Gå til innhold

Et spørsmål angående Debian.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjører ikke Debian selv, kjører bare Slackware 10.2 jeg, men jeg har et lite spørsmål angående Debian, Ja det omfatter også Ubuntu, Kubuntu og alle de der også, men uannsett:

Jeg ser at veldig mange som går over til Debian, Ubuntu og alle de der må skrive apt-get osv for å få ting til å fungere i Debian og Ubuntu? Er dette riktig?

Er virkelig Debian så dum at man må kjøre apt-get for et godt ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er virkelig Debian så dum at man må kjøre apt-get for et godt ord?

6239051[/snapback]

Du fortsetter rett og slett å imponere oss her i dette forumet. Jeg skal fra nå av begynne å abonnere på dine poster.

 

La oss fort gjennomgå din setning, og la oss kutte ut nedlatende ord og derfor formulere setningen slik: Må man kjøre apt-get i Debian for et godt ord?

 

Akkurat hva du mener med "for et godt ord" forstår jeg ikke, men hvis du ønsker å installere fra source, kan du alltids kompilere det som du gjør under Slackware 1337-edition. Du kan også bruke aptitude eller dpkg, og du kan installere .deb-pakker enten fra repositories, eller fra andre steder.

 

dpkg -i pakkenavn.deb

 

Debian går etter min mening Slackware en god gang. Hadde du i det hele tatt giddet å søke på Internett før du hiver ut slike dumme tråder, hadde du nok funnet svaret uten å synke mer i respekt enn du allerede har. Skjerpings, wil, datalærer og trofast GNU/Linux-bruker!

Lenke til kommentar
Nå spurte jeg faktisk pga at jeg ikke visste det da.

Har bare sett at folk her på forumet har måttet skrive apt-get for å få ordna diverse ting i Debian. Mulig jeg har missforstått. Vet ikke jeg.

6239360[/snapback]

Som Drange sier, det er lurt å søke litt info før man spør. I det minste, hvis du ikke gidder å søke info, anbefaler jeg at du legger deg på en litt mer ydmyk linje. Du viser såpass lite kunnskap at det er dumt å komme med noen påstander, som f.eks. at "Debian er dum".

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Men kva er det du vil fram til eigentleg? At Debian er dumt, og at du er fornøgd med det du sjølv brukar? Du lagar til ein diskusjon slik at du framhever kva du sjølv brukar, mens det andre folk nyttar er "dårlig" eller ikkje bra nok for deg?

 

Folk har forskjellige behov til den programvaren dei brukar. Og derfor har eg aldri forstått grunnen til å lage til postar som seier at det eine er "dummare" enn det andre. Kven er du til å dømme dette? Om du vil kompilere alt sjølv og laste inn kvar ein forbarka dependency, så greit for meg, men hold det for guds skyld for deg sjølv.

Lenke til kommentar
Er virkelig Debian så dum at man må kjøre apt-get for et godt ord?

6239051[/snapback]

 

Bare like "dum" som Red Hat/Fedora, SUSE, Arch, Mandriva og Gentoo, bare for å ta noen eksempler. De fleste distroer har løsninger som apt-get for å installere pakker. En av de få distroene som ikke har en pakkestyrer som tar seg av dependencies er Slackware.

Jeg startet med Slackware selv, men etter å ha brukt Debian/Fedora/SUSE/Gentoo vil jeg aldri gått tilbake til en distro som ikke tok seg av avhengigheter for meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...