Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Skal du overta vaskejobbene da? 6241002[/snapback] LoL! Men det er fakta at vi er avhengige av arbeidskraft, og ikke stiller opp selv. 6241072[/snapback] Det ser ut som at faktum er sånn at vi er såpass få, og vi har den luksus at vi kan delegere bort "vaskejobbene" til innvandrere. Samtidig forlanger vi at vaskekjærringene skal inneha Ingeniørkompetanse for å bli godtatt. FRP ønsker å flytte uhjelpen dit hvor de trengende befinner seg. Det høres ikke så gærnt ut, men samtidig ønsker de å åpne for mer målrettet arbeidsinnvandring. Det kan kanskje bety at vi tapper fattige land for essensiell kompetanse som de har behov for i det momentet de skal bygge på en hjelp til selvhjelp. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk. Selvfølgelig er det det, men du kan da ikke kreve at foreldre som selv ikke kan norsk, skal lære barna sine det. Er så lett å skylde på andre vet du. Det er jo du som "skylder på andre" her og fratar foreldrene ansvaret for sine egne barn. Det andre ønsker er at foreldrene skal ta ansvaret det er å ha barn! Jo, foreldre har som kjent ansvar for barna sine. Ja, men nå er det faktisk en ganske åpen mulighet å få barne ut i barnehagen slik at foreldrene også kan få tid til å lære seg selv norsk. Hvorfor ikke gjøre det slik? Så du vil sende en unge som ikke kan norsk i barnehagen? Hvordan mener du det skal gå, når hverken ungen eller foreldrene kan kommunisere med andre? Ja der har vi det, folkens! Valgfrihet ødelegger demokratiet! Kontantstøtte er ikke spesiellt mye valgfrihet skal jeg si deg Ikke? Med kontantstøtte kan du velge hva du vil gjøre. Med venstresidens løsning så kan du ikke velge. Hva er det som gir deg flest valg sier du? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Det er jo du som "skylder på andre" her og fratar foreldrene ansvaret for sine egne barn. Det andre ønsker er at foreldrene skal ta ansvaret det er å ha barn! Bra du holder det i anførselstegn! Selvfølgelig skal foreldrene ta ansvar, men hvordan kan de lære barnet sitt norsk når de selv ikke kan det? Slutt å dra dem ned i søla. Foreldrene trenger støtte, ikke fordervelse fra naive nordmenn som tror at alt går som smurt uansett. Så du vil sende en unge som ikke kan norsk i barnehagen? Hvordan mener du det skal gå, når hverken ungen eller foreldrene kan kommunisere med andre? Du har tydeligvis ikke lært om kroppen du. I kroppen har du massevis av "mekanismer" som kan lett poengtere ut det du mener. Selvfølgelig blir barnehagentante Trine informet om at Arif som skal starte i barnehagen ikke kan norsk, dermed må de følge opp han ekstra mye. Ikke? Med kontantstøtte kan du velge hva du vil gjøre. Med venstresidens løsning så kan du ikke velge. Hva er det som gir deg flest valg sier du? Flest valg = høyresida (men ikke nødvendigvis best) Best alternativ = venstresida (et trygt alternativ som det ikke ligger masse tvilsomhet rundt) Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk. Selvfølgelig er det det, men du kan da ikke kreve at foreldre som selv ikke kan norsk, skal lære barna sine det. Er så lett å skylde på andre vet du. Istedenfor å komme med masse fordommer mot dem å si at de har sviktet, så heller hjelp til. Det funker mye mer om folk som er engasjerte i slike saker hjelper istedenfor å dømme! Billig unskyldning... Foreldrene må klare å integrere de og. Dette er et meget stort problem. Mange eldre innvadrere holder seg tilbake i grupper og kan omtrent ikke et ord norsk, selv om de har bodd i landet 10 år. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk. Selvfølgelig er det det, men du kan da ikke kreve at foreldre som selv ikke kan norsk, skal lære barna sine det. Er så lett å skylde på andre vet du. Istedenfor å komme med masse fordommer mot dem å si at de har sviktet, så heller hjelp til. Det funker mye mer om folk som er engasjerte i slike saker hjelper istedenfor å dømme! Billig unskyldning... Foreldrene må klare å integrere de og. Dette er et meget stort problem. Mange eldre innvadrere holder seg tilbake i grupper og kan omtrent ikke et ord norsk, selv om de har bodd i landet 10 år. 6241701[/snapback] Dessverre, så er den "billige unnskyldningen" som du defininerer det som, et faktum! Det er Norge som har sviktet der du sikter til. Er det da rart at innvandrerne trekker seg tilbake og ikke vil gå ut å lære norsk, når det ikke blir satt igang noe ordentlig reelt alternativ til nettopp det. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk. Selvfølgelig er det det, men du kan da ikke kreve at foreldre som selv ikke kan norsk, skal lære barna sine det. Er så lett å skylde på andre vet du. Istedenfor å komme med masse fordommer mot dem å si at de har sviktet, så heller hjelp til. Det funker mye mer om folk som er engasjerte i slike saker hjelper istedenfor å dømme! Billig unskyldning... Foreldrene må klare å integrere de og. Dette er et meget stort problem. Mange eldre innvadrere holder seg tilbake i grupper og kan omtrent ikke et ord norsk, selv om de har bodd i landet 10 år. 6241701[/snapback] Dessverre, så er den "billige unnskyldningen" som du defininerer det som, et faktum! Det er Norge som har sviktet der du sikter til. Er det da rart at innvandrerne trekker seg tilbake og ikke vil gå ut å lære norsk, når det ikke blir satt igang noe ordentlig reelt alternativ til nettopp det. 6241716[/snapback] Hvor har du det ifra? Når vi flytta til norge så tok mamma norskkurs med engang og snakker per idag perfekt norsk. naboen nede i gata er fra holland, hun skriver perfekt norsk og prater kanskje med en litt merkelig aksent. De som jeg tenker litt mer på er de ikke vestlige innvandrene. Hvorfor skille dem seg mer ut enn andre når det gjelder å få ut fingeren å integrere seg? Er det religion? Jeg vil ikke tro at det er latskap da dette er fra person til person. Men noe MÅ det være da det er fra enkelte geografiske områder som skiller seg ut. Jeg velger å tro religion. Er de for "gode" for det, eller motsier det noe de tror på? Edit: leif .. tv og forum på engang Endret 4. juni 2006 av Wabby Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Man kan jo spørre seg hvor store framskritt fremskrittspartiet egentlig tar. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Hvor har du det ifra? Når vi flytta til norge så tok mamma norskkurs med engang og snakker per idag perfekt norsk. naboen nede i gata er fra holland, hun skriver perfekt norsk og prater kanskje med en litt merkelig aksent. De som jeg tenker litt mer på er de ikke vestlige innvandrene. Hvorfor skille dem seg mer ut enn andre når det gjelder å få ut fingeren å integrere seg? Er det religion? Jeg vil ikke tro at det er latskap da dette er fra person til person. Men noe MÅ det være da det er fra enkelte geografiske områder som skiller seg ut. Jeg velger å tro religion. Der er for "gode" for det, eller det motsier noe dem tror på. Skjønner da egentlig ikke hvorfor vi diskuterer imot hverandre når vi så og si er ganske enige. Men der jeg har det fra er at det viser seg ganske klart ut der jeg bor at veldig mange ikke vil ut for de er redde for og mislykkes osv. Men selvfølgelig de som har gjennomført, slik du gir et eksempel på her har klart seg fint, dermed handler det om å gjøre de som ikke vil klar over at dere kan bli like flinke som alle andre i norsk. Øvelse gjør mester. Såklart som du nevner finnes det de som føler seg litt for gode til å lære seg norsk, for de er fra en annen kultur og religion og de har en helt annen måte å gjøre ting på enn her. Det syns jeg vi skal respektere og at de igjen da må ta konsekvensen av å ikke lære norsk i Norge senere. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hehe litt trasig å skal krangle når men er enige. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hvor har du det ifra? Når vi flytta til norge så tok mamma norskkurs med engang og snakker per idag perfekt norsk. naboen nede i gata er fra holland, hun skriver perfekt norsk og prater kanskje med en litt merkelig aksent. De som jeg tenker litt mer på er de ikke vestlige innvandrene. Hvorfor skille dem seg mer ut enn andre når det gjelder å få ut fingeren å integrere seg? Er det religion? Jeg vil ikke tro at det er latskap da dette er fra person til person. Men noe MÅ det være da det er fra enkelte geografiske områder som skiller seg ut. Jeg velger å tro religion. Der er for "gode" for det, eller det motsier noe dem tror på. Skjønner da egentlig ikke hvorfor vi diskuterer imot hverandre når vi så og si er ganske enige. Men der jeg har det fra er at det viser seg ganske klart ut der jeg bor at veldig mange ikke vil ut for de er redde for og mislykkes osv. Men selvfølgelig de som har gjennomført, slik du gir et eksempel på her har klart seg fint, dermed handler det om å gjøre de som ikke vil klar over at dere kan bli like flinke som alle andre i norsk. Øvelse gjør mester. Såklart som du nevner finnes det de som føler seg litt for gode til å lære seg norsk, for de er fra en annen kultur og religion og de har en helt annen måte å gjøre ting på enn her. Det syns jeg vi skal respektere og at de igjen da må ta konsekvensen av å ikke lære norsk i Norge senere. 6241767[/snapback] Personlig så har jeg litt problemer å respektere det... Man kan ikke respektere at noen føler seg litt for gode til å lære norsk. Dette burde vært betingelse nummer en dersom de kommer til norge for å bli eller over en lengre periode. Satt på spissen: Ingen norsk fører til få jobb alternativer. Og da gjerne "søppeljobber" som ingen har lyst på. Ingen norsk fører til isolasjon. Ingen jobb fører til stønad og sosial søtte. Sosial støtte betyr lite penger å rutte med... Lite penger _kan_ føre til kriminalitet. Se SSB for statestikker som jeg ikke gidder å rote frem. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Personlig så har jeg litt problemer å respektere det... Man kan ikke respektere at noen føler seg litt for gode til å lære norsk. Dette burde vært betingelse nummer en dersom de kommer til norge for å bli eller over en lengre periode. Ja, er enig det burde være det. Dette er sikkert en av grunnene til at innvandring har blitt et så hett og vanskelig tema. Syns de som selv ikke kan norsk skal få oppholdstillatelse her, og vi burde få opp et godt alternativ til alle, selvom det finnes de som elsker tilbudet og trives med det, finnes det tydeligvis også de som ikke gjør det. Derfor syns jeg faktisk det er viktig at man setter på et bredt alternativ for alle. Nevnes jo også de som ikke gidder eller ikke vil for de føler seg for gode til å gjøre det, de burde bli sett litt ekstra på og fått litt bedre oppfølging, det finnes sikkert millionvis av grunner til at de ikke vil, dermed er det viktig at vi ikke drar ut uendlige konklusjoner når de sier at de ikke vil lære norsk. Da burde man heller legge til flere alternativer, fortelle personen litt om hvorfor det nettopp er så viktig at du som innvandrer i Norge lærer norsk. Satt på spissen:Ingen norsk fører til få jobb alternativer. Og da gjerne "søppeljobber" som ingen har lyst på. Ingen norsk fører til isolasjon. Ingen jobb fører til stønad og sosial søtte. Sosial støtte betyr lite penger å rutte med... Lite penger _kan_ føre til kriminalitet. Se SSB for statestikker som jeg ikke gidder å rote frem. Er helt enig med det. Men da er det viktig at vi forteller disse personene om nettopp hvorfor dette så ufattelig viktig og at å bare dulte det unna ville vært deg selv som hadde tapt mest på og ingen andre. Men det vi istedenfor gjør er at vi klager over nettopp dette uten av vi vet noe om situasjonen til den eventuelle innvandrern. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Fordi vi lærer skriftspråket i skolen. Les nå hva jeg skriver før du kommenterer. 6238150[/snapback] Man lærer da vitterlig å snakke skikkelig i skolen også. 6238153[/snapback] Man lærer seg å snakke skikkelig ved å ha sosial omgang med andre som snakker norsk. Hvis man ikke kan snakke norsk når man begynner på skolen så har man et problem, og da har foreldrene sviktet. Omsorgssvikt, vet du. 6240583[/snapback] En noe merkelig form for omsorgssvikt vil jeg faktisk tørre å påstå, i min første-klasse var det kun tre stykker som kunne prate norsk til en viss grad allerede fra første stund på skolen, i parraellklassen min var situasjonen nesten likeså. Men disse personene som ifølge deg tydelig ikke er egnet til å ha barn, skal ikke måtte miste dem ifølge Hagen. Å påstå at man utelukkende skal lære muntlig språk med sosial kontakt er for øvrig helt bak mål. Endret 4. juni 2006 av warpig Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Å påstå at man utelukkende skal lære muntlig språk med sosial kontakt er for øvrig helt bak mål. 6243173[/snapback] Hva?? Hvordan skal du lære 3-5 åringer et nytt språk om det ikke er med sosial kontakt? Dette må begrunnes/utdypes så mye fra din side at jeg ikke gidder komme med forslag selv ennå. Bare få høre; hvordan lærer du 3-5 åringer et nytt språk? Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Noen "innvandrere" sender jo barna fra seg og inn i europa/norge som flyktninger for å åpne for at de selv kan komme senere. Humant? Endret 5. juni 2006 av pwd3679 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Noen "innvandrere" sender jo barna fra seg og inn i europa/norge som flyktninger for å åpne for at de selv kan komme senere. Humant? 6245826[/snapback] Det spørs hvilke valg foreldrene har. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 i min første-klasse var det kun tre stykker som kunne prate norsk til en viss grad allerede fra første stund på skolen Da er det noe som er alvorlig galt. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Bare et lite apropos: Resultat fra "test nasjonens IQ" på nrk med mange tusen deltagere fordelt på hvilket parti de stemmer på: gjennomsnitt Norge generelt: 100, gjennomsnitt ikke-stemmere: 97.2, gjennomsnitt FRP-velgere: 94.3. Beklager provokasjonen, jeg måtte bare. Endret 6. juni 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Resultat fra "test nasjonens IQ" på nrk med mange tusen deltagere fordelt på hvilket parti ..Beklager provokasjonen, jeg måtte bare. 6252945[/snapback] Den "IQ-testen" var ikke en ordentlig IQ-test, det var masse kunnskapsspørsmål og annet rart. På generelt grunnlag: Elendig test. Om resultatene hadde blitt mer eller mindre de samme med en skikkelig IQ-test har jeg intet behov for å spekulere i. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Resultat fra "test nasjonens IQ" på nrk med mange tusen deltagere fordelt på hvilket parti ..Beklager provokasjonen, jeg måtte bare. 6252945[/snapback] Den "IQ-testen" var ikke en ordentlig IQ-test, det var masse kunnskapsspørsmål og annet rart. På generelt grunnlag: Elendig test. Om resultatene hadde blitt mer eller mindre de samme med en skikkelig IQ-test har jeg intet behov for å spekulere i. 6253319[/snapback] Javel så da var det en dum kunnskapstest. Hvilken type test hadde passet bedre? Jeg er forøvrig enig med deg i at slike spekulasjoner skal man holde seg borte fra, for å bevare nattesøvnen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Javel så da var det en dum kunnskapstest. Hvilken type test hadde passet bedre?Jeg er forøvrig enig med deg i at slike spekulasjoner skal man holde seg borte fra, for å bevare nattesøvnen. 6253400[/snapback] Intet galt med en kunnskapstest, men den måler ikke IQ. Så å kalle den en IQ-test blir feil.. men dette blir for OT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå