Gå til innhold

S40 til 4500,- eller den nye V3 til 3200,-

Anbefalte innlegg

Håper på et par innspill her!

Jeg har en kamerat som befinner seg i Toronto denne uken, og han

har vært ute og kikket på digitalkamera for meg. Ingen av butikkene har foreløpig fått inn Canon S45, Nikon Coolpix 4300 eller Olympus C-50Z, men en butikk har fått inn Ixus V3.

Hva er da det beste kjøpet av disse:

Canon S40 til 4500,-

Ixus V3 til 3200,-

Disse prisene er inklusiv den nødvendige lokale "momsen" og er hva jeg må betale med dagens kronekurs.

Størrelse og nyere teknologi taler for Ixus'en, mens S40 kan jo fotografere i RAW format.

Jeg er ingen fotekspert, men er i ferd med å lære meg litt om fotobehandling og fotografering generelt, så dette med "lossless"

formater låter ikke dumt.

Noen som har for/mot argumenter er jeg svært takknemlig for svar.

Jeg har fått holdt av et eksemplar av Ixus'en i påvente av den lille muligheten for at de fikk inn Olympus'en eller Coolpix'en i slutten av uken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit med litt smileys og litt humor, men jeg blir ørlite skuffet. Jeg hadde håpet på at noen kunne hoste opp et moment eller to som jeg evt. ikke har tenkt på. Vi har funnet et sted som selger S40 til 4200nok(inklusiv tax og valutafordel). Dette taler jo til dennes fordel. Størrelsen er jo V3'ens store fordel, sammen med kjapp prosessering og video i 640x640. Bare 2X zoom er imidlertid litt småkjipt. Hvor mye betyr zoom'en da?

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hvert i tvil, S40 er tingen.

I og med at du sier du er i ferd med å lære deg litt om fotografering osv, så har jo S40 alt av manuelle valg som gjør at du kan eksperimentere som du vil, pluss at den har full auto som funker glimmrende.

Og gir vel en god del finere bilder enn ixusen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-10 20:04, skrev mlwirak:

Dette er ganske enkelt. Vil du ha best mulig bilder eller minst mulig størrelse?

MLW

Fillern...dette svaret satte meg helt ut. Trodde Ixus-serien leverer svært gode bilder, spesielt V3'en som skal levere enda bedre kvalitet. Snakker vi om om marginale forskjeller eller er forskjellen markant? Hvis den er markant går jeg for S40'en...

Takk for svaret, forresten.

Lenke til kommentar

Vi vet ikke hvor god bildekvalitet V3 har, da det enda ikke foreligger tester. Det kan hende at den nye bildeprosessoren til Canon på V3 gjør stor forskjell, men det tror jeg ikke før jeg får se det.

S40 har høyere oppløsning, bedre fotofunksjonalitet og ikke minst RAW-funksjon. RAW-funksjonen vil sikre best mulig kvalitet på bildene - men det blir også mer jobb.

Jeg vil derfor anta at S40 vil ha et par hakk bedre bildekvalitet til tross for at denne ikke har den nye bildeprosessoren.

MLW

Lenke til kommentar

Den 2002-10-11 13:19, skrev mlwirak:

Vi vet ikke hvor god bildekvalitet V3 har, da det enda ikke foreligger tester. Det kan hende at den nye bildeprosessoren til Canon på V3 gjør stor forskjell, men det tror jeg ikke før jeg får se det.

[/qute]

Da får vi se. Kompisen min kjøpte V3'en i går(etter min instruks), så jeg rakk ikke å melde i fra i tide. Jeg har likevel stor tro på at jeg ikke kommer dårlig ut totalt sett, 3200,- for V3'en er ikke ille.

Quote:

S40 har høyere oppløsning, bedre fotofunksjonalitet og ikke minst RAW-funksjon. RAW-funksjonen vil sikre best mulig kvalitet på bildene - men det blir også mer jobb.

Ja...sukk. Skulle hatt denne, jeg får ta med meg det positive som V3'en gir(størrelse, hastighet, 640 video m.m)

Quote:

Jeg vil derfor anta at S40 vil ha et par hakk bedre bildekvalitet til tross for at denne ikke har den nye bildeprosessoren.

Jeg får låne broder'ns S30 for de spesielle anledningene der jeg VET kravene er store.

Takk til deg og Warelf!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...