Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Om den ikkje gjer det, finn Settings i Miktex-mappa i Start-menyen, og start denne. Gå til siste fane (Packages), og start pakkebehandlaren (er ein knapp der det står «Open package manager» eller noko slikt). Søk etter den pakka du vil ha, høgreklikk --> install. Når du er ferdig, gå til fyrste fane i Settings-vindauget, og klikk på dei to knappane øvst (Refresh FNDB og Update formats). Red.: Du må kanskje lukke TXC før du gjer dette. Endret 9. november 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Om den installerer automatisk kan du vel bare prøve å legge til \usepackage{siunitx} og se om det fungerer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Om den installerer automatisk kan du vel bare prøve å legge til \usepackage{siunitx} og se om det fungerer. Jeg gjorde det, og det funka. Tusen hjertelig. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Har begynt å bruke LaTeX i det siste, men sliter litt med å få BibTeX til å fungere. Jeg bruker Mac og gjør alt i TeXShop, BibTeX-filene mine spyttes rett ut fra det glimrende programmet Papers. Utgangspunktet er en .bib-fil, såpass har jeg forstått – et eksempel på det som kommer ut av Papers er limt inn under. Derfra er kunnskapen min shaky, har lest meg til at det skal være en .aux-fil her et sted – men ikke helt forstått hvor den dukker opp fra eller hva den skal gjøre. Hvis jeg prøver å kompilere koden under får jeg feilmeldingen «I couldn't open file name `testeksport.aux'» (testeksport.bib inneholder det jeg har limt inn under). Noen ideer som kan få meg et hakk eller to nærmere? @article{Romer:1999p822, author = {C Romer}, journal = {The Journal of Economic Perspectives}, title = {Changes in business cycles: evidence and explanations}, year = {1999}, month = {Jan}, date-added = {2009-11-03 13:46:34 +0100}, date-modified = {2009-11-03 13:46:34 +0100}, pmid = {14916804875848676724related:dHXGgAAjA88J}, URL = {http://www.jstor.org/stable/2647116} } Neste steg er forhåpentligvis å få litteraturlisten inn i LaTeX-dokumentet, trenger jeg noe mer enn det under for å få det til? \bibliographystyle{plain} \bibliography{testeksport} På forhånd takk for alle tips! Endret 9. november 2009 av Euklid Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Med forbehold om at det er ei stund sidan sist eg brukte Bibtex: Det er ikkje .bib-fila som skal kompilerast. Du legg inn referansar til .bib-fila i .tex-fila (sjølve dokumentet) med \cite, og legg til referanselista i denne slik som du sjølv skriv nederst (gitt at .bib-fil og .tex-fil ligg i same mappe). Når du kompilerer .tex-fila vil informasjon verte henta frå .bib-fila, og i denne prosessen vil det verte laga ma. ei .aux-fil, som havner i same mappe som tex-fila. So det du gjer for å referere til eit verk i teksten er t.d. slik: Tekst, tekst og meir tekst, referer herved til \cite{Romer:1999p822}, bla bla bla. Det som står i \cite{} kjenner du att frå fyrste linje i oppføringa frå .bibfila. Kvart verk i bibliografien har eit slikt kallenamn. Merk at det kun er dei verka du siterer i teksten som vert lagt til i referanselista. Når du so skal kompilere må du fyrst kompilere ein gong med (pdf)latex, so med Bibtex, so to gonger med pdf(latex). Då skal referansane vere i orden. Meir info: http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Bibliography_Management Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Glimrende, der fikk jeg det faktisk til – tusen takk. Eneste problemet nå er at jeg ikke får bibliografistilen agsm til å virke, kun plain. Mystisk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En del av rapporten min blir ikke kompilert, og jeg har ingen som helst aning hvorfor. Får ingen feilmeldinger relatert til noe i nærheten, den bare hopper plutselig over slutten av et kapittel. Det er en ganske stor fil, så hvis noen hadde orket å legge meg til på msn eller sendt meg en PM så hadde jeg blitt glad. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Glimrende, der fikk jeg det faktisk til – tusen takk. Eneste problemet nå er at jeg ikke får bibliografistilen agsm til å virke, kun plain. Mystisk.Har du lasta harvard-pakken? Agsm er vel ein del av Harvard-familien av bibliografi-stiler, so du må ha noko slikt:\usepackage{harvard} \bibliographystyle{agsm} Om det framleis ikkje fungerer, prøv å slett alle dei midlertidige filene (.aux, .bbl, osb.) og gå gjennom sekvensen latex-bibtex-latex-latex på ny. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Funker som bare det! Igjen, tusen takk. Da er prosjektforslaget til PhD-søknaden min så godt som klart. Herlig! