Gå til innhold

Innstalere windows 98 på nytt system

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Holder på og bygge meg et nytt system fra bunnen, og er komt til innstalasjonen av windows. Trodde det skulle gå greit, men nei da. Jeg har partisjonert min western caviar 80 gb. Her møtte jeg det første merkelige. Den sa at disken min ikke var mer en 10 gb, selv om hovedkortet mitt(asus a7v333) godt vet at den er 80 gb. Jaja sier jeg, og starter å formatere den. Det går greit, og der sier den at Disken er 80 Gb. Jeg har innstalert driverene til cd spilleren, og den fungerer. Så skal jeg innstalere windows. Jeg pjotter cd'en i spilleren, og alt ser greit ut. Den spør om jeg vil starte fra cd'en, så om jeg vil instalere windows. Den sjekker litt, så skal jeg trykke enter. SÅ kommer det en melding om at den versjonen er laget for systemer uten opperativsystem, og at jeg har et allerede. Det er fordi formateringen flytter over noen systemfiler. Jeg ber den innstalere allikavell. Så kjører den scandisk, og alt der bra ut. SÅ jobber den litt før den sier at den har flyttet over systemfilene. Da skjer en av 2 ting.

1)Jeg får opp dos ledet4ekst A: og ingen ting skjer. da kan jeg trykke instal, og alt skjer på nytt.

2) Den ber meg ta ut alle disketer og starte på nytt. Da starter den opp og sier at jeg mangler systemdisk. hvis jeg putter cd en i kan jeg gjøre samme greien om igjenn. Jeg har prøvd masse. Men uansett stopper det det samme stedet hver gang, etter at den sier at den har flyttet over systemflene. Men noe opperativsystem er i alle fall ikke instalert.

---Hater dos---

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du partisjonert og formatert fra DOS, så har du installert drivere til CD? Hvorfor det?

Du kan vel starte setup med en blank disk, så vil setup håndtere partisjonering og formatering.

Tror ellers at problemet er at du har glemt å sette partisjonen aktiv da du var i fdisk?

Lenke til kommentar

Joda jeg har husket og aktivert de, og satt hardisken i startup secense. Da bare commer det opp en ledeteks c: Hjelper meg lite. Og uansett om jeg startet med starup disk eller cd så stopper den samma stedet. Etter hva jeg har lest mi mange guider på nettet, er det der den skal starte selve instaleringen. Uansett hva jeg prøver, så stopper det der.

Lenke til kommentar

Har prlvd med XP, men da får et annet problem (self.)

Etter at den har kopiert alle filene over middlertidig til hardisken og ber meg restarte. Greit tenker jeg, og restarter maskinen uten disketer i som den ber meg om. Alt ser greit ut nor det kommer opp om jeg vil fortsette og instalere eller bruke det opperativsystemet som er på disken(ms dos). Jeg ber den forstette. Den jobber et sekund eller noe slikt før jeg får opp en melding : "System error 7. Cannot load setupdd.sys. Cannot continue the innstalasion. turn the computer off." Etter å ha searchet litt på nettet finner jeg ut at andre har hatt det problemet, og det står en løsnign i microsoft sin base. Problemet er at løsningen er å ikke ha mer en 1 brikke ram i maskinen mens man innstalerer, og ha den brikken på minst agresive setting. Og det er akuratt det jeg har. Jeg har till å med Kjøpt merke ram (nayna) som jeg vet at funker med hovedkortet, og den står på minst agresivve setting. har også prøvd på både 133 og 166 mhz.

Likheten mellom 98 og xp er at begge problemene starter nor selve innstalasjonen skal starte, så jeg lurer på om det kan være en sammenheng. Er annyway lettere forbanna:-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...