AP-bastion Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] På hvilken måte er det riktig å tvinge barna vekk fra foreldrene sine? På hvilken måte er det riktig at barna ikke skal få omsorg fra foreldrene sine bare fordi foreldrene selv ikke kan norsk, dermed kan de heller ikke lære barnet sitt det norske språk? Endret 3. juni 2006 av PureJoy Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg tror du har rett i at barnet må få input ikke bare fra omgivelsene, men særlig fra hjemmet. Da burde de som har ansvaret gripe fatt i det elendige opplegget for norskopplæring som er tilbudt voksne innvandrere. 6237919[/snapback] Hehe, men det er bare at foreldrene tar ting så mye tregere enn barna.. Sånn er det med alle språk, uansett. Foreldrene tar det på et annet nivå (administrere), men barna tar det dypere og skjønner mer av logikken. Jeg har bodd 11 år utenfor Norge, og vi har aldri snakket noe annet enn norsk i hjemmet. - viktig å ta vare på sitt eget språk - fremmedspråket blir det alltids nok av utenfor hjemmet - jeg kan det ikke godt nok til å gjøre deg bedre Da er det viktig å tilby alternativer til å være hjemme. Mange har barna hjemme fordi det er det rimeligste når en av foreldrene/onkler-tanter/besteforeldrene er hjemme. Og derfor må barnehage bli gratis på lik linje med grunnskolen. Barn har det best med mange andre barn, men de har også veldig godt av å ha tilhørighet i hjemmet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] Jeg tror ikke at foreldrene "nekter" barna sine å bli integrerte. Det handler mer om at disse ikke har fått god nok opplæring selv, og derfor er usikker på hva som er det beste for egne barn. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] Selvfølgelig er en NEKT uakseptabelt, men det er ikke tilrettelagt for at en innvandrerfamilie skal kunne ha 8 barn i barnehagen. Eller no sånt. Og i hvert fall ikke i en barnehage med et flertall av norske barn. Det blir egne miljøer med barn fra samme sted, og det er ikke barebare å bryte opp noe sånt. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] Jeg tror ikke at foreldrene "nekter" barna sine å bli integrerte. Det handler mer om at disse ikke har fått god nok opplæring selv, og derfor er usikker på hva som er det beste for egne barn. 6237983[/snapback] ... Og kanskje er usikre på hvordan man integrerer seg. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] Jeg tror ikke at foreldrene "nekter" barna sine å bli integrerte. Det handler mer om at disse ikke har fått god nok opplæring selv, og derfor er usikker på hva som er det beste for egne barn. 6237983[/snapback] Ja, og hvordan skal de i det hele tatt få informasjon om hvordan ting fungerer her? Har vi velkommen til norge på 50 språk? Fins det noen i kommunen som kan kommunisere med foreldrene? Kan de lese og skrive? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg tror du har rett i at barnet må få input ikke bare fra omgivelsene, men særlig fra hjemmet. Da burde de som har ansvaret gripe fatt i det elendige opplegget for norskopplæring som er tilbudt voksne innvandrere. 6237919[/snapback] Hehe, men det er bare at foreldrene tar ting så mye tregere enn barna.. Sånn er det med alle språk, uansett. Foreldrene tar det på et annet nivå (administrere), men barna tar det dypere og skjønner mer av logikken. Jeg har bodd 11 år utenfor Norge, og vi har aldri snakket noe annet enn norsk i hjemmet. - viktig å ta vare på sitt eget språk - fremmedspråket blir det alltids nok av utenfor hjemmet - jeg kan det ikke godt nok til å gjøre deg bedre Da er det viktig å tilby alternativer til å være hjemme. Mange har barna hjemme fordi det er det rimeligste når en av foreldrene/onkler-tanter/besteforeldrene er hjemme. Og derfor må barnehage bli gratis på lik linje med grunnskolen. Barn har det best med mange andre barn, men de har også veldig godt av å ha tilhørighet i hjemmet. 6237976[/snapback] Foreldre er ikke mere trege! Norskopplæringen er derimot "treg". Hvis man virkelig ønsker å integrere våre nye landsmenn effektivt, så gjorde man noe med det. Har selv bodd i utlandet noen år, og har oppfattet at "nøkkelen" for integrasjon og forståelse av kulturen ligger i språkforståelse. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skal du bo i Norge burde du vel kunne snakke norsk. Og da foreldrene nekter barna sine å intigrere seg, så er vel dette riktig. 6237934[/snapback] Jeg tror ikke at foreldrene "nekter" barna sine å bli integrerte. Det handler mer om at disse ikke har fått god nok opplæring selv, og derfor er usikker på hva som er det beste for egne barn. 6237983[/snapback] Ja, og hvordan skal de i det hele tatt få informasjon om hvordan ting fungerer her? Har vi velkommen til norge på 50 språk? Fins det noen i kommunen som kan kommunisere med foreldrene? Kan de lese og skrive? 6238010[/snapback] Hvordan lærer du noe nytt effektivt? Gjør du det ved å delta på kurs to ganger i uken på ettermiddagstid med en lærer som har dette som "bigeskjeft"? Eller avsetter du maksimalt med tid når du er opplagt for læring, med lærere som er ditto engasjerte? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvordan lærer du noe nytt effektivt? Gjør du det ved å delta på kurs to ganger i uken på ettermiddagstid med en lærer som har dette som "bigeskjeft"? Eller avsetter du maksimalt med tid når du er opplagt for læring, med lærere som er ditto engasjerte? 6238039[/snapback] Takk for at du spurte, personlig lærer jeg best når jeg avsetter maksimalt med tid. Jeg jobber også som skiinstruktør og ser helt klart at de som er på ski hele dagen lærer mye mer enn de som tar timen sin og går hjem etterpå. Og som tidligere musikk-instruktør ser jeg det samme, de som øver mest blir best. Men jeg ser også at foreldre lærer å stå på ski mye saktere enn barna, delvis pga. motorikken er utviklet lenge siden og det tar lang tid å lære noe nytt, og delvis pga. språk og kommunikasjonsvansker. Barna tar "kommandoer" de vet hva betyr mye fortere enn voksne, og innlevelsen er nøkkelen til god læring. Og det jeg mente, var ikke noe om læring i det hele tatt, men introduksjonsinformasjon som er startsnora til å komme i gang. Hvordan blir en mottatt her i landet, var det jeg spurte om, ikke noe om 2 ganger i uken eller kveldstid - selv om også dette er interessant. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Det norske skriftspråket er da helt klart og tydelig en del av det norske språk Men altså ikke relevant i denne diskusjonen. Man lærer seg å skrive på skolen. Men før man begynner å skrive så lærer man seg det muntlige språket. Viss norske barn og foreldre behersker skriftspråket så dårlig, hvorfor skal man kun ta barna fra innvandrere som driter i det? Fordi skriftlig norsk lærer vi på skolen, så da er det i såfall skolen som har sviktet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Sårt tema? You tell me. Jeg mener at bøtelegging, ta bort barna for alltid og andre "trusler" er ganske unødvendig. Ja, det er kanskje bedre å la barna bli hos foreldrene uansett hva de gjør? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvordan lærer du noe nytt effektivt? Gjør du det ved å delta på kurs to ganger i uken på ettermiddagstid med en lærer som har dette som "bigeskjeft"? Eller avsetter du maksimalt med tid når du er opplagt for læring, med lærere som er ditto engasjerte? 6238039[/snapback] Takk for at du spurte, personlig lærer jeg best når jeg avsetter maksimalt med tid. Jeg jobber også som skiinstruktør og ser helt klart at de som er på ski hele dagen lærer mye mer enn de som tar timen sin og går hjem etterpå. Og som tidligere musikk-instruktør ser jeg det samme, de som øver mest blir best. Men jeg ser også at foreldre lærer å stå på ski mye saktere enn barna, delvis pga. motorikken er utviklet lenge siden og det tar lang tid å lære noe nytt, og delvis pga. språk og kommunikasjonsvansker. Barna tar "kommandoer" de vet hva betyr mye fortere enn voksne, og innlevelsen er nøkkelen til god læring. Og det jeg mente, var ikke noe om læring i det hele tatt, men introduksjonsinformasjon som er startsnora til å komme i gang. Hvordan blir en mottatt her i landet, var det jeg spurte om, ikke noe om 2 ganger i uken eller kveldstid - selv om også dette er interessant. 6238102[/snapback] Det jeg har opplevd er at det ikke er noen forskjell på evner for læring uavhengig av alder. Det kommer mere an på dyktige instruktører, og motivasjon hos eleven. Så da vil slike signaler som denne representanten fra FRP kommer med være med på å demotivere de som skal motiveres. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Viss norske barn og foreldre behersker skriftspråket så dårlig, hvorfor skal man kun ta barna fra innvandrere som driter i det? Fordi skriftlig norsk lærer vi på skolen, så da er det i såfall skolen som har sviktet. 6238129[/snapback] Hvorfor er det skolen som har sviktet viss et barn ikke har tilfredsstillende med skrivekunnskaper, og det er foreldrenes svikt viss det samme barnet ikke har tilfredsstillende med språk for å kunne snakke skikkelig og rent? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Tror du virkelig barnet ville fått det bedre om myndighetene kom hjem til familien og sa, nå gir vi der x-antall penger i bot og barnet deres blir med oss. Av og til er det nødvendig å ta et oppgjør med foreldre som ikke gjør jobben sin. Hva vil jeg holde borte fra hva? Ved at du holder barnet tvunget til å lære noe fra foreldre som ikke foreldrene kan noe om! Hvorfor ikke få barnet ut i et sosialt miljø? Der barnet ville lekt, fått venner, lært norsk, lært noe om Norge! Det er jo foreldrenes ansvar igjen. Barna er foreldrenes ansvar. Det er altså foreldrene som må sørge for at barna lærer seg norsk. Ja, det er jeg enig i, men slik det er i dette tilfelle så kan det også være foreldre som ikke kan norsk, dermed går det ikke an å lære noe man selv ikke kan. Da får foreldrene lære seg norsk. Og foreldrenes omsorg svikter hvis de ikke sørger for at barna deres lærer seg norsk. Tull. Du utelukker totalt muligheten for at barnet kan få venner i samfunnet og på den måten skape seg norsk kunnskaper. Og hvordan skal barna kommunisere hvis de ikke snakker samme språk? Kan det tenkes venstresiden da syns dette faktisk er den beste løsningen ved at foreldrene velger selv, alle som ikke er enige med Frp er ikke nødvendigvis for tvang i alle situasjoner, selvom det er slik du liker å framstille det. Les hva jeg skriver nå. Mange på venstresiden mener at foreldrene ikke er i stand til å ta slike valg, og at det er helt nødvendig at alle barn går i barnehage fordi foreldrene aldri vet best. Hvem da? 6237874[/snapback] De som er motstandere av kontantstøtte f.eks. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvorfor er det skolen som har sviktet viss et barn ikke har tilfredsstillende med skrivekunnskaper, og det er foreldrenes svikt viss det samme barnet ikke har tilfredsstillende med språk for å kunne snakke skikkelig og rent? 6238142[/snapback] Fordi vi lærer skriftspråket i skolen. Les nå hva jeg skriver før du kommenterer. Lenke til kommentar
edge Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Skjønner ikke de som stemmer FRP. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvorfor er det skolen som har sviktet viss et barn ikke har tilfredsstillende med skrivekunnskaper, og det er foreldrenes svikt viss det samme barnet ikke har tilfredsstillende med språk for å kunne snakke skikkelig og rent? 6238142[/snapback] Fordi vi lærer skriftspråket i skolen. Les nå hva jeg skriver før du kommenterer. 6238150[/snapback] Man lærer da vitterlig å snakke skikkelig i skolen også. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Av og til er det nødvendig å ta et oppgjør med foreldre som ikke gjør jobben sin. Ja, men her gjør de jobben sin, de kan bare ikke selv norsk. Dermed er det viktig at foreldrene blir kurset i norsk samt at barna kommer seg ut i samfunnet og får et sosialt liv! Det er jo foreldrenes ansvar igjen. Ja, men foreldrene kan dessverre ikke ta ansvar for noe som de selv ikke kan, dermed fortjener de faktisk ikke å bli straffet for det. Hjelp dem istedenfor å komme med masse fordommer. Det er også slik at barna vil da måtte vente enda lengere om foreldrene måtte blir først kurset i norsk mens barna skulle sitte hjemme med dagmamma eller noe. Derfor er det viktig at barna kommer ut i samfunnet blant andre norske barn og at foreldrene får kurs i norsk. Istedenfor å ødelegge helt greie familier som kanskje hadde fungert bare med en liten dytt i ryggen framover istedenfor enda flere tilbakeskritt. Da får foreldrene lære seg norsk. Ja, og det tar tid, dermed må også barna lære norsk samtidig. Det får de et flott tilbud med å komme i barnehagene. Og hvordan skal barna kommunisere hvis de ikke snakker samme språk? Kroppen har mye å si for hva vi mener, hvis de norske barnehagetantene og andre barna hadde blitt fortalt at disse kunne ikke norsk dermed må vi gjerne være litt tydelige på hva vi mener med å bruke kroppen og samtidig snakke tydelig norsk. Les hva jeg skriver nå. Ja, du skriver at venstresiden driver med tvang og det vrøvlet der, men det kan faktisk hende at i denne situasjonen er venstresiden enig om at foreldrene kan velge selv, syns du skal akseptere at ditt fiendebilde for venstresiden ikke nødvendigvis alltid stemmer. De som er motstandere av kontantstøtte f.eks. Godt eksempel på en dyr ordning, uten føringer, skaper store likestillingsproblemer og igjen ødelegger demokratiet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg ser meg lei av dette såkalte høyre-side partiet som selv kritiserer ytterfløyer på venstresiden å ha i fortiden sympatisert totalitære regimer men har selv ambisjoner å tvinge innvandrere i hva som bare kan tolkes som assimilering. Om en vil ha eksempel på hykleri trenger en ikke se lenger enn FRP. Nettopp, syns Frp skal slutte å beskylde de sosialistiske partiene for å ta bort valgfriheten og at staten skal bestemme alt. Hva i all verden gjør Frp med dems modell, jo akkurat det samme, de bestemmer bestemt at hvis ikke du som innvandrer lærer barnet ditt norsk blir du bøtelagt og barnet ditt blir overlevert til barnevernet! Det er tvang det i aller høyeste grad og det er kraftig overtrampelse på de rettigheter man har som menneske, og de pengene er bare småtteri til forhold til hvordan barnet vil lide! 6237461[/snapback] Når fikk foreldre rett til å forsømme sine barn? Er det en menneskerett å kunne unnlate å lære barna språket i det landet de vokser opp i? Hvilke rettigheter som menneske er det egentlig du snakker om? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Tror du misforstår hovedpoenget mitt, at ja det burde være valgfritt, men så klart skal innvandrerforeldre oppfordres til at de burde gjøre barna sine kjent med det norske språket, men som pavlion skrev tidligere så burde kanskje barna begynne i barnehagen og bli kjent med andre norske og andre innvandrerbarn, slik kan de fort lære seg norsk samt blir kjent med det norske miljøet, istedenfor at vi skal bruke tvang som Knudsen her sikter til, hva slags bilde tror du innvandrere får av samfunnet vårt da? 6236740[/snapback] At vi er en nasjon som tar barna på alvor, og ikke aksepterer at foreldre forsømmer ungene sine. Det er viktig for ungenes utdannelse og velferd at de kan språket i det landet de bor i. Og hvis foreldrene ikke forstår det på egen hånd, så bør man gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå