Zeph Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) hvitost hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost gulost gulost hvitost ku f1 el. m1 el. kyr, kyrne i fl (norr kýr, dat og akk. kú) 1 hunndyr av storfe som har hatt kalv ha både kuer og geiter / være dum som ei ku / ha det som kua i en grønn eng ha det så bra som en kan ha det / kua glemmer at hun har vært kalv voksne glemmer lett at de selv har vært barn og ungdommer / hellig ku etter hindureligionen: noe som ikke kan røres el. kritiseres Hentet frå ordbok.no Ordbøkene er utarbeidet ved Seksjon for leksikografi og målføregransking på Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Norsk språkråd. Om du spør ein språkprofessor om han kan sende kvitosten så sender han kvitosten, spør du ein på dette forumet får du som svar: "Lær deg norsk". La nå denne dumme tråden dø. Endret 4. juni 2006 av zeph Lenke til kommentar
akarno Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Kan jeg snakke norsk? Nei. Fra bergen = har ikke hunkjønn og ord som mast i stedet for mistet. Gjør det meg noe? Bryr deg meg..? Nei... Så lenge folk forstår hverandre så kan de snakke hvordan de vil for min del Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Her på forumet skriver man Norsk, IRL snakker man norsk Angående det med norsk.... 6239165[/snapback] jojo jeg bare bruker noen ord her og der x] skal man pirke over alt her hadde det blitt en del å pirke på! Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 jojo jeg bare bruker noen ord her og der x] skal man pirke over alt her hadde det blitt en del å pirke på! 6239304[/snapback] Absolutt! Som for eksempel det med stor bokstav som første bokstav i hver setning. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 jojo jeg bare bruker noen ord her og der x] skal man pirke over alt her hadde det blitt en del å pirke på! 6239304[/snapback] Absolutt! Som for eksempel det med stor bokstav som første bokstav i hver setning. 6239319[/snapback] Hvorfor nevnte du ikke også at man ikke bruker "x]" i det norske språk også? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hvorfor nevnte du ikke også at man ikke bruker "x]" i det norske språk også? 6239378[/snapback] Det virket som om du visste det fra før av. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg syns det er teit når sånne pene østlendinger kommer her på vestlandet og sier: "Å, se på de kuene på bondegården".. Det hette "å sjå på dei kyrnå på garden.." Kyr Kvitost Lenke til kommentar
esa Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 why need norski when u have englishy?? esa Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg snakker norsk, sier hvitost og KU! Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 KAN DU SNAKKE NORSK? 私は言っていることを理解しない。 :b Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 De største problemene er "Hvem PC har du?". Ikke hvorvidt det heter gulost eller hvitost. Og for all del, hold kuene/kyrene (stryk det som ikke passer) for deg selv. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 De største problemene er "Hvem PC har du?". Ikke hvorvidt det heter gulost eller hvitost. Og for all del, hold kuene/kyrene (stryk det som ikke passer) for deg selv. 6239606[/snapback] Så enig så enig Lenke til kommentar
MRN Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Samt "hverken" vs "verken". I 1959 bestemte Norsk Språkråd å forby ordet hverken og erstatte det med verken, pga samnorskpolitikken. Nesten 50 år etter ble det igjen tillatt. I løpet av den tida har de to ordene blitt brukt omhverandre med en faktor på 50/50, men en liten overvekt av verken. Så; Hverken, gulost, kyr (om jeg kommer på at det faktisk heter kyr). Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 tror egentlig eg ikkje fikk frma poenget, men i dont care, no skriver eg det her, og dermed raporterer denne tråden, og la den bli drept av en mod 6238712[/snapback] Fran ønske til trådstarter "dreper jeg tråden". Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg