masse     $m$, om en akse normalt på stanga
gjennom stangas ene ende.}

\NR{Bestem deretter treghetsmomentet $I_k$ for et kjerrehjul med $N$ eiker     (spiler), hver med masse $m$ og lengde
$R$, og der selve hjulet (felgen) har masse $M$. Du kan betrakte felgen som     en tynn ring med radius $R$.}

\NR{Hva blir kjerrehjulets totale kinetiske energi K dersom det sitter på ei     kjerre som kjører med hastighet
$V$ ? Vi antar ren rulling for kjerrehjulet}\\

\opg{: Treghetsmoment for diverse stive legemer} 

Bestem treghetsmomentet $I_0$ om en akse gjennom tyngdepunktet/massesenteret til     \\

\NR{ei tynn stang med lengde $L$ og masse $M$. (Akse normalt på stanga.)}\\

\NR{et tynt kuleskall med radius $R$ og masse $M$. (Tips: $\sin^3 x =     \frac{3}{4} \sin x - \frac{1}{4} \sin 3x$.)}\\

\NR{ei kompakt kule med radius $R$ og masse $M$. (Tips: Kompakt kule = sum av     tynne kuleskall.} \\
\end{document}

Dette er koden min som funker! Kan noen si meg hvorfor den første \NR ikke er linjert, og hvorfor det blir ujevne mellomrom?

For eksempel funker ikke \\ etter \NR kommandoen

Dersom \NR går over flere linjer får en kortere mellomrom mellom kommandoen og påfølgende tekst enn dersom \NR inneholder bare ei enkelt linje med tekst

Noen som kan gi meg noen råd og forslag til hvordn jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar

Du kan kanskje bruke \usepackage{hanging} og endre macroen din til

\newcommand{\NR}[1]{\navn\hangpara{21pt}{1}#1}

Eneste mulige problemet er å finne nøyaktig spacing mellom a) og den påfølgende teksten slik at du kan bruke dette i \hangpara-kommandoen. Men 21pt så ut til å funke fint.

\documentclass[10pt,a4paper]{article}
\usepackage{microtype}
\usepackage{amsfonts}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{mathtools}
\usepackage{hanging}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[norsk]{babel}
\usepackage{enumitem}
\title{Fy 1001 - Mekanisk Fysikk \\ Øving 8}
\usepackage{changepage}
\usepackage{lipsum}% http://ctan.org/pkg/lipsum
\usepackage{calc}

\newcounter{opg}[section]
\renewcommand{\theopg}{\arabic{opg}}
\newcommand{\opg}[1]{\stepcounter{opg} \subsubsection*{Oppgave \theopg #1}     \vspace*{2.25mm}}
\setcounter{opg}{0}

\newcounter{navn}[opg]
\renewcommand{\thenavn}{\alph{navn}}
\newcommand{\navn}{\stepcounter{navn}\paragraph*{\thenavn)}}
\setcounter{navn}{0}

\newcommand{\NR}[1]{\navn\hangpara{21pt}{1}#1}

\author{Øistein Søvik}

\date{\today}

\begin{document}
\maketitle

\opg{: Kjerrehjul} 

\NR{Bestem treghetsmomentet $I_s$ for ei tynn stang med lengde $R$ og masse $m$, om en akse normalt på stanga
gjennom stangas ene ende.}

\NR{Bestem deretter treghetsmomentet $I_k$ for et kjerrehjul med $N$ eiker (spiler), hver med masse $m$ og lengde
$R$, og der selve hjulet (felgen) har masse $M$. Du kan betrakte felgen som en tynn ring med radius $R$.}

\NR{Hva blir kjerrehjulets totale kinetiske energi K dersom det sitter på ei kjerre som kjører med hastighet
$V$ ? Vi antar ren rulling for kjerrehjulet}

\opg{: Treghetsmoment for diverse stive legemer} 
Bestem treghetsmomentet $I_0$ om en akse gjennom tyngdepunktet/massesenteret til

\NR{ei tynn stang med lengde $L$ og masse $M$ (akse normalt på stanga).}

\NR{et tynt kuleskall med radius $R$ og masse $M$ (tips: $\sin^3 x = \frac{3}{4} \sin x - \frac{1}{4} \sin 3x$).}

\NR{ei kompakt kule med radius $R$ og masse $M$ (tips: kompakt kule = sum av tynne kuleskall).}
\end{document}

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...