Chas Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Etter å ha brukt Windows 2000 i mange år, har jeg alltid støttet Microsoft når folk har begynt å klage over hvor forferdelig Windows er. Etter å ha fått meg ny PC og installert Windows XP, forstår jeg endelig hva klagene går ut på. Finnes det egentlig et mer forferdelig OS? Windows 2000 kunne jeg ha gående i måneder om gangen uten å måtte reboote, og om et program skulle crashe eller låse seg, var det bare til å lukke det og starte opp på nytt. Jeg kunne spille spill, mens jeg samtidig hadde Photoshop og flere andre programmer gående uten noen problemer. Dønn stabilt med andre ord, selv etter 2 år med kontinuerlig bruk og masse rot. XP crasher og fryser hele tiden. Om et program brukes litt for lang tid på en oppgave, og jeg prøver å få tilgang til programmet, restarter ofte explorer.exe seg, med følgende bugs. Om jeg spiller med begge skjermene på, klikker windows når jeg er ferdig. Programmer crasher ved det minste hint av tungt arbeid, og Window Blinds fører til at maskinen blir ubrukelig. Jeg føler som om jeg går på nåler, og må være ekstremt forsiktig med alt jeg gjør i XP for at det ikke skal crashe. Med tanke på at jeg satte sammen en svært dyr maskin, er dette totalt uakseptabelt. Jeg ville uten tvil gått tilbake til Windows 2000, om det ikke var for at støtten til det OSet er svært begrenset. Hva faen skal jeg gjøre nå? Endret 4. juni 2006 av Chas Lenke til kommentar
nifty Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Etter å ha brukt Windows 2000 i mange år, har jeg alltid støttet Microsoft når folk har begynt å klage over hvor forferdelig Windows er. Etter å ha fått meg ny PC og installert Windows XP, forstår jeg endelig hva klagene går ut på.Finnes det egentlig et mer forferdelig OS? Windows 2000 kunne jeg ha gående i måneder om gangen uten å måtte reboote, og om et program skulle crashe eller låse seg, var det bare til å lukke det og starte opp på nytt. Jeg kunne spille spill, mens jeg samtidig hadde Photoshop og flere andre programmer gående uten noen problemer. Dønn stabilt med andre ord, selv etter 2 år med kontinuerlig bruk og masse rot. XP crasher og fryser hele tiden. Om et program brukes litt for lang tid på en oppgave, og jeg prøver å få tilgang til programmet, restarter ofte explorer.exe seg, med følgende bugs. Om jeg spiller med begge skjermene på, klikker windows når jeg er ferdig. Programmer crasher ved det minste hint av tungt arbeid, og Window Blinds fører til at maskinen blir ubrukelig. Jeg føler som om jeg går på nåler, og må være ekstremt forsiktig med alt jeg gjør i XP for at det ikke skal crashe. Med tanke på at jeg satte sammen en svært dyr maskin, er dette totalt uakseptabelt. Jeg ville uten tvil gått tilbake til Windows 2000, om det ikke var for at støtten til det OSet er svært begrenset. Hva faen skal jeg gjøre nå? 6238617[/snapback] Har du sjekket om 2000 går stabilt på den nye maskina di da ? Det kan jo være at du har plukket noe hardware som ikke akkurat går godt sammen. (Du sier jo ikke et skvatt om hva slags PC du har .......) Lykke til ! _nifty_ Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 En ting er helt sikkert, det er ikke OS`et som forårsaker problemene dine. Har 4 maskiner med XP, og alle er stabile som fjell. Mange ting som kan forårsake dine problemer. - Hardware med feil - Inkompatibel hardware - Virus/spyware - Ikke kompatible/buggete drivere - Buggete programvare osv... Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Det å legge inn Window Blind er i seg sjøl å be om bråk.... Det at XP er utstabilt er berre tull da nok 60% av forum brukerene har det som sitt hoved OS Hadde det vert så ustabilt som du sier hadde de fleste nok hatt Linux eller 2000 Lenke til kommentar
Chas Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Ja, jeg har den gamle harddisken med Win2k på, og den fungerer stabilt som alltid, selv om alt er et rot på den med tanke på ny hardware og to års drift. Jeg har ikke virus eller spyware. Alt er nyinstallert, defragmentert og ryddig. Jeg har få programmer lagt inn (standard som winzip, winamp, mirc, osv, i tillegg til Photoshop, Doom 3, og Oblivion for stabilitetstesting). Driverne er de nyeste fra deres respektive produsenter. Problemet er at OSet roter, noe en gammel Win2k installasjon på samme maskin ikke gjør. Jeg hadde problemer før Window Blinds ble lagt inn (og som jeg siden har fjernet). Resultatet er det samme både med og uten klokking. Jeg har akkurat de samme erfaringene med andre maskiner som har hatt XP installert, noe som har gjort at jeg ventet såpass lenge med å installere XP selv. Tidligere trodde jeg det bare var tilfeldigheter, men det er det tydeligvis ikke. Hardware er følgende: AMD X2 4200+ Hiper Strømforsyning. 2gb Corsair-minne XFX Geforce 7900GT ABIT AN8-32X Hovedkort Har gode kjølere som holder temperaturen under 45 på maks load på skjermkort, og under 54 på CPU. (Edit: Når jeg tenker meg om, sjekket jeg disse temperaturene på maks overklokk, så de er vesentlig lavere nå) Jeg har prøvd å klokke en del, og fant en stabil løsning som fungerte i alle testprogrammer. Ettersom OSet var såpass ustabilt i vanlig bruk trodde jeg overklokkingen kunne være problemet, men selv med normal klokk er situasjonen den samme. Endret 4. juni 2006 av Chas Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Bruker du drivere fra Nvidia.com eller Abit?? Har bygd 2 maskiner med samme oppsett som deg siste 14dagene bare med litt svakere skjermkort. en med 6600gt og en med x1300 100% stabile begge 2 sjølv med heftig overklokk en med opteron @ 2,6 og en med X2 4200@ 2,5 Lenke til kommentar
Chas Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Installerte først Abit sine drivere til det som trengs, og etterpå Nvidia til skjermkortet. Det eneste jeg ikke har prøvd hittil er å oppdatere biosen. Uansett, jeg tviler meget sterkt på at driverne er problemet. Dette er typiske windowsproblemer, hvor programmer og vinduer låser seg hvis maskinen jobber, og om en prøver å gjøre noe med det, ender det med crashing eller låsing. Dette hendte også i Windows 2000 noen ganger, men det verste som skjedde da, var at programmet lukket seg. Her må det ofte full reboot til. Om jeg kunne bli kvitt de evige "This program is not responding" eller hva nå feilmeldingen er, hadde jeg vært fornøyd. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Det har blitt rapportert om at hovedkortet ditt er ganske så ustabilt med en viss type BIOS, tror det var med versjon 00 folk har opplevd problemer. Samtlig av problemene har vist seg å forsvinne når de har oppdatert BIOS. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei. Om Windows XP er noe møkk for være opp til hver enkelt å bestemme. Selv sverger jeg til Windows 2000. Har Windows 2000 Pro Eng på begge maskinene mine, bare at på den stasjonære (som da er den nye maskina mi) kjører Windows 2000 i dualboot med Windows XP. Selv har jeg opplevd at Windows XP ikke er helt bra. Den fryser litt en gang i blant. Har ikke kjørt XP sikkelig på noen av mine maskienr de siste 2 årene. På den nye boksen har jeg nesten bare installert og oppdatert Antivirus og Windows også har jeg latt XP`en være. Bruker bare Windows 2000. Den fungerer fint som et fjell, og ikke noe problem. Hvis jeg skal spille noe spill går jeg inni Windows XP. Jeg liker ikke å blande Windows 2000 med spillene. Derfor blir XP brukt til spill (Ikke det at jeg har så mange da, 2 stykk i tallet) Er egentlig ganske gira på å bytte ut XP med Slackware 10.2, sånn at det blir Dualboot Windows 2000 og Slackware 10.2 på hovedboksen også. Skal mene at det fungerer greit. Får se hva tiden bringer. Har sett at flere maskiner i huset har blitt litt ustabil i XP. Satt selv med en pc som skulle formateres. Den var akkurat på Grensa til å ha XP. Satt å trippa litt om jeg skulle ha XP eller 2000 på den, men siden at det var Windows 2000 på den fra før ble det også Windows 2000 nå. Jeg synes det er greiest. Lenke til kommentar
Chas Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Får vel prøve å oppdatere bios og se hvordan det går Lenke til kommentar
berxter Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Forresten er Oblivion kjent for å kræsje selv de beste maskiner i utrengsmål... Bernt K Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Har ingen nevneverdige problemer med XP selv, det oppfører seg vel jevnt over slik du beskriver 2k-installasjonen din. Skal være sagt at et nettverkskort som var defekt plutselig begynte å forårsake jevnlige BSOD'er hos meg for en stund siden, men etter bytte av kort var alt fryd og gammen igjen. Husker også da jeg bygde en Pentium 3, socket 370-maskin for lenge siden (har den faktisk enda, står og surrer den dag i dag), der krasjet Windows i hytt og pine inntil jeg flashet BIOS. Da var den plutselig 100% stabil. Så BIOS-flash kan ofte hjelpe ja. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 XP er ustabilt ja. Men 64bits-utgaven er langt mer stabil enn 32bits-utgaven. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
roac Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Uansett, jeg tviler meget sterkt på at driverne er problemet. Dette er typiske windowsproblemer, hvor programmer og vinduer låser seg hvis maskinen jobber, og om en prøver å gjøre noe med det, ender det med crashing eller låsing. Dette hendte også i Windows 2000 noen ganger, men det verste som skjedde da, var at programmet lukket seg. Her må det ofte full reboot til. Om jeg kunne bli kvitt de evige "This program is not responding" eller hva nå feilmeldingen er, hadde jeg vært fornøyd. 6238962[/snapback] De typiske windowsproblemene du ramser opp her er jo typiske driverproblemer. Hva slags drivere det er kan variere ganske mye, hos meg var det et antivirusprogram som hadde lagt inn en driver som ikke var helt god. Windows XP i seg selv er dønn stabilt. Jeg bruker det på en haug av forskjellige PCer, både fysiske og virtuelle, fra forskjellige leverandører (HP, Dell, Fujitsu-Siemens, Hjemmemekket), bærebare som stasjonære, og det går dønn stabilt. De eneste tilfellene jeg har problemer med stabiliteten er når det er maskinvare som ikke liker å samarbeide, drivere som ikke er gode, eller programvare som ikke er god (ofte viser det seg her at programvaren har lagt inn en driver eller ti). Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Har selv Abit at8, og første versjon av bios gjorde XP hos meg svært ustabil. Etter jeg flashet til versjon 1.1 har jeg derimot hatt svært få problemer! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Ofte er det maskinvaren som har skyld i at XP låser seg, men jeg synest at den låser seg alt for lett. Ofte kan en driver felle hele systemet, og det er for dumt. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Så var det han som klaget på det dårlige været. Utenfor var det sol, men han hadde ikke vasket vinduene på flere år. Lenke til kommentar
Chas Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 zjulik: Patetisk analogi, ettersom jeg har testet det aller meste. Uansett, etter det dere har forklart, er XP et ekstremt ustabilt OS. Det er driverne sin skyld, sier dere? Bios? Javel, da er XP ustabilt, med tanke på at Win2k kunne håndtere alt dette uten problemer. Et operativsystem skal ikke bli ubrukelig fordi en eller annen driver ikke passer 100%. Win2k har jo bevist at dette er mulig å håndtere ved å kjøre en gammel installasjon på en helt annen PC, hvor ingen av driverne passer. Nei, går tilbake til 2k, og venter heller på Vista. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 zjulik: Patetisk analogi, ettersom jeg har testet det aller meste. Uansett, etter det dere har forklart, er XP et ekstremt ustabilt OS. Det er driverne sin skyld, sier dere? Bios? Javel, da er XP ustabilt, med tanke på at Win2k kunne håndtere alt dette uten problemer. Et operativsystem skal ikke bli ubrukelig fordi en eller annen driver ikke passer 100%. Win2k har jo bevist at dette er mulig å håndtere ved å kjøre en gammel installasjon på en helt annen PC, hvor ingen av driverne passer. Nei, går tilbake til 2k, og venter heller på Vista. 6256928[/snapback] Det er da ikke bare drivere og lignende som feller XP. Det kryr også av bugs og lignende. Men den største feilen er nok at det skal så lite til før systemet kollapser. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 har du prøvd windows update? Flæsje bios og oppdatere OS er det første jeg gjør på maskinene mine, og de holder seg helt stabile. Kan ha de på i måneder i strekk. Men som regel kommer en update som krever restart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå