Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på google, til ingen nytte. Krever VMware ESX Server to fysiske prosessorer, eller holder det med en dual-core? Jeg har en avdanket PC som av en eller annen grunn går sykt tregt når den kjører med to prosessorer (de er identiske). Jeg trodde dette var et problem i Windows, men det viser seg at det samme er gjeldende for ESX server. Så det store spørsmålet er om jeg kan kjøpe meg en dual-core for å kjøre ESX server, eller om jeg må grave enda dypere i lommeboka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte til slutt skru sammen en PC (eller rettere sagt flere) å sjekke, og konklusjonen ble at både NIC og SCSI-lagring må være støttet av VMWare. Prosessor gir den mer eller mindre blaffen i, men den var IKKE tilhenger av et dual-hovedkort som det bare sto en prosessor på (Installasjonen gikk greit, men ESX Server kom aldri opp).

Forøvrig ser jeg at VMWare Infrastructure 3 slippes disse dager, det blir spennende å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Hei!

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du prøver å gjøre her, men kan det være at du prøver å kjøre en vSMP VM på en dual cpu host? Det vil uansett bli tregt på ESX server da denne VMen da må ha to ledige CPUer (samtidig) for å i det hele tatt få tilgang på cpu-tid. I tillegg krever Console OS cpu-tid fra pCPU0 og du har sikkert også flere VMer der.

I den virtuelle verden skal man ikke gi maskiner flere CPUer bare fordi man *kan* gjøre det (slik man er vant til i den fysiske verden). Hvis man har maskiner som *må* ha mere enn en cpu så kan du gjøre det hvis du har nok CPUer i serveren, men det er heller ikke sikkert at denne maskinen da er en gyldig kandidat for virtualisering.

Husk at når man bruker en maskin med vSMP så vil dette belaste serveren (totalt)mer enn om man har to 1-CPU-VMer fordi man får et ekstra virtualiseringsoverhead når man bruker vSMP. Hyperthreading hjelper noe, men hold deg unna dette såfremt du kan.

Ellers så kan det nevnes at ESX server offisielt krever 2 cpu'er, men *kan* kjøre på 1 pCPU som evt har dual core. Med dual core så lisensieres ESX per cpu socket (som de fleste andre).

Ellers ser det ut til at ytelsen i ESX3 er betraktelig forbedret i forhold til 2.x (etter tester med siste Release Candidate), men man får også noe mer virtualiseringsoverhead på minnesida enn tidligere.

Når man bruker ESX server er det alltid en fordel at all hardwaren er på HCL, ellers kan man få diverse problemer. ESX støtter ikke allverdens hardware (kun scsi-disker (ikke IDE, ikke SATA), nettkortstøtte for Intel e1000 og broadcom, qlogic og emulex hba'er osv. Man kan få det til å virke med usupportert hw også, men det vil som sagt være usupportert og det *kan* slutte å virke i en ny versjon.

For testing finnes det en del eksempler der man har funnet SATA-disker osv som fungerer, men for produksjonsmiljø er det viktig å finne systemer som er supportert.

Lars

Lenke til kommentar

Hei Lars

Det jeg prøver er noe så enkelt som å få ned hardwarekostnadene for å kunne kjøre tester av ESX server her hjemme, mest av alt for å lære meg en del om produktet. Det forklarer vel det meste tenkte jeg. Jeg har både NIC og SCSI-kontroller på HCL (NIC: Intel Pro og 3Com 3C9xx; SCSI: Adaptec 29160). Men, nå håper jeg som sagt å få begrenset kostnadene på prosessorsiden. Jeg har allerede merket meg at en enkelt Athlon 1600+ er i tynneste laget, så jeg vurderer en Dual Core prosessor, og 4GB minne. Toprosessor blir litt for dyrt for meg.

Er det mulig for vanlige dødelige å få tak i Release Candidate av ESX 3? Regner ikke med det akkurat, men det er jo lov å håpe :)

Lenke til kommentar
allerede merket meg at en enkelt Athlon 1600+ er i tynneste laget, så jeg vurderer en Dual Core prosessor, og 4GB minne. Toprosessor blir litt for dyrt for meg.

ESX vil kunne kjøre på dual core AMD Athlon (tilsvarende vil den ikke kjøre på Pentium D830 (intel dual core desktop cpu)). For å skaffe billig lisens for dette formålet vil jeg anbefale et VMTN subscription. Det gir deg lisenser på mange VMware-produkter for test/utviklingsformål samtidig som du også får noe dokumentasjon.

For testing hjemme kan det også ofte være like enkelt å finne en utdatert server som å bygge et system. Feks vil en dual cpu proliant 1600/dl380 gjøre susen.

Denne tråden har flere eksempler på hjemmebygde systemer.

Er det mulig for vanlige dødelige å få tak i Release Candidate av ESX 3? Regner ikke med det akkurat, men det er jo lov å håpe :)

6288880[/snapback]

De har stengt betaprogrammet nå, men tidligere kunne hvem som helst melde seg på.

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...