Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg liker godt LaTeX på trykk, og er blant de som liker fonten CMR, noe ikke alle gjør.

På skjerm er det to muligheter:

- arkorientert som f.eks. PDF: igjen synes jeg LaTeX er ypperlig, her kommer side- og linjeombrekkingen godt til nytte.

- linjeorientert som f.eks. HTML: her spiller det ikke så stor rolle. DVI-til-HTML etc. finnes det endel av, og de ser ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Er forskjellige LaTeX-løsninger kompatible med hverandre? Altså, kode som kompileres fint ved hjelp av en løsning vil se helt lik ut hvis man kompilerer med en annen løsning?

7762853[/snapback]

Når jeg først begynte så brukte jeg PCTeX da det er litt tilgjengelig fra skolen. Etterhvert gikk jeg over til MiKTeX med TeXniccenter, noe som viste seg å se mye penere ut. Så 'nei', alt ser ikke likt ut.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart, ettersom selve TeX-motoren skulle være frosset, nettopp for å unngå inkompatibiliteter.

Men jeg har selv sett at det kan være forskjell

på forskjellige implementasjoner. En venn av meg hadde kjørt TeX på windows og det så helt forferdelig ut (spesielt i områder rundt norske tegn), men etter en rekompilering av samme .tex-fila på linux på skolen, ble det nydelig.

Lenke til kommentar

Horisontale strek blir tykkere, bla. Det vises på f.eks. \sqrt.

Tror problemet er at når du lager PDF, så kjøres ikke pdflatex, men latex -> dvips -> ps2pdf. Mulig jeg tar feil her.

Det er i seg selv ikke noe problem før man kjører de siste kommandoene med feil flags.

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar
Egentlig litt rart, ettersom selve TeX-motoren skulle være frosset, nettopp for å unngå inkompatibiliteter.

Men jeg har selv sett at det kan være forskjell

på forskjellige implementasjoner. En venn av meg hadde kjørt TeX på windows og det så helt forferdelig ut (spesielt i områder rundt norske tegn), men etter en rekompilering av samme .tex-fila på linux på skolen, ble det nydelig.

7921255[/snapback]

TeX-motoren er frosset, men det er likevel mulig å få forskjellige resultater med forskjellige parametre. Det vennen din opplevde var at riktige fonter ikke ble inkludert. Det er et problem med latex og pdf som har framkalt mye bannskap opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Penere, på hvilken måte? Er det fontene du tenker på? Kunne være interessant med litt mer spesifikt om forskjellene som er ute å går.

7921149[/snapback]

Det finnes mange grep man kan gjøre for at dokumentet skal bli penere. Man kan legge til mikro-kjerning (micro-kerneling) (som er en forbedring på tex som gjør høyresiden mindre absolutt og forbedrer "gråheten" i dokumentet). Dessuten kan du endre fontene. Latin modern er det mange som liker. Så kan man endre innrykk o glegge litt luft mellom avsnittene så oppsettet blir litt mer "europeisk".

Lenke til kommentar

En helt annen ting: Noen her som hadde likt LaTeX-støtte direkte i forumet? Slik at vi faktisk kunne fått formler uten å dolke DiverseTeX i hodet?

Dette forumet her har det i allefall:

http://rupert.physics.uoguelph.ca/forum/vi...6c3f792b4163b1e

Evt. - kansje man kunne laget en firefox-extension som (for visse domener) greppet teksten etter [latex] \lambda \pi \varphi \pm etc. [/latex], og kjørte i gang med å kompilere det til gif-filer ellernoe (burde være mulig med litt skallskripting), og satt inn disse istedet?

Lenke til kommentar

LaTeX-støtte i forumet har vel vært savnet og etterspurt lenge, og selv om det er buggy på Realisten, så er jo buggy LaTeX uendelig mye bedre enn ingen LaTeX å ha ... Eller hva?

Selvsagt kan man jo bruke LaTeX-generatorer på nettet og linke til bildet. Var det ikke gspr som lagde en sånn enkel generator en gang? Den ble nå brukt av mattetrådfolket en liten stund, iallfall, så det virker jo som at behovet er der.

Lenke til kommentar

Hvor mange her er det som bruker firefox? Den er i alelfall tilgjengelig på alle plattformer. Jeg har en idé: Lag en extension som tolker alt som ligger imellom [latex] og [\latex] ved å kjøre det til en lokal latex-install (kansje direkte i equation-mode, og generer en .gif eller noe av det. (evt. setter inn kompileringsfeilmeldingen)

Dersom man ikke har latex inne, blir ting som i dag - man tolker det i hodet. Dersom man har det inne, vel, oh the niceness.

Pluss at det burde være mulig for et framtidig tillegg til forumet å støtte det greit, ved å bruke "pseudo-bbcode"

Lenke til kommentar
Hvor mange her er det som bruker firefox? Den er i alelfall tilgjengelig på alle plattformer. Jeg har en idé: Lag en extension som tolker alt som ligger imellom [latex] og [\latex] ved å kjøre det til en lokal latex-install (kansje direkte i equation-mode, og generer en .gif eller noe av det. (evt. setter inn kompileringsfeilmeldingen)

7943284[/snapback]

Tja... Om du bruker Firefox og Greasemonkey, så kan man jo fks. kjøre alt som tilhører class="latex-math" gjennom en webkompilator a la mediawiki (wikipedia), og så bytte ut hele greia med den tilsvarende mathml-koden evt. et bilde.

Så det er vel bare å sette i gang ;)

Lenke til kommentar

Hva er den beste måten for å høyrejustere et bilde ved siden av ett eller flere avsnitt?

Den eneste jeg har funnet er to \parbox'er ved siden av hverandre, men jeg synes den blir så hardkodet. Jeg trodde LaTeX skulle være god til å finne fine plasser å plassere bilder.

Eksempel:

\section{Overskrift}
\parbox{.7\linewidth}{
 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Morbi mi nibh, dignissim eget, euismod vitae, sollicitudin a, magna. Morbi pretium, dui ut pharetra convallis, purus purus feugiat sapien, eu scelerisque augue arcu sed sem. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos.

Vestibulum congue. Sed tellus purus, eleifend sed, commodo ac, viverra nec, mauris. Vivamus pellentesque vehicula leo. Phasellus orci ante, lobortis a, volutpat vitae, sodales sed, dui. Vestibulum molestie hendrerit turpis. Quisque quis magna. Curabitur id tortor at metus varius sagittis.
}
\parbox{.3\linewidth}{\includegraphics[width=40mm]{bilde.png}}

post-30930-1171746890_thumb.png

Resultatet ser jo forsåvidt greit ut, men jeg synes det er tungvindt å skrive det sånn.

Lenke til kommentar
Er det noen andre som har eksempler på hva de har brukt latex til?

7971495[/snapback]

Jeg brukte LaTeX for å skrive prosjektrapport i et prosjekt i fag på NTNU fjor. Skal ha prosjekt i år også, så da er LaTeX en selvfølge.

Blir mye utledninger av likninger i disse rapportene, og da er LaTeX ypperlig. Eneste jeg synes er litt vrient er å plassere bilder slik man vil... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kunne tenke meg et environment "example". Jeg har laget et \newenvironment{example}, slik at jeg kan bruke \begin{example} og \end{example}. Spørsmålet er hvordan jeg få disse nummerert og med caption, slik at jeg kan bruke \caption og få "Example 4: Using foo with bar", samt å kunne referere til disse med \ref. Har noen noen ideer om hvordan å få til dette?

Evt. noen pekere til lure steder å lese. De vanlig LaTeX-guidene jeg har funnet tar ikke for seg detaljene rundt dette.

Forresten kan det vel hende at det finnes en passende .sty for dette der ute, så hvis noen har en de vet om er det bare å si fra.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...