Gå til innhold

Multiplier - Ender seg i windows.

Anbefalte innlegg

Hei.

I CPUZ veksler Multipliern min mellom 14 og 16. Men i uGuru ( Klokkeprogrammet til abit) står det at prosessoren er på 3.5ghz mens i cpuz står det 3063ghz.

Virker ut som den hopper opp til 16x for 1sekund og ned til 14x det neste.

Specs; Intel Pentium 4 540j HT Prescott LGA 775

Intel Pentium 4 CPU 3.20Ghz

MMX, SSE, SSE2 SSE3.

L1 Data 16kbytes

L1 Trace 12Kuops

Level 2 1024 Kbytes

FSB 218.8 MHZ

Bus Speed 875.2 MHZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EIST kaller Intel den funksjonen at CPU'en klokker seg ned til 2800MHz når den ikke trengs... Men tror det bare er Pentium 4 600-serien som har det.

Har du sjekket temperaturen på CPU'en? Pentium 4 blir ofte så varm at prosessoren klokker seg selv (Throttle) kalles ogsa dette. Du kan laste ned et verktøy som heter Throttle Watch for å sjekke dette.

http://www.techspot.com/download400.html

Lenke til kommentar

Dette har ALDRI skjedd før.. Og skal egentlig ikke heller skje..

q;

Har du sjekket temperaturen på CPU'en? Pentium 4 blir ofte så varm at prosessoren klokker seg selv (Throttle) kalles ogsa dette

/q

Denne throttlen slår inn ved 85grader.

Prosessoren min er aldri over 35grader.

Lenke til kommentar

Siden det er ett uGuru, som er en brikke som gjør det enklere å klokke, kan det hende hovekortet ditt automatisk stiller multiplieren etter system load. Sjekk biosen din, og skru av eventuelle auto overclock. Se etter ord som "AutoDrive", "OC Guru", osv. Står sikkert noe spennende i bruksanvisningen for hovedkortet ditt også :)

Edit: endrer frekvensen seg i CPU-z når du kjører Prime95 stress-test?

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Vært 5sekund hopper multipliern opp til X 16. og er der i 1 sec før den hopper ned igjenn.

Skal sende mail til komplett om evt. reklamasjon.

Har ikke testet prime95 enda.

EDIT; Har nå kjørt prime95 stresstest.. Under stress hopper den opp til 16x stabilt.

Men den har ALDRI vaert slik før og skal gjerne ha det tilbake..

Se bilde for info

Hvorfor står det i oppgavebehandling at prosessoren kun brukes 50%?

post-65830-1149623554_thumb.jpg

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar
Vært 5sekund hopper multipliern opp til X 16. og er der i 1 sec før den hopper ned igjenn.

Skal sende mail til komplett om evt. reklamasjon.

Har ikke testet prime95 enda.

EDIT; Har nå kjørt prime95 stresstest.. Under stress hopper den opp til 16x stabilt.

Men den har ALDRI vaert slik før og skal gjerne ha det tilbake..

Se bilde for info

Hvorfor står det i oppgavebehandling at prosessoren kun brukes 50%?

6255859[/snapback]

Hmm, tviler på at du har noe reklamasjonsgrunnlag, tror det der er en finesse, og en god en sådan. At den klokker seg litt ned sparer deg for strøm (og varme).

Uten å være noen ekspert på Abit sine uGuru-hovedkort, vil jeg tippe at den klokker seg ned på 12x når det ikke er noen last. At den kjører seg opp til 16x hvert 5. sekund, betyr at du da har en prosess som arbeider hardt akkurat da. Kjør Process Explorer (http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html), så kan du sjekke dette.

Dersom du ikke vil at den skal oppføre seg sånn, er det sikkert en innstilling i uGuru-programvaren eller BIOS'en som kan endre dette.

Jeg er litt nysgjerrig på det at den aldri har vært sånn før... mulig du har skrudd på en innstilling for å aktivere det, eller at du bare ikke har lagt merke til det...

Uansett, hadde jeg vært i dine sko, ville jeg beholdt det slik det er nå, så lenge det ikke går ut over stabiliteten, noe jeg tviler på...

Når det gjelder Prime95, har du en hyper-threading CPU, det betyr at du må kjøre to stk. prime95 samtidig for å få full last.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Nei, dette er noe som har kommet i det siste.

Har drevet med litt vannkjøling og klokket over 4ghz før.

Kjøre 2stk prime 95 går ikke, og når det står 50% av CPU så bruker den 100%, merker dette ved at alt går sirrup =)

denne pc'en har ALDRI hatt over 50% load i oppgavebehandling.

Har også gått igjennom bios, er intet der som tilsier at multiplier skal gå ned, står også i BIOS at multiplier er LÅST på x16 og ikke under noen omstendigheter skal gå ned.

Jaja, får vel leve med det og selge datamaskinen. =)

Lenke til kommentar

Rare greier, kanskje uGuru-brikken på hovedkortet har begynt å leve sitt eget liv :hmm:

Angående dette med CPU-last og hyperthreading, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling, ettersom jeg aldri har vært borti det personlig... men siden det er snakk om en virtuell kjerne, går vel den kanskje ikke høyere enn 50% nei...

Lenke til kommentar

Trur nok at uGuru brikker har startet et eget liv.

Hvis jeg legger igjenn en reklamasjon på produktet så vil jeg nok få etnytt hovedkort. Det jeg har er rundt 19mnd gammelt.

Jeg merket dette problemet under spill. Fps'en hadde jeg problemer med. Hopper oppogned og er helt ustabil.

Eneste problemet er at mitt HKvar et kvalitets DDR/AGP kort. Tviler på at mange av disse er igjenn og få idag.

Altså, et 775LGA med Sata og ddr/agp =P

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar

Etter kontakt med abit

"""

Try to test the motherboard with another CPU and the CPU with another motherboard.

If the problem persists try to Flash the bios using floppy.

But prior to any of above Clear the CMOS through conventional method and see the result.

"""

Dem kunne ikke ta en enklere metode? Si at jeg burde gå på garanti?

Har verken floppy.

Kjenner ingen som vil frivillig ta ut sin CPU for og teste min.

Kjenner ingen som vil låne meg en socket 775 / har en 775.

Takk gud for abit.

Går til komplett nå.

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...