Gå til innhold

Stopp tråder som spørr hvordan du uttaler ting!

Anbefalte innlegg

Pr. skrivende stund florerer det med ulike typer poster som

-sier du kyr eller kuer?

-sier du gulost eller hvitost?

Dette var en tråd egentlig for å vise hvor idiotisk det er med slike tråder som lurer på hvordan du uttaler diverse norske ord.

tror egentlig eg ikkje fikk frma poenget, men i dont care, no skriver eg det her, og dermed raporterer denne tråden, og la den bli drept av en mod ;)

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er det sikkert ingen som "kan snakke norsk" siden du tar utgangspunkt i en bokmål ordbok. De aller fleste steder i landet snakker folk dialekter, selv i oslo\østlandet.

For eksempel så sier de kakskiv (ellerno) i verdaln istedenfor brødskive. Det er ikke mindre norsk av den grunn.

Så steng denne posten siden den ikke kan føre til noe konstruktiv diskusjon IMO.

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar

Tja... vi kan jo inkludere og/å-regelen og da/når-regelen i diskusjonen. Og vi kan legge til når man skal bruke ennå/enda, samt bøyningen av ordet 'forum'.

Jeg tror de fleste vil si at de snakker norsk, og jeg vil tro at de fleste blir forstått av andre nordmenn.

Og for å være pirkete:

"Har rapportert tråden i ønske om å få en poll som dette." er ikke en fullstendig setning. ;)

Så vidt jeg husker har vi vel også en språktråd fra før av.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeez, denne tråden var unødvendig! Alle her inne kan jo skrive norsk, ellers hadde ikke du skjønt hva som blir skrevet her.

Og du kan heller ikke skrive norsk, Vegis, for du blander nynorsk og bokmål. Jeg har mer problemer med å forstå deg enn de som skriver "kuer" og "gulost".

Lenke til kommentar
Jeez, denne tråden var unødvendig! Alle her inne kan jo skrive norsk, ellers hadde ikke du skjønt hva som blir skrevet her.

Og du kan heller ikke skrive norsk, Vegis, for du blander nynorsk og bokmål. Jeg har mer problemer med å forstå deg enn de som skriver "kuer" og "gulost".

6238821[/snapback]

jaja, eg vet det at denne tråden er unødvendig.

Så da er vel alle disse diskusjonene om hvitost og kyr like unødvendige?

Lenke til kommentar
Iflg. deg kan jeg ikke snakke norsk.

6238714[/snapback]

det er ikkje ifølge meg, det er ifølge ordboken. Les den, så skjønner du meg bedre :)

6238717[/snapback]

Ordbok har ingeting å si her, ordboken gjelder for det norske skriftspråket, nå snakker vi om det norske talespråket, dette er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
jaja, eg vet det at denne tråden er unødvendig.

Så da er vel alle disse diskusjonene om hvitost og kyr like unødvendige?

6238844[/snapback]

Helt forblåst unødvendige, ja.

Tingen er at vi i Norge har noe som heter valgfrihet, til og med i språket. Man kan velge mellom å skrive kvitost eller gulost, kuer eller kyr osv...

Men så lenge man holder seg til enten bokmål eller nynorsk her på forumet, er det ingen som kan klage.

Lenke til kommentar
forresten heter det Hvitost og kyr til dei eksemplene over.

6238712[/snapback]

Unnskyld? Hva er det du driver med nå da?

Gulost er like riktig, om ikke riktigere, enn hvitost.

Kuer eller kyr er begge mulige skriveformer.

Den ovenfra-og-ned-holdningen du viser i ovennevnte språkspørsmål er ikke noe noen her på forumet er tjent med.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne store diskusjonen rundt Gulost/hvitost. Faen heller, hvem bryr seg om man sier det ene eller det andre, det viktigste er at alle forstår akkurat hva det er snakk om! Gul- og hvitost er sier man etter hva man er vant med. Jeg sier hvitost, rett og slett bare fordi det er det jeg alltid har sagt - betyr dette at jeg ikke forstår eller burde bry meg om en annen kommer og sier gulost til meg? Og hvis en person sier gulost så kan han ikke snakke ordentlig norsk? Kuer/kyr kommer mye an på dialekt, og jeg bryr meg pent lite om noen sier kuer eller whatsoever, bare jeg forstår at han snakker om et firbeint, drøvtyggende dyr som går rundt på et jorde og gir oss melk.

Endret av -Mithrandir-
Lenke til kommentar
Men så lenge man holder seg til enten bokmål eller nynorsk her på forumet, er det ingen som kan klage.

Enig!

Men, du skriver "Snakker du Norsk".

Her på forumet skriver man Norsk, IRL snakker man norsk.. Man kan på en måte ikke si noe feil/snakke feil.. Finnes ikke ordbok for alle slags dialekter osv.

Men skriftspråk er noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...