Yngevege Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har en figur med caption. Dersom jeg ikke tar en \centering på den vil caption'en bli helt til høyre for tabellen, noe som ser utrolig stygt ut. Er det noen måte å få både tabellen og caption'en til å legge til venstre? (altså mot venstremargen) Dette er saken det gjelder: \begin{table}[h] \centering \caption{Farge etter eventuell reaksjon} \begin{tabular}{|1|1|1|1|} \hline &\ce{Cl2} &\ce{Br2} &\ce{I2} & \hline \ce{Cl-} &(Blank)&Gul &Lilla &\hline \ce{Br-} &Gul &Gul &Lilla& \hline \ce{I-} &Lilla & Lilla &Lilla& \hline \end{tabular} \end{table} Lenke til kommentar
voident Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Er det noen måte å få ( og ) til å oppføre seg som \left( og \right)? Er ganske tungvindt å skrive paranteser på den måten. Du kan jo bruke \newcommand eller \renewcommand og korte ned på antall tegn, eventuelt skrive det om til noe du synes er mye greiere å bruke. F.eks \renewcommand{\vp}{\left(} \renewcommand{\hp}{\right)} Endret 16. oktober 2009 av villalobos Lenke til kommentar
voident Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg liker å se på dokumentet underveis i en skriveprosess. Finnes det enkle programmer som lar meg se produktet uten at man må kompilere manuelt hele tiden? «Live» splitscreen er å foretrekke med editor og oppdatert produkt side om side. Har ikke noe problem med å skrive kommandoene i editoren (vil altså ikke ha et tradisjonelt WYSIWYG-program). Du kommer neppe til å finne en editor der du ser hvert eneste tegn du skriver i koden dukke opp i DVI/PDF leseren din uten at du kompilerer. Det finnes dog en hel haug av editorer som lar deg kompilere med ett tastetrykk, og som samtidig oppdaterer (lukker og åpner igjen) filen din, slik at du strengt tatt ikke trenger å trykke på mer enn en tast/knapp. Endret 16. oktober 2009 av villalobos Lenke til kommentar
laohu Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Du kommer neppe til å finne en editor der du ser hvert eneste tegn du skriver i koden dukke opp i DVI/PDF leseren din uten at du kompilerer. Joda. Det finnes faktisk. Internettsiden oser kanskje ikke av profesjonalitet, men jeg har fått anbefalt editoren av en kjenning som er godt fornøyd. Aporopos, noen som har en god LaTeX-pakke å anbefale for kommutative diagrammer? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 LyX er tingen hvis du vil ha wysiwyg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Aporopos, noen som har en god LaTeX-pakke å anbefale for kommutative diagrammer?Amscd, sjå dokumentasjonen frå AMS (PDF) kapittel 8, kan brukast. Det vil seie, det er den einaste eg veit om (har aldri hatt bruk for å lage slike, so eg har ikkje undersøkt mogelegheitane). Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Driver å gjør noen oppgaver, og har da sections(oppgavenummer), og subsections(deloppgaver). Så til vanlig så ser jo dette sånn ut: Oppg 1: a) b) c) osv... Men de fant ut at oppgaven var for stor, så de har sagt at man kan velge ut noen deloppgaver. Så jeg lurer på om det er mulig å skjule de subsection-ene jeg ikke bruker. Altså noe sånt som dette: \section{} \subsection{} \hidden\subsection{} \subsection{} blir til Oppg 1: a) c) Håper noen forstår. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 \section{} \subsection{} \hidden\subsection{} \subsection{} blir til Oppg 1: a) c) Dette får du til ved å bruke en av disse \setcounter{section}{2} \setcounter{subsection}{2} der 2-tallet angir hvilket nummer neste section eller subsection skal ha. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Takker, det fungerte fint. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hei! Jeg har tenkt til å skrive kjemiforsøket mitt i LaTeX, hands down... Hvordan definerer jeg `kjemimodus`? Da kan jeg f.eks. kan skrive -> istedenfor \rightarrow, og denne koden for å få en heftig likning med pil: [ce] 6CO2 + 6H2O ->[\textcolor{blue}{Light Energy}][\textcolor{red}{Endothermic}] C6H12O6 + CO2 \quad \Delta G^{\circ} = +2870kJ/mol [/ce] Koden er hentet herfra, men gjelder da kansje bare for det forumet? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Prøv mhchem-pakken: \usepackage{mhchem}. Les i dokumentasjonen (PDF) for informasjon om bruk. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Prøv mhchem-pakken: \usepackage{mhchem}. Les i dokumentasjonen (PDF) for informasjon om bruk. Takk, skal prøve det. Lenke til kommentar
voident Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Du kommer neppe til å finne en editor der du ser hvert eneste tegn du skriver i koden dukke opp i DVI/PDF leseren din uten at du kompilerer. Joda. Det finnes faktisk. Internettsiden oser kanskje ikke av profesjonalitet, men jeg har fått anbefalt editoren av en kjenning som er godt fornøyd. Aporopos, noen som har en god LaTeX-pakke å anbefale for kommutative diagrammer? Dæven, det hadde jeg ikke trodd, så tar selvkritikk på den. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Noen av dere som kunne tenke dere å hjelpe meg med å feilsøke noen linjer LaTeX-kode? Får 101 errors i en tabell på 3*12, hehe. % \begin{table}[ht] \caption{symbolliste} \centering \begin{tabular}{cll} \hline Symbol & Forklaring& Enhet \\ \vspace{0.5cm} \hline $F$ & Gravitasjonskraften & N \\ $G$ & Gravitasjonsknstanten& \frac{NM^2}{Kg^2} \\ $S$ & Differansen mellom likevektslinjene & m \\ $b$ & Avstanden mellom sentrene stor og liten kule & m \\ $r$ & Rotasjonsradius i torsjonsvekt & m \\ $L$ & Avstanden fra sentrum i torsjonsvekten til målestaven & m \\ $M$ & Gjennomsnittsmassen av de store kulene & kg \\ $T$ & Svingeperioden & s \\ $m$ & Gjennomsnittsmassen av de små kulene & kg \\ $D$ & Torsjonsstivheten til tråden\ & kgm^2 \\ \hline \end{tabular} \label{tabell1} \end{table} Edit: nå skal det se litt penere ut, tror jeg Endret 9. november 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) For det fyrste har du mattekommandoar som ikkje står i matteomgivelser. \frac{}{} og ^2 fungerer ikkje i tekstmodus, so skriv eit $ før og etter. For det andre fungerer det ikkje med den \vspacen. Prøv å gjere det slik i staden: \begin{table}[ht] \caption{symbolliste} \centering \begin{tabular}{cll} \hline Symbol & Forklaring& Enhet \\[0.5cm] \hline $F$ & Gravitasjonskraften & N \\ $G$ & Gravitasjonsknstanten& $\frac{NM^2}{Kg^2}$ \\ $S$ & Differansen mellom likevektslinjene & m \\ $b$ & Avstanden mellom sentrene stor og liten kule & m \\ $r$ & Rotasjonsradius i torsjonsvekt & m \\ $L$ & Avstanden fra sentrum i torsjonsvekten til målestaven & m \\ $M$ & Gjennomsnittsmassen av de store kulene & kg \\ $T$ & Svingeperioden & s \\ $m$ & Gjennomsnittsmassen av de små kulene & kg \\ $D$ & Torsjonsstivheten til tråden\ & $kgm^2$ \\ \hline \end{tabular} \label{tabell1} \end{table} Red.: Mykje rot, fiksa opp i no. Red. 2: Ein betre måte å skrive einingar på kan vere siunitx-pakka. Last pakka med \usepackage{siunitx}, og erstatt den brøken med \si[per=frac]{\newton\squaremetre\per\kilogram\squared}. Endret 9. november 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Og hvis jeg ikke vil at NM^2/Kg^2 skal være i kursiv? Hvordan fikser jeg det? Tusen hjertelig Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Bruk SIunits-pakken til enheter. Da skriver du \unit{verdi}{enhet}. F.eks \unit{}{\newton\meter^2\per\kilo\gram^2} Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hvordan installerer jeg pakker? Er helt blank på LaTeX, brukt det én gang før. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) SIunits trur eg har vorte erstatta av siunitx. Last pakka med \usepackage{siunitx}, og erstatt den brøken med \si[per=frac]{\newton\squaremetre\per\kilogram\squared}. Red.: Operativsystem og LaTeX-distribusjon? Endret 9. november 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Bruker TeXniccenter, Miktex og winxp. Men mener jeg satt TeXniccenter til å installere pakker automatisk når jeg laster pakkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå