Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkel fiks av eksosanlegg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Eksosanlegget på bilen har fått en liten sprekk rett bak katalysatoren. Finnes det noe enkel måte å ordne det? Har hørt at det finnes alu teip man kan bruke på eksosanlegg, stemmer det? :hmm: . Har hørt med verksted og det koster rundt 1000 lappen for å sveise sprekken. Trenger noe billig fiks da jeg ikke har så mye penger for tiden. Noen som har et forslag?

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1000kr for å sveise en sprekk? :ohmy:

I polen betalte vi ca. 50kr for å sveise en skade, og 1200kr for helt nytt eksosanlegg og for arbeidet.

Er det virkelig så dyrt i Norge?

6238926[/snapback]

Ja det tar visst litt tid iom det er rustent så røret må pusses osv. Var ca den prisen jeg fikk oppgitt hvertfall. Eventuelt noen som vet om billig sveising? Skal prøve den bandasjen Patz, takk for tipset!

Lenke til kommentar

Du kan fikse sjølv med teip, men om du har ein kamerat eller skule i nærheten som Vetlite (du veit jo litt då :p) påpeiker kan du få det gjort gratis, eventuelt for ein hundrelapp. Det må pussast litt, dette kan du for så vidt gjere sjølv, å sveise det tett skal ikkje ta lang tid. Dei har kanskje noko varmebestandig lakk du kan smøre\spraye på for å hindre at det rustar i svisen.

Lenke til kommentar

Det lønner seg vel sjelden å fikse et rustent eksosrør. I hvert fall hvis du vurderer å bruke 1000 kr på det. Hvorfor skifter du ikke delen? Med mindre det er røret som er en del av katalysatoren og katalysatoren er under 6-8 år gammel. Da kan det lønne seg å fikse. Det fins byttedeler som er til å skru utenpå røret for akkurat flensen i bakkant av katalysatoren for noen biler, i hvert fall for Saab.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Du kan bruke f.eks 36-912 på biltema, du får tak i lignende produkter andre steder også.

6238500[/snapback]

Takker. Er det varenr du nevner?

6238875[/snapback]

Det er varenummer ja, bare å taste det inn i søket på biltema.no

Lenke til kommentar
Det lønner seg vel sjelden å fikse et rustent eksosrør. I hvert fall hvis du vurderer å bruke 1000 kr på det. Hvorfor skifter du ikke delen? Med mindre det er røret som er en del av katalysatoren og katalysatoren er under 6-8 år gammel. Da kan det lønne seg å fikse. Det fins byttedeler som er til å skru utenpå røret for akkurat flensen i bakkant av katalysatoren for noen biler, i hvert fall for Saab.

6241986[/snapback]

Prøvde med biltema fiks, funka ikke for fem øre :hrm: .. Det er røret som er en del av katalysatoren ja, dvs rett bak katalysatoren. Skulle gjerne hatt dette sveiset. Er det noen som bor i Oslo/Lillestrøm området som kan fikse dette? Får 500kr av meg.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Er selvfølgelig bedre med sveising ja, men bare for å ha det avklart så må eksosrøret antageligvis være 100% rent før du bruker den tapen.

6256624[/snapback]

"Bandasjen sikres på plass med ståltråd eller maskeringsteip og herder av varmen" står det på biltema siden. Var noe pasta jeg kjøpte ved siden av bandasjen , det passet vist sammen, men jeg tror ikke det hjalp i det hele tatt. Smurte litt av det på røret så teipet over.. MASSE..Sikkert feil framgangsmåte.. Hva med aluminiumsteip, noen som har peil?? Problemet er at det er sprekk hele veien rundt røret og det henger litt ned.. :hrm:

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Pugger, den 04 Jun 2006 - 11:27, sa:

;)

Så nå at det var en veldig gammel tråd....

Men vi kan vel holde den ved liv?

har en eksos som har gått av på bakre del av flensen.hele røret har bare løsna rundt sveisen der.

må jeg sveise det, eller går det ann og få det til med eksosteip og eksoskitt?

Lenke til kommentar

Se om PP Tuning har rør på lager eller om de kan lage en for deg. Jeg fikk laget en i rustfritt for 800 kroner inkludert frakt fra England. Søk opp i Google.

Husk å oppgi årsmodell og bilmerke og modellen nå du skriver her.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...