Gå til innhold

Stopp tråder som spørr hvordan du uttaler ting!

Anbefalte innlegg

hvitost hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost
gulost gulost hvitost

ku f1 el. m1 el. kyr, kyrne i fl (norr kýr, dat og akk. kú)

1 hunndyr av storfe som har hatt kalv ha både kuer og geiter / være dum som ei ku / ha det som kua i en grønn eng ha det så bra som en kan ha det / kua glemmer at hun har vært kalv voksne glemmer lett at de selv har vært barn og ungdommer / hellig ku etter hindureligionen: noe som ikke kan røres el. kritiseres

Hentet frå ordbok.no

Ordbøkene er utarbeidet ved Seksjon for leksikografi og målføregransking på Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Norsk språkråd.

Om du spør ein språkprofessor om han kan sende kvitosten så sender han kvitosten, spør du ein på dette forumet får du som svar: "Lær deg norsk".

La nå denne dumme tråden dø.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg snakke norsk?

Nei.

Fra bergen = har ikke hunkjønn og ord som mast i stedet for mistet.

Gjør det meg noe? Bryr deg meg..? Nei...

Så lenge folk forstår hverandre så kan de snakke hvordan de vil for min del

Lenke til kommentar
jojo :p jeg bare bruker noen ord her og der x]

skal man pirke over alt her hadde det blitt en del å pirke på!

6239304[/snapback]

Absolutt! Som for eksempel det med stor bokstav som første bokstav i hver setning. :p

6239319[/snapback]

Hvorfor nevnte du ikke også at man ikke bruker "x]" i det norske språk også?

Lenke til kommentar

Samt "hverken" vs "verken". I 1959 bestemte Norsk Språkråd å forby ordet hverken og erstatte det med verken, pga samnorskpolitikken. Nesten 50 år etter ble det igjen tillatt. I løpet av den tida har de to ordene blitt brukt omhverandre med en faktor på 50/50, men en liten overvekt av verken.

Så; Hverken, gulost, kyr (om jeg kommer på at det faktisk heter kyr).

Lenke til kommentar
tror egentlig eg ikkje fikk frma poenget, men i dont care, no skriver eg det her, og dermed raporterer denne tråden, og la den bli drept av en mod  ;)

6238712[/snapback]

Fran ønske til trådstarter "dreper jeg tråden".

Snorre :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...