Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden

Anbefalte innlegg

Veit ikkje om eg er heilt med på kva du meiner ...

Om du skal starte eit nytt avsnitt, legg inn ei tom linje:

Dette er eit avsnitt.

Dette er eit nytt avsnitt.

I PDF-en vil dette verte vist som at det andre avsnittet starter på ei ny linje, med innrykk. Eg har sett ein del som legg inn eit manuelt linjeskift eller to i staden (dårlege vanar frå Word kanskje), men det vert feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:)

Det er litt valgfritt om man bruker linjeskift eller innrykk, eller?

Hvordan skriver du ligninger da? En grei måte å gjøre det på som samtidig bevarer oversikten i dokumentet er

blablabla blablabla
%
\begin{equation}
a+b=2
\end{equation}
%
fortsettelse på blablabla blablabla uten innrykk.

Hvis du ikke har % mellom \begin{equation} og teksten så starter du et nytt avsnitt både før og etter ligningen, og det er feil. Alternativet er

blablabla blablabla
\begin{equation}
a+b=2
\end{equation}
fortsettelse på blablabla blablabla uten innrykk.

men det blir fort uoversiktlig.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Jada, f.eks

\begin{equation}
ax+by=c\,.
\end{equation}

Det er litt smak og behag, men jeg synes det er ser mye bedre ut hvis man legger inn et lite mellomrom mellom siste tegn i ligningen og punktumet. Samme gjelder forøvrig hvis du skal ha komma etter en ligning og det som kommer etter ligningen er en leddsetning. Men det viktigste er vel å huske punktum i ligningen hvis den avslutter setningen. Sett ufattelig mange rapporter/oppgaver hvor dette ikke er gjort, og det er rett og slett feil å ikke ha det med. Type noe jeg ville trukket for hvis jeg skulle sensurert en rapport.

\begin{equation}
ax+by=c\,,
\end{equation}

Endret av drgz
Lenke til kommentar

jeg synes det er ser mye bedre ut hvis man legger inn et lite mellomrom mellom siste tegn i ligningen og punktumet.

Enig, men hvordan lager man det? Mellomrommet blir ikke med når jeg kompilerer.

Det er vel fordi du ikke har gjort det som jeg skrev i det forrige innlegget mitt. Med mindre du spesifikt legger inn mellomrom med kommandoer i "mattemodus" vil ikke mellomrom bli tatt hensyn til. Et eksempel på en slik "kommando" er \, eller \. . Det finnes mange andre muligheter også, avhengig av hvor mye mellomrom du trenger.

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikkje om eg er heilt med på kva du meiner ...

I tillegg til å hoppe over en linje kan man markere nytt avsnitt med innrykk på neste linje.
Innrykk i koden har ingenting å seie, mellomrom på starten av ei linje vert ignorert.

Eg snakker om to forskjellige ting:

- I koden markerer ein eit nytt avsnitt med ei blank linje.

- I PDF-en vert dette vist som at det neste avsnittet starter på ei ny linje med innrykk.

Er det egentlig riktig å ha komma bak formelen når man skal ramse opp hva variablene står for på neste linje?

Kjem kanskje litt an på korleis ein skriv det. Tenk på formelen som ein del av setninga, so finn du sikkert ut kva som passer. Til dømes

\begin{equation}
 \rho = \rho(S,T,p)\, ,
\end{equation}
der \( S \) er saltholdigheit, \( T \) er temperatur og \( p \) er trykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg begynt med bilder :) Av en eller annen grunn kommer navnet på bildefilen nede i venstre hjørne på bildet. Hva kommer det av?

Aldri opplevd. Kva pakker laster du som er relatert til bilete? Korleis legg du ved bileta?

Fant ut av det :) Feilen var at bildefilen hadde et mellomrom i seg, og siste del av filnavnet ble kjørt ut som tekst da jeg komprimerte.

Lenke til kommentar

Hva er \label{fig:} i forbindelse med bilder?

Går det an å få egen skrifttype til bildetekstene?

Label er for å kunne referere til figuren i teksten. F.eks hvis du har en figur som viser et eller annet fenomen du skriver om; "... som vi kan se av figur~\ref{fig:tada} øker antall troll på forumet med en faktor to hver dag". :)

For enklere (og bedre håndtering) av referanser kan du titte i cleveref manualen.

Angående bildetekstene, ta en titt på caption pakken (google: caption ctan).

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Hvordan er LaTEX til å skrive større oppgaver (type 50 sider). Tenker da spesielt på å holde orden på kilder/referanser, og hvordan dele det opp (regner med at en tex-fil på såpass mange sider blir absurd tung?).

LaTeX blir mer og mer egnet jo lenger teksten er, i motsetning til f.eks Word som er stikk motsatt. Det er veldig enkelt å holde styr på alt av kilder og referanser (google: "biblatex manual"), samt lage en dokumentstruktur som er oversiktlig (f.eks bruke en egen *.tex-fil per kapittel og inkludere alle kapitlene i hovedfila til slutt - dette er en grei strategi hvis sideantall er mellom 50-100). Skal du derimot skrive 200+ sider så kan det muligens lønne seg å ha en egen fil per kapittel, men også egne filer igjen for delkapitler, slik at man får et oversiktlig hierarki.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...