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Og hvis jeg ikke vil at NM^2/Kg^2 skal være i kursiv? Hvordan fikser jeg det? Tusen hjertelig Du kan også bruke \frac{\text{NM}^2}{\text{Kg}^2. Selv er jeg veldig glad i å sette enheter i firkantparanteser, slik: Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hva er det som har skjedd her? Jeg oppdaterte til miktex 2.8, og teksten som den gir ut blir forferdelig pikselert (matteutrykk ser ut til å fungere fortsatt). Dette er fra pdf (Latex=>PDF), men akkurat det samme skjer med postscript. http://bildr.no/view/524920 Virker som om den plutselig bruker bitmap-fonter av en eller annen grunn. edit: \usepackage{lmodern} i preamble fikset det, men er dette de samme fontene som tex default? Jeg har aldri behøvd å ha dette før. Endret 12. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Oppdaget akkurat det samme selv, men fikset det ved å fjerne \usepackage[T1]{fontenc} som jeg har brukt før. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Automatic font expansion does not work with bitmap fonts. Therefore, if you are using the Computer Modern Roman fonts in T1 encoding, you should either install the cm-super fonts or use the Latin Modern fonts (package lmodern).Ikkje relatert til problemet anna enn at det seier at standard-skrifttypen med T1-«encoding» er bitmap-skrift, som de for so vidt har oppdaga. No har eg ikkje eg mykje peiling på området, men kan det vere at MikTeX 2.7 hadde cm-super-skrifttypane installert som standard, medan 2.8 ikkje har det? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Oppdaget akkurat det samme selv, men fikset det ved å fjerne \usepackage[T1]{fontenc} som jeg har brukt før. Når jeg tok vekk fontenc var det noe forskjeller i høyden på linjene, spesielt om det var inline-math i dem, og noen merkelige avstander mellom bokstavene. Tror jeg lar den stå på latin modern inntil videre, jeg kan ikke se forskjell på computer modern og latin modern (er det noen?). Endret 13. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Dei er i so fall små. Hovudforskjellen ser ut til å vere at det er med fleire diakritiske teikn: http://www.gust.org.pl/projects/e-foundry/latin-modern Lenke til kommentar
voident Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 En del av rapporten min blir ikke kompilert, og jeg har ingen som helst aning hvorfor. Får ingen feilmeldinger relatert til noe i nærheten, den bare hopper plutselig over slutten av et kapittel. Det er en ganske stor fil, så hvis noen hadde orket å legge meg til på msn eller sendt meg en PM så hadde jeg blitt glad. Hvis det er kode som ikke blir kompilert så er det mest sannsynlig at det er en liten feil du har oversett. Kunne du lagt ut kodesnutt fra og med det siste som blir kompilert? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Villalobos: Det var litt forskjellige feil han hadde, manglande krøllparentesar mm. Eg tok kontakt via PM, trur det gjekk i orden til sist. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Øverst i dokumentet mitt har eg ein \documentclass[11pt,norsk,a4paper]{article}, men dersom eg endrar til '14pt', skjer det ingenting! Må eg bruke \large{} for å oppnå det eg ønskar? Takk! Red.: Fant ut at det var ein slags setting som igjen bestemmer str. på f.eks. \large{}. Am I right? Endret 15. november 2009 av JarlG Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Kva ønskjer du? Gyldige storleikar der for article-klassen er 10, 11 og 12, og er ein global innstilling, som endrer alle dei ulike storleikane i høve til kvarandre, om eg har forstått rett (ingen garanti der). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvorfor blir tabellen trøkket så langt ned på siden? Er det noen måter å få det seende litt bedre ut? LaTeX-koden er spyttet ut av LyX. Dokumentklassen er report, og jeg har redusert margene litt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor \chapter{Måleresultatet} \begin{itemize} \item \textasciicircum{}V = Amplituden til signalets vekselspenningsledd \item $V_{0}$= Signalets likespenningsledd \item $V_{AC}$= Spenningen som vises på multimeteret i AC-stilling \item $V_{DC}$= Spenningen som vises på multimeteret i DC-stilling \item $V_{eff}$=Effektivverdi regnet med formelen gitt i likning (2.7). Både med teoretiske og målte verdier \end{itemize} % \begin{table} \caption{Målte og beregnede verdier} \centering{}\begin{tabular}{|c|c|c|c|c|c|c|c|c|c|} \hline Signalform & \multicolumn{3}{c|}{Målt med oscilloskop} & \multicolumn{3}{c|}{Målt med multimeter} & \multicolumn{3}{c|}{Teoretiske verdier}\tabularnewline \hline & \textasciicircum{}V {[}V{]} & $V_{0}${[}V{]} & f {[}Hz{]} & $V_{AC}${[}V{]} & $V_{DC}${[}V{]} & $V_{eff}$ & $V_{eff}$ & $V_{av}$ & $V_{abs,av}$\tabularnewline \hline Sinus & 5,05 & 0 & 1003 & 3,445 & 0,116 & 3,457 & 3,35 & 0 & 3,18\tabularnewline \hline Sinus + DC & 5 & -2 & 1001 & 3,523 & -2,330 & 4,226 & 4,06 & -2 & -\tabularnewline \hline Firkant & 5,04 & 0 & 1002 & 4,990 & 0,000 & 4,990 & 5 & 0 & 5\tabularnewline \hline Firkant + DC & 5,01 & 3,07 & 1001 & 5,080 & 3,210 & 6,014 & 5,83 & 3 & -\tabularnewline \hline Trekant & 5,04 & 0 & 1002 & 2,910 & 0,070 & 2,908 & 2,89 & 0 & 2,5\tabularnewline \hline Trekant + DC & 5,01 & 6,03 & 1001 & 2,900 & 6,090 & 6,743 & 6,66 & 6 & -\tabularnewline \hline \end{tabular} \end{table} Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå