Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden

Anbefalte innlegg

Hvordan får man mellomrom mellom måltall og enhet i $-modus?

Altså:

5000 kg

ikke; 5000kg

Eller, skal det kanskje ikke være mellomrom? Foreleseren vår bruker i alle fall det.

Vil ikke bruke \text, for da blir skriften forskjellig fra i $-modus.

Edit: Fant feilen/en alternativ måte å gjøre det på :p En \paragraph hadde sneket seg inn hos meg, og derfor ble skriften annerledes.

Endret av Ladern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bilder i tables
Litt seint sikkert, men her er ein mogeleg omveg rundt problemet:

Bruk \multirow, omlag på denne måten:

\begin{tabular}{|l|l|c|}
\hline
\textbf{Type} & Input & \textbf{Vurdering} \\ \hline
\textbf{Løysing} & Skriv inn & \multirow{3}{*}{\includegraphics[scale=1]{bilete}} \\
{} & {} & \\ 
{} & {} &  \\ 
\hline
\end{tabular}

Resultatet vert slik:

post-21406-1226776145.png

Kanskje ingen veldig god måte, då det ein gjer er å setje inn to tomme celler under «Løysing» og «Skriv inn», men det fungerer. Du kan lese litt meir om multirow her.

Redigert: Det er ikkje sikkert akkurat tre rader for biletet er høveleg for deg, so du får prøve deg litt fram. 3-talet etter \multirow angir kor mange rader den følgjande cella skal gå over.

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan leggje inn ein \text:

E_{f\text{ø}r}

Om det finst andre, eventuelt betre, måtar, veit eg ikkje, men den fungerer.

Redigert: Eller

E_{\text{før}}

Eller, om du vil ha den i kursiv:

E_{\text{\emph{før}}}

E_{\text{før}} er best, ja. "før" typesettes som f*ø*r. Men er ikke sikker på om \text er den korrekte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan får man mellomrom mellom måltall og enhet i $-modus?

Backslash fulgt av mellomrom, t.d. $10\ kg$. Sjå The (Not So) Short Guide To LaTeX2, kap. 3.5 for mellomrom av ulik storleik.

Hmm, er det ikke i sånne sammenhenger man bruker "\,"?

Nei, man bruker SIunits, iallfall i display-modus. ($10\ kg$ vil sette kg i kursiv og med matte-spredning, så det blir helt feil.)

Kode for display-modus:

\usepackage{SIunits}
...
\begin{displaymath}
 \unit{10}{\kilogram}
\end{displaymath}

I tekstmodus bør man sørge for at mellomrommet mellom tallet og enheten blir det samme som mellom ordene i teksten, så det beste er å skrive $10$~kg. Dette sørger også for at linjen ikke vil brytes mellom «10» og «kg».

Endret av ....
Lenke til kommentar

Lurer på om noen har mye erfaring med kodelister (lstset) i latex? Jeg har lenge hatt et problem som jeg ikke har funnet noe løsning på. Jeg skriver endel rapporter der jeg inkluderer kildekode, ofte veldig mange linjer. Det jeg da gjør er å inkludere f.eks. ei c-fil med lstset. Problemet er at lange kodelinjer ikke blir klippet når de inkluderes. Det resulterer i at de fortsetter "utenfor siden" på pdfen, og blir ikke begrenset av boksen det er ment de skal være i.

Tips?

Lenke til kommentar

Dette virker spennende! Har alltid stresset med å bruke Word og Mathcad for å skrive innleveringene mine, blitt noen Reodor Felgen løsninger med prtscreen osv. - men LaTex virker mye mer fornuftig. Har bestemt meg for å lære dette i juleferien, og har lastet ned TeXnicCenter og e-boken " The not so short introduction to LaTex". Blir nok å bruke til skriving av formler og små innleveringer i første omgang, men hvis jeg får taket på det, så tar det nok over for MS Word.

Blir spennende dette :mrgreen:

Lenke til kommentar

Der var det mykje interessant cyclo, takk for tipset.

Mr. Bojangles: Du må ha MikTeX òg, det er ikkje nok med berre TeXnicCenter. Kan anbefale deg å ta ein titt på dokumentet «LaTeX for nybegynnere», som du finn link til i fyrsteposten, og øvst på sida cyclo linka til.

Redigert: Kan leggje til link til ei anna fin side:

http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Dette virker spennende! Har alltid stresset med å bruke Word og Mathcad for å skrive innleveringene mine, blitt noen Reodor Felgen løsninger med prtscreen osv. - men LaTex virker mye mer fornuftig. Har bestemt meg for å lære dette i juleferien, og har lastet ned TeXnicCenter og e-boken " The not so short introduction to LaTex". Blir nok å bruke til skriving av formler og små innleveringer i første omgang, men hvis jeg får taket på det, så tar det nok over for MS Word.

Blir spennende dette :mrgreen:

Forøvrig har OpenOffice en rimelig grei formelredigerer, i tillegg til muligheten til å bruke Latex-formler direkte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...