Gå til innhold

Fremskrittspartiet vil ta barna fra innvandrere.

Anbefalte innlegg

Hvis noe er misvisende så er det ikke fakta.

Så slutt å si at denne overskriften er misvisende, for den er sann og det er dessverre ikke mulig å si noe annerledes på.

Overskriften gir inntrykk av at Frp vil frata alle innvandrere barna. Dette er grovt misvisende, og slett ikke fakta. Faktum er at Frp vil ta barna fra foreldrene som utsetter barna sine for omsorgssvikt. Å nekte å lære barna sine norsk så de kan bli en del av samfunnet er omsorgssvikt, mener Frp.

Hvis du er uenig så bør du argumentere for det og ikke forsvare misvisende overskrifter med nebb og klør.

Hvis de har omsorg for barna sine så sørger de for at de er best mulig rustet til å møte samfunnet. Å kunne norsk er helt grunnleggende. Hvis foreldrene svikter her så viser de ikke omsorg for barna sine.

Åh uttale seg som om man vet hva som er best for barna blir for dumt.

Slik Knudsen gjør her, selvfølgelig skal man lære norsk, men ved tvang? Skjerpings!

Det er en selvfølge at folk som flytter til Norge lærer seg norsk. Og hva mener du med tvang? Mener du at tvang alltid er galt?

Så du mener at barn som blir misbrukt av foreldrene skal fortsette å bo hos dem fordi ellers "sender vi barna rett ut i et ukjent miljø til barnevernet"?

Det der er så utrolig patetisk Pricks, det er gigantiske forskjeller mellom å ikke lære norsk og vold, trodde virkelig du visste bedre enn det!

Begge deler er omsorgssvikt. Men du motsier deg selv ved at du forsvarer en type omsorgssvikt. På samme måte uttaler du deg genrelt som om tvang alltid er negativt, og samtidig er du for tvang f.eks. i form av skatt.

Argumentasjonen din er rett og slett selvmotsigende på så mange plan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overskriften gir inntrykk av at Frp vil frata alle innvandrere barna. Dette er grovt misvisende, og slett ikke fakta. Faktum er at Frp vil ta barna fra foreldrene som utsetter barna sine for omsorgssvikt. Å nekte å lære barna sine norsk så de kan bli en del av samfunnet er omsorgssvikt, mener Frp.

Hvis du er uenig så bør du argumentere for det og ikke forsvare misvisende overskrifter med nebb og klør.

Nei, men nå er det faktisk slik at om det hadde stått, "Frp vil ta barna fra de innvandrerforeldrene som ikke vil lære barna sine norsk".

Ville det først og fremst bli en altfor lang tittel og for det andre så hvis man vil ha en liten peiling på hva som står der leser man gjerne ikke bare overskriften og that's it men selve innlegget.

Det er en selvfølge at folk som flytter til Norge lærer seg norsk. Og hva mener du med tvang? Mener du at tvang alltid er galt?

Tvang skal være lovlig i den grad det ikke sverter andre og i den grad det er høyst nødvendig, noe jeg må si det ikke er i denne situasjonen.

Begge deler er omsorgssvikt. Men du motsier deg selv ved at du forsvarer en type omsorgssvikt. På samme måte uttaler du deg genrelt som om tvang alltid er negativt, og samtidig er du for tvang f.eks. i form av skatt.

At du mener det er omsorgssvikt får være din sak, men du har en tendens til å blande skatt og mennesker? Kan du slutte med det for det er ikke sammenliknbart engang.

Gi meg to setninger der jeg skrevet noe for og noe mot SAMME SAK?

Lenke til kommentar

Nei, men nå er det faktisk slik at om det hadde stått, "Frp vil ta barna fra de innvandrerforeldrene som ikke vil lære barna sine norsk".

Ville det først og fremst bli en altfor lang tittel og for det andre så hvis man vil ha en liten peiling på hva som står der leser man gjerne ikke bare overskriften og that's it men selve innlegget.

Så du mener altså det er riktig å bruke misvisende overskrifter?

Tvang skal være lovlig i den grad det ikke sverter andre og i den grad det er høyst nødvendig, noe jeg må si det ikke er i denne situasjonen.

