Gå til innhold

Det norske skattesystemet

Anbefalte innlegg

Ok, er litt usikker på om dette er rett kategori. Det er et spørsmål, ikke nødvendigvis noen diskusjon dessverre...

Men altså: Jeg har lett, men hvor kan jeg egentlig finne eksakt informasjon om dagens norske skattesystem? Dvs, jeg er ute etter hovedaspektene som de ulike brackets, samt ekstra-skatter på den vanlige arbeidstaker.

Trenger info! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi! Dette er en oppgave på masterstudium-nivå. Jeg er ikke helt sikker på om det er meningen at vi skal vite hvor mye vi egentlig betaler... ;)

Men jeg vil anbefale å studere PDF'en "Hva blir skatten i 2005?" på denne siden hos skatteetaten: Hva blir skatten i 2005?

Der finner du tabeller over de viktigste satsene og en kortfattet forklaring.

Edit: Den er altså for 2005, og har ikke fått med seg Kristin Halvorsens nye påfunn og endringer, som den såkalte "mobilskatten".

Flere satser og tabeller finner du her: Tabeller og de påfølgende sider.

Edit: Hele Lignings-ABCen finner du her, om du har god tid og ork: Link. (Også for 2005.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Oi! (som vi sier her i Brasil). Dere er fri til å starte en diskusjon dersom dere vil. Men jeg må si jeg ble litt forvirret av den lange pdfen :ermm: Men jeg antar at nyansene i hva man må betale her og der ikke er av så stor betydning i prosent for den vanlige lønnstaker. Så kan noen kanskje fortelle meg hvilke "brackets" vi har? Ingen skatt opp 20ettellerannet og så så og så mye opp til det og enda mer opp til den summen etc? I tillegg vil jeg vite hvor mye tax vi må betale til fylke, kommune etc i forståelige prosenttall. Altså sånn ca. hvor mye personer med ulik inntekt må regne med å betale TOTALT i skatt percentagewise.

Er det grunnleggende utrolig mye mer komplisert enn det jeg tenker på her? Må man virkelig ha lange tabeller med tall (som i pdfen), eller holder det ikke å oppgi prosenttall?

(jeg skjønner meg ikke på dette da bare så det er sagt...)

Lenke til kommentar
Oi! (som vi sier her i Brasil). Dere er fri til å starte en diskusjon dersom dere vil. Men jeg må si jeg ble litt forvirret av den lange pdfen :ermm: Men jeg antar at nyansene i hva man må betale her og der ikke er av så stor betydning i prosent for den vanlige lønnstaker. Så kan noen kanskje fortelle meg hvilke "brackets" vi har? Ingen skatt opp 20ettellerannet og så så og så mye opp til det og enda mer opp til den summen etc? I tillegg vil jeg vite hvor mye tax vi må betale til fylke, kommune etc i forståelige prosenttall. Altså sånn ca. hvor mye personer med ulik inntekt må regne med å betale TOTALT i skatt percentagewise.

Er det grunnleggende utrolig mye mer komplisert enn det jeg tenker på her? Må man virkelig ha lange tabeller med tall (som i pdfen), eller holder det ikke å oppgi prosenttall?

(jeg skjønner meg ikke på dette da bare så det er sagt...)

6244313[/snapback]

Vet ikke helt hva du mener med "brackets", men kan prøve å gi en kort forklaring. Sikkert noen som kan dette bedre enn meg, da er det bare å komme med rettelser. :)

Skatteprosenten i Norge er i utgangspunkt 28%. For beløp _over_ kr 394.000 er satsen 37%. For beløp _over_ 750.000 er satsen 40%.

I tillegg til dette kommer en "trygdeavgift" på 7,8%.

Du kan tjene opp til ca 30.000,- før du må betale skatt. Videre så har man et minstefradrag på 34% av lønna, men dette er maks kr 61.100.

Bedriften der du jobber må betale 14,1% i arbeidsgiveravgift i tillegg til dette.

Satsene er like for hele landet, men i Finmark og Nord-Troms slipper du litt billigere unna. På Svalbard er det andre regler.

(tallene er tatt herfra http://www.skatteetaten.no/Templates/Overs...epslanguage=NO)

I tillegg kommer en rekke avgifter på stort og smått, den mest merkbare er merverdiavgiften på 25% (edit: 13% på mat).

På www.skatteetaten.no -> Personlig skatteyter -> Enkel skatteberegning for 2006 er det et lite program der du kan sette inn inntekt og beregne skatt. (trenger visst Java, for det fungerte ikke for meg..).

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Dersom man ser på det humoristiske ved det så ble det ved nedsettelse av matmomsen blåst opp i media at man økte den vanlige momsen til 25% fordi man senket matmomsen til 11%.

Nå har man i all stillhet økt matmomsen med 2 prosentpoeng. Dette var overhodet ikke med i den planen som jeg så tidligere så jeg føler meg litt lurt av staten. Det er vel ikke lenge før matmomsen er oppe på 20% fordi ingen har ropt ut i media.

Lenke til kommentar
Nå har man i all stillhet økt matmomsen med 2 prosentpoeng. Dette var overhodet ikke med i den planen som jeg så tidligere så jeg føler meg litt lurt av staten. Det er vel ikke lenge før matmomsen er oppe på 20% fordi ingen har ropt ut i media.

6246049[/snapback]

Det som er betenkelig er at en momsprosent på la oss si 20% hele tiden vil øke i beløp ved økt forbruk. Hvis det er behov for å øke skatteprosenten, momsprosenten, eller whatever, så betyr det enten at

a) tjenester som det offentlige kjøper har økt mer i pris enn andre ting, eller

b) det offentlige tar på seg flere oppgaver.

Dersom b) er tilfelle er det tegn på at man er på vei mot mer sosialisme. En økning i matmomsen er altså et tegn på at det offentlige har tatt på seg flere oppgaver (eller at offentlige kjøpte tjenester er relativt sett blitt dyrere enn andre ting i det siste).

Lenke til kommentar
Det som er betenkelig er at en momsprosent på la oss si 20% hele tiden vil øke i beløp ved økt forbruk. Hvis det er behov for å øke skatteprosenten, momsprosenten, eller whatever, så betyr det enten at

a) tjenester som det offentlige kjøper har økt mer i pris enn andre ting, eller

b) det offentlige tar på seg flere oppgaver.

Dersom b) er tilfelle er det tegn på at man er på vei mot mer sosialisme. En økning i matmomsen er altså et tegn på at det offentlige har tatt på seg flere oppgaver (eller at offentlige kjøpte tjenester er relativt sett blitt dyrere enn andre ting i det siste).

6246105[/snapback]

Dette sammenhengen har jeg ikke tenkt over før. Liker veldig godt hvordan du argumenterer.

Håper virkelig ikke det offentlige har påtatt seg fler oppgaver, for vi har allederede alt for stor andel av befolkningen ansatt i offentlig sektor i forhold til resten av europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...