Gå til innhold

Starte uten skjermkort og RAM

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, når jeg slår på PC'n vil kommer det ikke noe bilde på skjermen.

Tenkte at jeg kunne finne det ut ved å starte PC'n med bare HK, CPU og keyboard, og se om det virker ved å følge med på lyd og lyd. Husker jeg hadde lest noe slikt et sted.

:hmm:

Går det an? Er det bare å fjerne alt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke starte PC'en uten skjermkort eller RAM.

For å starte må du ha: hovedkort, prosessor, minne, strømforsyning og skjermkort.

6240122[/snapback]

hvor feil kan man ikke ta :-)

Det går helt fint å kjøre PC'n uten skjermkort, de andre er et krav da. Kjørte en server selv uten skjermkort i halvannet år. Du må bare sette biosen til "Halt on no errors". Det kan godt tenkes at det ikke virker med alle pc'er, men jeg har ikke hatt noe problem med det på de jeg har. PC'n sender ut noen stygge pipelyder når den booter, men de er bare advarsler.

Lenke til kommentar

Jeg har av og til lurt på hvorfor ram er et av kravene. Man kan jo se for seg at systemet kan starte nok til å vise biosen uten å bruke ram. Dvs. CPU kommuniserer direkte med biosbrikken. Det vil sikkert gå litt tregere enn normalt, men det bør vel i teorien fungere?

Ellers: Jeg har også startet PCer uten skjermkort, men jeg vil ikke anbefale det om man ikke må. Det er mye enklere å feilsøke om man starter med skjermkort og ser hva som skjer på skjermen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var å bare starte for å teste/sjekke om HK og CPU funker som det skal, eller om det er noe annet som feiler PC'n min. Jeg har nettopp oppgradert skjønner dere, og lurer på om det er jeg som har feilkoblet eller skadde komponenter (pakken så ikke så bra ut da jeg fikk den).

Her er hva jeg spurte om:

http://www.motherboards.org/forums/viewtopic.php?t=65440

The *Really* Minimum Build, last resort, procedure.

These tricks can help identify very basic hardware problems. You have to switch off and restart between each step.

With just the CPU, keyboard and the speaker connected to the motherboard (ie no PCI cards, no video card, no memory, no mouse, no hard drive, no CD/DVDROM, no floppy drive) try to start the PC by shorting the power on pins with a screwdriver.

If there is no beep from the speaker, either the motherboard or the CPU is dead. Several beeps indicate that they are alive. Now add one stick of memory. One long followed by several short beeps should then indicate you have a video problem (unless you have onboard video). Put in your video card and you should get basic video.

Noen komentarer til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...