Så når det er tilfeller av omsorgssvikt så bør man ikke benytte seg av tvang?

At du mener det er omsorgssvikt får være din sak, men du har en tendens til å blande skatt og mennesker? Kan du slutte med det for det er ikke sammenliknbart engang.

Jo, det er sammenlignbart fordi det er snakk om tvang. Jeg har også argumentert for hvorfor jeg mener det er omsorgssvikt, men du har ikke kommet med motargumenter.

Gi meg to setninger der jeg skrevet noe for og noe mot SAMME SAK?

6237114[/snapback]

1. To typer omsorgssvikt. Du vil gripe inn i den ene men ikke den andre.

2. Du legger ut om hvor fælt det er med tvang, men er selv tilhenger av tvang i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

FRPs defenisjon av omsorgsvikt er på trynet . Trussler for at foreldre med innvandrerbakgrunn skal kunne undervise norsk i hjemmet er feil. For å stille et slikt krav skal en også legge til rette at foreldrene har kompetansen som trengs for å kunne hjelpe barna i sin undervisning på skole, dette er slett ikke tilfellet som man kan se i samfunnet i dag. Voksen språkundervisning er ikke tilstrekkelig for å kreve at foreldre selv skal bli pedagoger i språket ovenfor sine unger. Kommunikasjon i en familie er utrolig viktig, og om å snakke på et felles språk de alle kan er omsorgsvikt så tror jeg vår standard er noe høy.

Jeg ser meg lei av dette såkalte høyre-side partiet som selv kritiserer ytterfløyer på venstresiden å ha i fortiden sympatisert totalitære regimer men har selv ambisjoner å tvinge innvandrere i hva som bare kan tolkes som assimilering. Om en vil ha eksempel på hykleri trenger en ikke se lenger enn FRP.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forklart dette så mange ganger, det er ikke en misvisende overskrift, men det er overskrift som skal virke interesserende og ikke avsløre alt slik at folk gidder å lese selvet innlegget også, som så absolutt ikke er misvisende!

Det er greit i den grad at du forklarer overskriften din i innlegget.

Jo, men dette er da altså ikke omsorgssvikt men derimot et valg, omsorgssvikt er når foreldrene gir blaffen i barnet, de velger å la være å gi barnet næring, de slår barnet osv. Det er omsorgssvikt.

Dette er ikke omsorgssvikt for det kan være at disse foreldrene syns det hadde vært bedre om barnet kunne lært seg norsk ute blant mange andre norske barn.

Jo, det er sammenlignbart fordi det er snakk om tvang. Jeg har også argumentert for hvorfor jeg mener det er omsorgssvikt, men du har ikke kommet med motargumenter.

Jo, jeg har nettopp det, og nei det er ikke sammenlignbart bare fordi det er tvang.

1. To typer omsorgssvikt. Du vil gripe inn i den ene men ikke den andre.

Hvilken den andre? La vær å blande inn andre ting enn omsorg her, det handler nemlig om det.

2. Du legger ut om hvor fælt det er med tvang, men er selv tilhenger av tvang i andre sammenhenger.

Ja, men tvang innebærer ikke nødvendigvis det samme i alle sammenhenger!

Lenke til kommentar
Jeg ser meg lei av dette såkalte høyre-side partiet som selv kritiserer ytterfløyer på venstresiden å ha i fortiden sympatisert totalitære regimer men har selv ambisjoner å tvinge innvandrere i hva som bare kan tolkes som assimilering. Om en vil ha eksempel på hykleri trenger en ikke se lenger enn FRP.

Nettopp, syns Frp skal slutte å beskylde de sosialistiske partiene for å ta bort valgfriheten og at staten skal bestemme alt. Hva i all verden gjør Frp med dems modell, jo akkurat det samme, de bestemmer bestemt at hvis ikke du som innvandrer lærer barnet ditt norsk blir du bøtelagt og barnet ditt blir overlevert til barnevernet!

Det er tvang det i aller høyeste grad og det er kraftig overtrampelse på de rettigheter man har som menneske, og de pengene er bare småtteri til forhold til hvordan barnet vil lide!

Lenke til kommentar
FRPs defenisjon av omsorgsvikt er på trynet .

På hvilken måte? Hvis barnet ikke lærer seg norsk så er det jo ikke i stand til å delta i samfunnet, og det betyr at barnet får store problemer. Foreldrene har altså sviktet totalt: Omsorgssvikt.

Trussler for at foreldre med innvandrerbakgrunn skal kunne undervise  norsk i hjemmet er feil. For å stille et slikt krav skal en også legge til rette at foreldrene har kompetansen som trengs for å kunne hjelpe barna i sin undervisning på skole, dette er slett ikke tilfellet som man kan se i samfunnet i dag.

Det er en forutsetning at barna kan norsk når de begynner på skolen.

Jeg ser meg lei av dette såkalte høyre-side partiet som selv kritiserer ytterfløyer på venstresiden å ha i fortiden sympatisert totalitære regimer men har selv ambisjoner å tvinge innvandrere i hva som bare kan tolkes som assimilering.

Ja, onde Frp som mener det bør være et krav at barna lærer norsk så de kan fungere i det norske samfunnet!

Om en vil ha eksempel på hykleri trenger en ikke se lenger enn FRP.

6237418[/snapback]

Du har ikke klart å påvise dette "hykleriet". Nøyaktig hva går det ut på?

Lenke til kommentar

Nå har jeg forklart dette så mange ganger, det er ikke en misvisende overskrift, men det er overskrift som skal virke interesserende og ikke avsløre alt slik at folk gidder å lese selvet innlegget også, som så absolutt ikke er misvisende!

Selvsagt er overskriften misvisende. Den gir et feil inntrykk av det som faktisk er tilfelle. At den skal "fenge" er ingen unnskyldning.

Jo, men dette er da altså ikke omsorgssvikt men derimot et valg, omsorgssvikt er når foreldrene gir blaffen i barnet, de velger å la være å gi barnet næring

Eller når de velger å la være å gi barnet en mulighet til å delta i det norske samfunnet fordi barnet ikke kan norsk?

Dette er ikke omsorgssvikt for det kan være at disse foreldrene syns det hadde vært bedre om barnet kunne lært seg norsk ute blant mange andre norske barn.

Jeg skjønte ikke den setningen.

Jo, jeg har nettopp det, og nei det er ikke sammenlignbart bare fordi det er tvang.

Hva er motargumentene dine da?

Ja, men tvang innebærer ikke nødvendigvis det samme i alle sammenhenger!

6237435[/snapback]

Du uttalte deg som om tvang kun var negativt.

Nettopp, syns Frp skal slutte å beskylde de sosialistiske partiene for å ta bort valgfriheten og at staten skal bestemme alt. Hva i all verden gjør Frp med dems modell, jo akkurat det samme, de bestemmer bestemt at hvis ikke du som innvandrer lærer barnet ditt norsk blir du bøtelagt og barnet ditt blir overlevert til barnevernet!

Poenget her er jo at foreldre som lar være å lære barnet sitt norsk (som noen lar være å gi barnet sitt næring, som er et annet eksempel) ødelegger for barnets muligheter til å delta i det norske samfunn. Foreldrene fratas ikke noe valg, men foreldrene skal ha ansvaret for at barnet selv skal kunne delta i samfunnet og ta sine valg på en skikkelig måte.

Det er tvang det i aller høyeste grad og det er kraftig overtrampelse på de rettigheter man har som menneske, og de pengene er bare småtteri til forhold til hvordan barnet vil lide!

6237461[/snapback]

Hvilke rettigheter da? Retten til å kunne delta i samfunnet, en rettighet som blir fratatt de barna som ikke lærer norsk?

Lenke til kommentar

Det at du konsekvent driver og angriper overskriften istedenfor det og holde seg til temaet som diskuterer her er veldig rart, og nei den er ikke misvisende for den er faktisk sann, at du beskytter Frp i det er forferdelig!

Har du kanskje tenkt at det kan eksistere en grunn til at foreldrene ikke kan gi barnet den norsken det trenger.

Hvis barnet kan bli med sammen med mange andre norske barn hadde det utviklet egenskaper ved norsken sin og hvordan det fungerer i et norsk samfunnet, men dette vil du holde borte fra det :no:

Den setningen betyr at det kan hende irakiske, pakistanske, somaliske foreldre osv ikke kan spesiellt mye norsk de heller, dermed vil de heller la ansvaret ligge til det norske samfunn som barna kan lett fange opp norsken og Norge!

