Gå til innhold

Mer Forza 2 info


Anbefalte innlegg

jeg fortsetter: forza er  best fordi det er på xbox.

6255679[/snapback]

Forza hadde vært mye bedre hvis den var på ps2.... selv har jeg ikke en ps2(kun 2 xboxer, en 360 og noen pcer... men jeg leste et sted på et forum at en hadde hørt at forza ville vært best på ps2... og ps3 har vist 7000 kjerner så der blir den DRITBRA!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg fortsetter: forza er  best fordi det er på xbox.

6255679[/snapback]

Forza hadde vært mye bedre hvis den var på ps2.... selv har jeg ikke en ps2(kun 2 xboxer, en 360 og noen pcer... men jeg leste et sted på et forum at en hadde hørt at forza ville vært best på ps2... og ps3 har vist 7000 kjerner så der blir den DRITBRA!!

6257789[/snapback]

 

Håper det var sarkasme.

Lenke til kommentar
jeg fortsetter: forza er  best fordi det er på xbox.

6255679[/snapback]

Forza hadde vært mye bedre hvis den var på ps2.... selv har jeg ikke en ps2(kun 2 xboxer, en 360 og noen pcer... men jeg leste et sted på et forum at en hadde hørt at forza ville vært best på ps2... og ps3 har vist 7000 kjerner så der blir den DRITBRA!!

6257789[/snapback]

 

Håper det var sarkasme.

6258038[/snapback]

Det var i hverfall ikke ramme alvor... :D

Det eneste som er alvor er at jeg har 2 xboxer, en 360 og diverse pcer...

Lenke til kommentar

En film kamera har noe som heter eksponerings tid eller lukker tid. For et bilde av film vil lukkeren være åpen (tar imot lys) for 1/24 av et sekund. Så det bilde inneholder all bevegelse som foregikk i det 1/24 sekundet. Dette gir en naturlig motion blur for oss som får bildene til å flyte i sammen. Med 3D grafikk rendering på en annen side er det ingen slik motion bluring (man kan se bortifra de kunstige motion bluringen som blir brukt idag i denne sammenheng). Hver frame her er et perfekt øyeblikk i tid uten noe bevegelse overhodet som kan sammenlignes med et kamera med uendelig rask lukkertid.

Derfor er ikke dette sammenlignbart og vi trenger en langt høyere framerate med 3D rendering enn hva som er tilfelle med film for at det skal virke like glatt.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
En film kamera har noe som heter eksponerings tid eller lukker tid. For et bilde av film vil lukkeren være åpen (tar imot lys) for 1/24 av et sekund. Så det bilde inneholder all bevegelse som foregikk i det 1/24 sekundet. Dette gir en naturlig motion blur for oss som får bildene til å flyte i sammen. Med 3D grafikk rendering på en annen side er det ingen slik motion bluring (man kan se bortifra de kunstige motion bluringen som blir brukt idag i denne sammenheng). Hver frame her er et perfekt øyeblikk i tid uten noe bevegelse overhodet som kan sammenlignes med et kamera med uendelig rask lukkertid.

6286011[/snapback]

Hvorfor skal man se bort ifra "kunstig" motion blur? Xbox 360 (og ps3 vil jeg regne med) har støtte for motion blur-liknende effekter, som jeg personlig synes fungerer veldig bra. Prøv pgr3 eller lost planet for eksempler på dette.

 

At et spill virker glatt synes jeg er kjempeviktig, men om de får til det vha "kunstig" motion blur eller 60 fps er for meg ett fett. Men vil regne med 30fps+motion blur koster mindre gpu-kraft, slik at man kan slenge inn litt mere snacks i tillegg.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man se bort ifra "kunstig" motion blur? Xbox 360 (og ps3 vil jeg regne med) har støtte for motion blur-liknende effekter, som jeg personlig synes fungerer veldig bra. Prøv pgr3 eller lost planet for eksempler på dette.

Fordi dette er motion bluring som gir på langt nær samme effekt som det en lukker på en film kamera gir. For effektiv motion bluring med 3D grafikk ville krevd fryktelig mye fillrate, og det er fillrate vi ikke har til overs ennå.

Lenke til kommentar
En film kamera har noe som heter eksponerings tid eller lukker tid. For et bilde av film vil lukkeren være åpen (tar imot lys) for 1/24 av et sekund. Så det bilde inneholder all bevegelse som foregikk i det 1/24 sekundet. Dette gir en naturlig motion blur for oss som får bildene til å flyte i sammen. Med 3D grafikk rendering på en annen side er det ingen slik motion bluring (man kan se bortifra de kunstige motion bluringen som blir brukt idag i denne sammenheng). Hver frame her er et perfekt øyeblikk i tid uten noe bevegelse overhodet som kan sammenlignes med et kamera med uendelig rask lukkertid.

Derfor er ikke dette sammenlignbart og vi trenger en langt høyere framerate med 3D rendering enn hva som er tilfelle med film for at det skal virke like glatt.

6286011[/snapback]

 

Langt høyere? Motion Blur ble ikke simulert før i 1984, animasjons- og tegnefilmer fra før den tid lagger ikke. Gjorde et eksperiment i 3D Studio MAX i fjor, rendererte først en film med 30 bilder i sekundet, og en med 60 bilder i sekundet, begge ble renderert uten motion blur. Forskjellen var knapt merkbar, selv om den var der.

 

Edit: Mesteparten av den mikroskopiske forskjellen skyldtes at underbevistheten oppfattet det.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Fordi dette er motion bluring som gir på langt nær samme effekt som det en lukker på en film kamera gir. For effektiv motion bluring med 3D grafikk ville krevd fryktelig mye fillrate, og det er fillrate vi ikke har til overs ennå.

6286668[/snapback]

Av det jeg har sett så fungerer det veldig bra på objekter som beveger seg raskt nok, men mindre bra ved "mellomhastigheter". F.eks. funker det bra i pgr3 så lenge man ser rett fram, og terrenget flyr forbi på sidene. Men snur man seg til siden mens man kjører rett fram blir det ikke like bra.

 

Jeg tror de vil kunne dra veldig bra nytte av denne effekten når de lærer mer om hvor/når den funker bra. Seff vil det (nesten) alltid være bedre med høyere fps, men det kan ofte koste mer enn det smaker.

 

Men, uansett: viktigste er at spillet virker glatt - uavhengig av hvordan de evt oppnår dette.

 

Synes lost planet demoen utnytter motion blur til tider utrolig bra.

Lenke til kommentar
Langt høyere? Motion Blur ble ikke simulert før i 1984, animasjons- og tegnefilmer fra før den tid lagger ikke.

Nåvel, dette var ikke alltid så glatt og det begrenset nok hva man kunne gjøre. Afterimage effekten i en kinosal og field-based vising på en TV hjalp nok til.

 

Gjorde et eksperiment i 3D Studio MAX i fjor, rendererte først en film med 30 bilder i sekundet, og en med 60 bilder i sekundet, begge ble renderert uten motion blur. Forskjellen var knapt merkbar, selv om den var der.

Forskjellen kan definitivt være veldig merkbar, 3Dfx hadde i sin tid en demo som viste dette ganske så klart. Jeg skriver kan siden jeg generaltiserte noe i innlegget mitt. Det er en del faktorer som spiller inn, som hvordan spillet er byggd opp; lysforhold, bevegelser, hvor mye forskjell det er fra et frame til et annet etc. For raske first-person shootere kan man gå ganske mye over 60fps før man ikke lenger legger merke til en forbedring. Men dette er også individuelt, enkelte legger lettere merke til slike ting enn andre.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...