roesen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 De fleste spill begynte å henge seg ganske ofte.. trodde med det første at det var pga driverne, så jeg prøvde ut sikkert 10 forskjellige drivere.. men så sjekket jeg temperaturmåleren.. Det rare er at jeg for noen få dager siden fjernet ganske så mye støv, både fra skjermkortviften, og CPU-viften.. CPU: AMD Athlon 64 Processor 3200+ Hovedkort : Gigabyte Technology Co., Ltd. nForce Minne : OCZ 1GB PC3200 GFX : NVIDIA GeForce 6800 LE Standard kjøling som fulgte med, ingen ekstra vifter. Noen som har noen tips å komme med? Lenke til kommentar
aGal Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 hmmm... bytte ut kjøleren på skjermkortet, eller sette inn en vifte som blåser luft ut og en som blåser inn, hadde sikkert hjulpet. Gud for en høy temp. Jeg rengjorde kjøleren på mitt skjermkort i dag da gikk temp ned skal jeg si deg. Idle temp: Før: 46 Nå: 36 Load temp: Før: 76 (da jeg spilte NFSMW og F.E.A.R på full grafikk, 56 da jeg spilte CS) Nå: 54 (når jeg spiller BF 2 på full grafikk, og på CS 41) Lenke til kommentar
roesen Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 kan det kanskje ha noe med at jeg brukte qtips for å rengjøre vifta på skjermkortet? kan store støvmengder ha blitt dyttet inn i sprekker og tettet igjen heler opplegget? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Når jeg ser at ambient temp er på 72 grader begynner jeg virkelig å lure på om du har pcn inne i en komfyr! Hvis du prøver å vrikke litt på gpu kjøleren mens pcn står på. Dytt den litt mot core osv. samtidig som du ser på tempen... Bare prøv å la den få bedre kontakt.. Det er mulig at den har løsna helt... Du sier også at du har fjernet noe støv... Du kan ha vært uheldig å fått løsna kjøleren slik at den ikke har noe særlig kontakt... Mange muligheter dette... Men prøv det å rikke litt og sånn... EDIT: Prøv også å åpne kabinett døra di... Slik at det blir litt luftigere Endret 3. juni 2006 av AnaXyd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 kan det kanskje ha noe med at jeg brukte qtips for å rengjøre vifta på skjermkortet? kan store støvmengder ha blitt dyttet inn i sprekker og tettet igjen heler opplegget? 6236491[/snapback] Det kan være en mulighet, hvis det er dekslel på gpu kjøleren, kan du skru av det og da får du se kjøleribba... Kunne du ha posta et bilde av kortet ditt? Lenke til kommentar
aGal Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 kan det kanskje ha noe med at jeg brukte qtips for å rengjøre vifta på skjermkortet? kan store støvmengder ha blitt dyttet inn i sprekker og tettet igjen heler opplegget? 6236491[/snapback] Kanskje det, jeg gjorde det samme i dag, men støvsugde etter på. jeg har mekka et PVC rør med en tynn plast slange som er bøyelig så jeg kan støvsuge på "trange" plasser der det er støv, du kan jo prøve å lage noe av det samme GL ! Lenke til kommentar
araziel Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg gjorde reint en kjøler (a la VGA-cooler) med q-tips en gang, og det førte til at vifta nesten stoppa. Støv som tidligere hadde lagt i åpningen måtte ha kommet seg løs og havna i viften. Måtte ta av hele greia og støvsuge viften. Så ja, det kan være rengjøringen som har gjort det. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 sikker på at du fikk satt alle ledningen på plass ordentlig ? Lenke til kommentar
roesen Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Hei igjen, takk for flere svar og tips.. døra på kabinettet står konstant oppe.. Slår av pcn og sjekker litt hvordan det står til inni der.. kommer snart tilbaks Endret 3. juni 2006 av Roesen Lenke til kommentar
roesen Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 usj, skruene på dekselet er aaalt for små til å få opp med normale verktøy.. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 usj, skruene på dekselet er aaalt for små til å få opp med normale verktøy.. 6236732[/snapback] Normalt verktøy for PC er sånne bitte små skrutrekkere... men nå stikker jeg å ser TV ! Håper du får has på problemet med varmen ! Lenke til kommentar
roesen Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Ok, det virker som selve vifta på skjermkortet som er\var problemet..av og til når jeg skrur på maskina, står den enten stille, hakker seg litt fram av og til, eller går med 1\5dels rpm.. prøvde å presse den litt ned og rive litt her og der, så akkurat nå går den som ei kule, selv om den var treg i starten.. ligger nå på 66 GPU Core temp og 45 Ambient, og spill crasher ikke.. men selve problemet er jo ikke 100% løst sett ut ifra at den kommer til å svikte om ikke så veldig lenge.. regner med at jeg ikke kan sende den inn til netshop igjen å få et nytt skjermkort :o Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Da burde du skru ut vifta og rense den skikkelig! Det er sjelden det er noe gæli med viftene.. Kanskje det er noe møkk som er i veien... Men ifra det jeg skjønner, så er det dårlig kontakt et sted.. Prøv å rikk litt så ledningen til vifta, og kontakten der vifteledningen står i. Jeg tipper det er noe der.. Har selv opplevd at slike kontakter bare tåler bitte bitte bitte litt, før de begynner å svikte... Prøv også å klem denne mot skjermkortet... Det beste hadde vært at du gjorde dette når pcn stod på, og du merket selv når vifta gikk ordentlig... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Biltema (og sikkert clas og andre lignende sjapper) har sånne små spraybokser med trykkluft. Disse er geniale til rensing av vifter, kjølere etc. Lenke til kommentar
ikke_pc_kyndig Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei ! Da jeg har samme problem lurte jeg på om noen kunne svare meg på om det er en sammenheng med høy temperatur og at pc slår seg av automatisk/henger seg opp) PC er i en loftstue hvor temp kan krype langt over 40 på sommeren og helt ned i 8 grader på vinteren. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei ! Da jeg har samme problem lurte jeg på om noen kunne svare meg på om det er en sammenheng med høy temperatur og at pc slår seg av automatisk/henger seg opp) PC er i en loftstue hvor temp kan krype langt over 40 på sommeren og helt ned i 8 grader på vinteren. 6240742[/snapback] Kanskje du burde sjekke din for støv invendig. Høy-temp og at pc'n skrur seg av automatisk/henger kan ha en sammenheng. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 dersom GPUen hans var virkelg på 129 grader(!), tålte GPUen det?!?! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) råder deg kraftig til å bytte kjøler, hadde et gainward fx5600 med tilsvarende lignende vifte som faktisk stoppet opp, og brant seg under battlefield vietnam. https://prisguiden.no/product.php?productId=43126 har du så det holder, denne kommer til å passe de fleste skjermort framover går jeg sterkt utfra. så det er en investering. følger med viftestyring og heatsink til ram, 8 stk. ingen lyd har du åpnet pixelpipelines på det skjermkortet ditt det kommer med 8pixel 3/4 vertes 300mhz/700mhz 16 6 350-400/800 kan det klare. rivatuner.exe www.guru3d.com Endret 4. juni 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 dersom GPUen hans var virkelg på 129 grader(!), tålte GPUen det?!?! 6240913[/snapback] En 6800 brikke tåler veldig mye... Men han var også heldig! Den kunne ha blitt ødelagt! Som dere ser, er jo slowdown tempen på 135 grader, så teoretisk sett, skal den tåle det... Lenke til kommentar
roesen Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Jess, tålte 129 grader.. tålte også over 135 grader siden jeg oversteg det når jeg spilte :O.. har ikke åpnet pipelines nå.. hadde det tidligere, men har ikke orket å gjort det etter jeg formaterte.. skal skru opp dekselet på skjermkortet så snart jeg får fatt i verktøy laget for gnomer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå