Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rå subwoofer og forsterker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123
12"

http://www.megabillig.com/index.php?page=p...cat2=47&id=1517

18"

http://www.megabillig.com/index.php?page=p...cat2=21&id=1027

Har sett en del på dette "megabillig" .. det er jo det, men har ikke turt å bestille noe derfra jeg: p

6257102[/snapback]

Hvorfor det da?

6257846[/snapback]

Syns det virker litt tvilsomt.. men om man undersøker litt, leser litt rundt om firmaet, så finner man jo ut av det.. men for 1 eller 2 år siden hadde dem ikke så bra rykte om jeg ikke husker feil..

Men ellers så har dem jo utrolig mange bra tilbud!: )

Lenke til kommentar

Hadde heller satsa på en 2. gen. 15" av den jeg har i avataren enn RF; SI D2, vedder mye på at den går opp og ned på RF og Kicker hva både SQ og SPL angår.

Forsterkermessig så har du jo mye snadder å velge mellom, men alt avhenger av lomeboka.

Lenke til kommentar
Likte denne monsteren jeg også. Hvilken var det du hadde? Var det 2x2 ohm, eller 2x4? Og hva er forskjellen mellom de to?

6257871[/snapback]

Jeg har 2x4ohm. Forskjellen er bare impedansen på spolene. 2x4 har to spoler på 4 ohm hver. Man kan seriekoble de og få 8 ohm totalt, eller paralellkople og få 2 ohm totalt.

2x2 ohm kan da koples i 1 ohm eller 4 ohm. Selfølgelig kan man jo bruke en 2-kanals forsterker og kjøre én spole på hver kanal, eller én forsterker på hver spole. Jo lavere impedans jo mere effekt får man dratt ut av forsterkeren. Bakdelen er at man da får høyere forvrengning og at mange forsterkere ikke klarer så lav impedans som 1 ohm. Ved lav impedans er det også ekstremt viktig med kraftig strømforsyning.

Og den er SCHWÆR!

Sub01.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Likte denne monsteren jeg også. Hvilken var det du hadde? Var det 2x2 ohm, eller 2x4? Og hva er forskjellen mellom de to?

6257871[/snapback]

Jeg har 2x4ohm. Forskjellen er bare impedansen på spolene. 2x4 har to spoler på 4 ohm hver. Man kan seriekoble de og få 8 ohm totalt, eller paralellkople og få 2 ohm totalt.

2x2 ohm kan da koples i 1 ohm eller 4 ohm. Selfølgelig kan man jo bruke en 2-kanals forsterker og kjøre én spole på hver kanal, eller én forsterker på hver spole. Jo lavere impedans jo mere effekt får man dratt ut av forsterkeren. Bakdelen er at man da får høyere forvrengning og at mange forsterkere ikke klarer så lav impedans som 1 ohm. Ved lav impedans er det også ekstremt viktig med kraftig strømforsyning.

Og den er SCHWÆR!

Sub01.jpg

6259178[/snapback]

Så fint da. En kompis av meg hadde en dobbeltspolet woofer, han har koblet feil spolene og kortsluttet den. Da var den totalt ødelegt. Kan du forklare eller tegne, hvordan du kobler en dobbeltspolet sub? Om hvis jeg skal kjøp akurat samme sub som du har nå, så ville jeg ikke kortslutte den på samme måte som kompisen min gjorde.

Forresten har du prøvd denne sub i drift? Ser ut at du har nettop kjøpt den, hvor mye liter kasse må du ha osv.

Lenke til kommentar

Jeg har en kasse på 70 liter med to 4" bassrør. Rørene skal være på 15cm hver. (Selve aeroportene kommer i tillegg). Det skulle i følge de jeg kjøpte den hos være en grei all-round-kasse for en bil på størrelse med Golf/BX etc.

Å kople spolene er veldig enkelt. Du har to terminaler med + og - på hver. Jeg kaller spolene A og B.

Paralell: A+ kobles til B+

A- kobles til B-

Forsterker kobles til A+ og A- (eller B+ og B-, det blir det samme)

Serie: Forsterker+ kobles til A+

A- kobles til B+

B- kobles til Forsterker-

Edit: Utroolig teit skrivefeil. :|

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...