endrebjo Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) I læreboken min står det følgende: StråledoseStråledose er en størrelse som angir hvor mye energi som overføres til det stoffet som bestråles, og måles i millisievert (mSv). På Wikipedia finner jeg følgende: Although the sievert has the same dimensions as the gray (i.e. joules per kilogram), it measures a different thing. To avoid any risk of confusion between the absorbed dose and the equivalent dose, one must use the corresponding special units, namely the gray instead of the joule per kilogram for absorbed dose and the sievert instead of the joule per kilogram for the dose equivalent. For a given amount of radiation (measured in grays), the biological effect (measured in sieverts) can vary considerably as a result of the radiation weighting factor rW. For det første lurer jeg da på om sievert er avhengig av massen til legemet eller ikke. Ifølge boken kan det virke som at sievert er den totale mengden energi hele legemet har absorbert, mens Wikipedia sier at det er joule pr. kilogram. Hva er riktig? Og for det andre, så snakker Wikipedia om en nyanseforskjell mellom absorbed dose og dose equivalent. Er det slik at det første betyr hvor mye legemet har absorbert, mens det siste er hvor mye som har blitt sendt mot legemet? Noen som har lyst til å forklare for meg? Endret 4. juni 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Sivert brukes om den biologiske effekten strålingen har. F.eks. vil en relativt stor alfastråledose levert mot huden antagelig ikke være veldig farlig, mens den levert mot innsiden av lungen (f.eks) kan være dødelig. Gammastråler er mindre avhengige av "hvor de kommer fra". Så sivert har en "korrigeringsfaktor" Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Så når man regner ut Sievert må man også huske på hva som har blitt eksponert for stråling og hvordan de forskjellige strålene påvirker akkurat dette legemet? De andre spørsmålene da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå