Gå til innhold

Heter det kyr, eller kuer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Kyr lukter det dritt av. Kuer derimot kan man melke, for så å lage HVITOST av melken.

:)

6238789[/snapback]

Hva er det med dere hvitostinger? Majoriteten av alle som sier kuer er hvitostinger, virker det som ...

6238794[/snapback]

Håper det blir en poll på dette eksistensielle spørsmålet. Det blir en ypperlig mulighet for oss retttenkende å bevise vår intellektuelle overlegenhet.

:cool:

Lenke til kommentar
Kyr lukter det dritt av. Kuer derimot kan man melke, for så å lage HVITOST av melken.

6238789[/snapback]

Hva er det med dere hvitostinger? Majoriteten av alle som sier kuer er hvitostinger, virker det som ...

6238794[/snapback]

Håper det blir en poll på dette eksistensielle spørsmålet. Det blir en ypperlig mulighet for oss retttenkende å bevise vår intellektuelle overlegenhet.

6238805[/snapback]

Så du tenker rett ang. språk? - Da burde du visst at man ikke bruker tripple konsonanter i et ord. :tease:

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6238789[/snapback]

6238794[/snapback]

6238805[/snapback]

Så du tenker rett ang. språk? - Da burde du visst at man ikke bruker tripple konsonanter i et ord. :tease:

6238816[/snapback]

Så tidlig på en Søndag, synes jeg det grenser til dyremishandling å trekke frem slike ubetydeligheter. Har litt vondt i Nepa. :blush:

Lenke til kommentar

Prøver å si 'kyr', men det blir som regel kuer. Jeg bruker nemlig hankjønnsform på dyret (ja, dvs. EN ku), og da blir det naturlig å følge opp med kuER. Som 'en hund' og 'flere hunder'.

Jeg er ikke så veldig konsekvent. 'En' og 'ei' går litt om hverandre av og til. En katt, ei katte...whatever..

Det kan umulig være lett for innvandrere å skulle lære seg norsk! :)

Lenke til kommentar
Det kan umulig være lett for innvandrere å skulle lære seg norsk! :)

6238916[/snapback]

Nei, og det er mange som blander kjønn på substantivene. Jeg hørte en historie fra en 10.-klasse der en innvandrer med afrofrisyre hadde lagd litt mye lyd i timen. Læreren hadde bedt ham om å være stille, og svaret hans hadde vært: "Men de kaster sånn dritt i håren min, jo." Litt artig historie synes jeg.

Lenke til kommentar
er ikke begge deler rett da? ifølge språkrådet

6238732[/snapback]

Siden når ble språkrådets uttalelser empiriske sannheter? Klart det heter kyr, men hvis vi skal tillate slike forenklinger av språket skal det også være lov å si "ander", "muser", "gåser" osv...

Jeg er ikke så veldig konsekvent. 'En' og 'ei' går litt om hverandre av og til. En katt, ei katte...whatever..

6238916[/snapback]

Dette er helt riktig, siden "en katt" viser til en hannkatt, mens "ei katte" er en hunkatt. Problemet er når folk sier "katte" om hankatter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvis du tror jeg løfter opp katta og ser etter om det er en hannkatt eller hunnkatt jeg har med å gjøre, så tar du nok skammelig feil min kjære Isbil.. :)

Nei, og det er mange som blander kjønn på substantivene. Jeg hørte en historie fra en 10.-klasse der en innvandrer med afrofrisyre hadde lagd litt mye lyd i timen. Læreren hadde bedt ham om å være stille, og svaret hans hadde vært: "Men de kaster sånn dritt i håren min, jo." Litt artig historie synes jeg.

Kom over en historie der en sliten lærer hadde prøvd å lære de fremmedspråklige elevene at et hus kunne brenne opp og brenne ned, et bål kunne brenne ut og en menneske kunne brenne inn(e). Kan tro det hersket full forvirring.

Endret av jlarsen83
Lenke til kommentar

6238816[/snapback]

Så tidlig på en Søndag, synes jeg det grenser til dyremishandling å trekke frem slike ubetydeligheter. Har litt vondt i Nepa. :blush:

6238826[/snapback]

Søndag er ikke et egennavn, og skal derfor skrives med liten forbokstav.

For øvrig heter det hvitost og kyr.. ;)

Endret av karlpeder
Lenke til kommentar

Man bruker bare "katte" hvis man VET at det er en hunkatt. For folk som har vokst opp med katter hele livet, er det ganske lett å se forskjell, i hvert fall hvis hankattene er ukastrerte. Det blir som at en bonde ser forskjell på ei ku og en okse.

Lenke til kommentar

Rent språkteknisk er jo ordet kyr bare upassende og forvirrende, ettersom det er uregelmessig. På lik linje med hund->hunder og sau->sauer, burde det egentlig hete kuer, ordet kyr bare forvirrer dem som skal lære språket :p (Har nettopp prøvd å lære meg spansk i et halvt år, og bli like jævlig forbanna hver gang de presterer å stappe inn et totalt urelevat, uregelmessig ord midt i et system jeg endelig er på grensen til å skjønne!! :wallbash: )

Men spøk til revolver, denne diskusjonen er bare helt bak mål. Det er det samme som å diskutere om det er rett rett å si ord som eg, sjøl, mainn, bennsin og andre dialektord. De fleste er nok ganske klar over at kyr var det opprinnelige ordet, og bruker vel gjerne det når de skriver, men på grunn av populær utbredelse har også kuer blitt godtatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...