Abnegation Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Kan noen fortelle meg veldig kort og enkelt hvordan man lager en liten animasjon i 3ds max? Skal bare ha et kamera til å gå rundt en gjenstand. Helst ikke bare link til en tutorial, har sett de fleste, men skjønner ikke noe av dem.. Endret 4. juni 2006 av Hawkon__ Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hvordan skal folk klare å forklare det kort og bedre hvordan det skal gjøres enn lange og detaljerte tutorials? Les dem om igjen. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Hvordan skal folk klare å forklare det kort og bedre hvordan det skal gjøres enn lange og detaljerte tutorials? Les dem om igjen. 6238396[/snapback] De lange og detaljerte tutorialsa forklarer alskens skit som ikke har så mye med saken å gjøre. Trenger bare et kamera til å gå rundt et objekt! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Konseptet er at du lager "waypoints" som kameraet ditt skal følge hvis du lager et for hver 90 grad så får du sånn ca en sirkel etter at 3ds max har interpolert for bildene imellom. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 All den "skiten" som tutorialene forklarer er det fundamentet du trenger for å forstå det du ber om. Ja, det du ber om er enkelt. Faktisk så fundamentalt at det sier litt om din kunnskap om MAX. Og det forteller oss at selv om vi skrev nøyaktig hva du skulle gjøre, så er det ikke sikkert du vil få det til pga manglende kunnskap om fundamentale ting i MAX. Men i korte trekk: Opprett ett kamera med target. Target er der objektet ditt er. Sett ett key fram ved 90 graders markeringer slik som han over sier. Så er spm..hvordan får du dette ut? rendrer du til avi, tif? tga? skal du ha noe lys? Skal du ha render effekter? Skal du ha tekstur på objektet? hvilken shader vil du bruke? Hvor mange frames per sekund? hvor lang skal animasjonen vare? scan line render eller mental ray? Som du ser begynner en hel del nye spørsmål å dukke opp. Og jeg kan tippe du også har noen..feks..hvordan setter jeg keyframes? hvordan flytter jeg kamera med 90 graders intervaller? Vel derfor er det så fint med tutorials...der har noen tatt seg tid til å skrive ned all denne "skiten" i fine steg. Faktisk står det mye av dette i hjelp filen til max i tutorial form også. Les dem! AKIRA Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Parent kameraet til et null-objekt og roter nullobjektet. Sirkelen blir perfekt, og du trenger ikke keyframe for hver 90 grader.. Lenke til kommentar
MadGonzo Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Bind en formel til posisjonen til kamera hodet også et sirkel formular x^2+y^2 = r^2 nei vent for fader... move pivoten til kamera hodet til sentrum av objektet bind en formel til Y rotasjonen, ala (deg/N)*F der F er frame nummeret og N er en faktor som står til skalaen din Endret 5. juni 2006 av MadGonzo Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Fant ut av det. Tegnet bare en sirkel fra shapes-menyen. Lagde et target cam rettet på objektet Brukte så path-constraint, trykka h og fant sirkelen jeg tegnet i lista som poppa opp. Endret 5. juni 2006 av Hawkon__ Lenke til kommentar
MadGonzo Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 ja det er jo faktisk enda bedre(?)/enklere Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Vel, medi8or sitt forslag er vel en del kjappere, men smaken er som baken :-) Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Vel, medi8or sitt forslag er vel en del kjappere, men smaken er som baken :-) 6246298[/snapback] Men hvorfor gjøre det enkelt når man kan finne alle mulige slags dårlige løsninger.. Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hehe, for å dra dette ut enda lengre, så er vel det å feste kameraet på en path en veldig god løsning i de fleste situasjoner... bare litt overflødig akkurat i denne :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå