Gozarpz Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei! Jeg tenkte å sette opp en filserver til privatbruk, siden jeg har en laptop med bare 40GB disk, som ved skrivende stund har bare 2% ledig diskplass.. Jeg har lest litt om RAID, men har ikke satt meg så veldig mye inn i det. Jeg tenkte å sette opp raid 5 med 3-4 disker og raid 1(speiling) på 2 disker. Grunnen til at jeg setter opp to raid, er at raid5-settet skal jeg bruke til mine filer, og raid1-settet skal mine foreldre bruke. De har en god del viktige filer som kun ligger på en nesten full 80GB disk i maskinen deres. Jeg tar ikke sjangsen på å legge mine foreldres filer i det raid5-settet jeg skal bruke. Er dette mulig ved å kjøpe to billige kontrollere og sette de i en eldre maskin, og sette opp hw/sw raid 1 og sw raid 5? Og hvis jeg en gang skulle få for lite diskplass på raid5-settet, kan jeg bare sette inn en ekstra disk? Tenkte dette ville være enklest i windows? Eller er det en smal sak i linux også? Lenke til kommentar
roac Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Software RAID 5 vil jeg ikke umiddelbart anbefale på en gammel maskin, da dette kan bli riktig så tregt, avhengig av hvor gammel PCen er selvsagt. Videre er det vel kun dyrere kontrollere som støtter å legge til ekstra disker i et RAID-5 sett. For alle andre vil løsningen være å ta backup av alle data, slette hele RAID-5 settet, sette inn flere disker, bygge opp hele RAID-5 settet på nytt, og så kopiere inn dataene på nytt. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Tenkte på en P3 rundt 800MHz. Hvor mye kreves for å kjøre rent med raid 5? Da kan jeg kanskje heller sette opp noen disker med speiling for viktige data, og bare sette opp enkle disker for andre filer. Det er jo heller ikke et must at nye disker meldes inn i raid5-settet som allerede er der. Kan vel heller kjøpe inn 3 nye disker å sette opp enda et raid 5. Eller bare sette de inn uten raid. Lenke til kommentar
roac Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Tenkte på en P3 rundt 800MHz.Hvor mye kreves for å kjøre rent med raid 5? Da kan jeg kanskje heller sette opp noen disker med speiling for viktige data, og bare sette opp enkle disker for andre filer. Det er jo heller ikke et must at nye disker meldes inn i raid5-settet som allerede er der. Kan vel heller kjøpe inn 3 nye disker å sette opp enda et raid 5. Eller bare sette de inn uten raid. 6241010[/snapback] En PIII-800MHz bør gå helt greit i et hjemmenettverk, såfremt man gjør operasjoner der man har strenge krav til diskytelse. Jeg tenker da på slike ting som f eks videoredigering. Men, nå bruker man jo typisk lokale disker til slikt. Og ja, selvfølgelig kan du legge til ekstra disker (frittstående eller i nye raidsett) i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå