thorandre Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Kikker litt i prisguiden og lurer på om noen kan forklare de to forskjellige måtene å skrive makroforhold til et objektiv (Eks: 1:3 og 0,21). Jeg slenger ut påstander(spørsmål). Du retter opp/ kommer med mer info: - Sigma 50 EX DG Macro har et makroforhold på 1:1 og kan dermed fokusere på et 35mm bredt utsnitt med et filmbasert slr? - Sigma 300 EX DG har et makroforhold på 1:7,5 og kan dermed gjøre et sitt minste bildeutsnitt på 7,5 ganger 35mm, med filmbasert slr? - Canon 70-200 f/4L har et makroforhold på 0,21 -Og her er jeg usikker: 0,21 tilsvarer 1:4,8 (fordi 1:0,21=4,8)? - Utsnittet kan være enda mindre enn 35mm ved bruk av Sigma DG Macro eller Canon EF Macro på Dslr med cropfaktor på 1,6? Mulig jeg forklarer meg litt kronglete her, men jeg håper at dere skjønner det allikevel. Thorandre Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hørtes ikke så dumt ut. - Utsnittet kan være enda mindre enn 35mm ved bruk av Sigma DG Macro eller Canon EF Macro på Dslr med cropfaktor på 1,6?Kort sagt, med 1:1 kan du fokusere på et objekt som har samme størrelse som filmen/bildebrikken. Lenke til kommentar
thorandre Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Hørtes ikke så dumt ut.- Utsnittet kan være enda mindre enn 35mm ved bruk av Sigma DG Macro eller Canon EF Macro på Dslr med cropfaktor på 1,6?Kort sagt, med 1:1 kan du fokusere på et objekt som har samme størrelse som filmen/bildebrikken. 6238903[/snapback] Aha, skjønner. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Cropfaktoren påvirker IKKE forstørrelsesgraden. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Cropfaktoren påvirker IKKE forstørrelsesgraden.Man må uansett ta hensyn til crop-faktoren når man snakker om makroforholdet:Med en fullframe bildebrikke vil man med makroforhold 1:1 ta bilde av 36mm i bredden. Med en 1.6x "cropbrikke" vil man med makroforhold 1:1 kun ta bilde av 22,5mm i bredden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå