Gå til innhold

PC'en skrur seg på automatisk!


GeNiaL

Anbefalte innlegg

Etter at jeg installerte Windows XP har PC'en til faren min begynt å skru seg på automatisk. Når jeg skrur av PC'en så kommer "nå kan du skru av maskinen"

så må jeg holde av/på knappen inne i 5 sek, dette skjedde ikke med Windows 98 FE som fulgte med PC'en. Noen som vet noe som helst om hvordan jeg ordner dette? All hjelp mottas med stor takk, min far begynner å bli ganske sur, jeg fortalte han nemlig at WinXP var mye bedre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å se om det er noe å gjøre i strøminstillinger, men der fant jeg ingenting, kan du spesifisere hva som må gjøres der?

Kom forresten ikke in i BIOS, er en gammel compaq maskin, den viser ikke hvilken tast jeg skal bruke for å komme inn har prøvd delete, F1-F7 og F9-F12,

dere skjønner kanskje hvorfor jeg hoppa over F8...

Lenke til kommentar

Regner med at "å skru seg på automatisk" betyr at du rører musen/tastaturet eller rugger litt på pc-bordet?

 

Bios er tilgjengelig via F10 på min nyere Presario, mens Compaq logoen vises. Hvis det ikke vises noen logo, prøv F8 eller F2. Mener en av disse ble brukt på enkelte Compaq modeller.

 

XP sitt strømoppsett skal se ut som dette (norsk XP hos meg)

 

Strømoppsett: Hjemme/kontorpult

 

Under avansert:

"Når jeg trykker datamaskines av/på knapp": Slå av

"Når jeg trykker datamaskinens hvilemodusknapp": Gå i ventemodus

 

Har du søkt etter håndboken for din modell på Compaqs (err HP heter de nå) supportsider? Prøv http://www29.compaq.com/falco/doc_list.asp (lykke til, fant ikke dokumentasjonen til min 6 mnd gamle pc engang)

 

Mvh Dag

Lenke til kommentar

Har faktisk samme problem med pappa sin compaq, la inn win2k til han med alle oppgraderinger.. nå må man skru av manuelt grunnet du kan nå skru av maskinen greia, pluss den skrur seg på ca 1-3 timer etter den ble skrudd av ved å holde på kanppen inne i 6-7 sek..

kan se i hans bios i morgen.. det er del kanppen for å komme inn på den iallefall.

Lenke til kommentar

Compaq Presario kommer i mange forskjellige modeller, og 2 maskiner med samme modellnummer kan ha forskjellig hardware. Du kommer deg som regel inn til bios på Presario med F10 eller f12, men det kan også være en annen F-tast eller Del, Ins osv...

 

En mulig årsak til problemet kan være at maskinen er innstilt for å startes via nettverk (wake on LAN). På enkelte maskiner kan dette medføre slike problemer.

 

Jeg tror ikke Windows XP er skyld i problemet, hvis du innstallerer et annet OS vil nok sannsynligvis feilen vedvare.

Lenke til kommentar

Jeg har fått ordnet det nå :smile: Takk for all hjelp :smile:

Vet ikke helt hvilken instilling det var som gjorde det, men en av tingene dere har sagt kan hjelpe må ha gjort det, tror jeg skrudde på UPS støtte eller noe, det kan ha gjort det(jeg vet ikke helt hva UPS er for noe, men det var nok det som gjorde det)

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...