Ja, men jeg uttalte meg som om tvang er negativt i dette tilfelle, for som kjent er det omsorg og ikke skatt vi snakker om her Pricks!

Eller at foreldrene bare syns det hadde blitt bedre for barnet om det hadde fanget opp norsken sin selv via det norske samfunn! Jeg tror de vet litt bedre om sitt eget barn enn det du vet.

Lenke til kommentar

MSN og PM er flotte steder å føre dialog. Blir veldig trangsynt og internt å skulle lese denne tråden.

Og jeg som trodde FRP var mot innvandring og integrering.. Ble overrasket og nesten rørt over hvordan barna får det så mye bedre - på institusjon... Hvordan er det diskriminerende å tilby gratis barnehage til "risikogruppene" som står i fare for å lære seg norsk? Og hvordan skal en "slå hull" på et stadig voksende innvandrersamfunn som konsekvent holder seg adskilt fra det trad. "norske" norge? Vi har et dillemma som må løses, og FRPs innspill var sannsynligvis mer til provokasjon enn etterfølging, men provokasjonen er nødvendig for å få alle andre til å åpne kjeften og komme med noe lurt. Jeg tror de bare prøver å si "kjør debatt" på en engasjerende måte.

Lenke til kommentar
Det at du konsekvent driver og angriper overskriften istedenfor det og holde seg til temaet som diskuterer her er veldig rart, og nei den er ikke misvisende for den er faktisk sann, at du beskytter Frp i det er forferdelig!

Nå er det du som er misvisende. Samtidig som jeg kritiserer overskriften så diskuterer jeg også det som er saken, nemlig at Frp vil gjøre så det ikke lønner seg å frata barn muligheten til å delta i samfunnet.

At du synes det er forferdelig at man skal kreve av foreldre at de gjør barna i stand til å delta i samfunnet får være din sak.

Har du kanskje tenkt at det kan eksistere en grunn til at foreldrene ikke kan gi barnet den norsken det trenger.

Da får de gjøre noe med denne grunnen.

Hvis barnet kan bli med sammen med mange andre norske barn hadde det utviklet egenskaper ved norsken sin og hvordan det fungerer i et norsk samfunnet, men dette vil du holde borte fra det  :no:

Hva vil jeg holde borte fra hva?

Den setningen betyr at det kan hende irakiske, pakistanske, somaliske foreldre osv ikke kan spesiellt mye norsk de heller, dermed vil de heller la ansvaret ligge til det norske samfunn som barna kan lett fange opp norsken og Norge!

Barna er foreldrenes ansvar. Det er altså foreldrene som må sørge for at barna lærer seg norsk.

Ja, men jeg uttalte meg som om tvang er negativt i dette tilfelle, for som kjent er det omsorg og ikke skatt vi snakker om her Pricks!

Og foreldrenes omsorg svikter hvis de ikke sørger for at barna deres lærer seg norsk.

Eller at foreldrene bare syns det hadde blitt bedre for barnet om det hadde fanget opp norsken sin selv via det norske samfunn! Jeg tror de vet litt bedre om sitt eget barn enn det du vet.

6237659[/snapback]

Javel? For venstresiden er det ofte slik at de mener at staten vet best. Det er derfor venstresiden er motstandere av valgfrihet i form av kontantstøtte. Mange på venstresiden mener at foreldrene ikke er i stand til å ta slike valg, og at det erhelt nødvendig at alle barn går i barnehage fordi foreldrene aldri vet best.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis FRP virkelig ønsker å ta barna som har dårlige norskkunnskaper fra foreldrene sine, så lurer jeg på hvor de skal plassere disse? Hvis man sjekker ut tråden "ergring over grammatiske skrivefeil" så indikerer denne at behovet for norskopplæringen er formidabelt.

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde FRP var mot innvandring og integrering..

Tvert imot. Frp er for at innvandrere integreres i samfunnet, og de ønsker også så fri innvandring som mulig. Dog må innvandrerne opparbeide seg privilegier i samfunnet, og kan ikke forvente seg å forsyne seg av velferdsgodene uten å bidra med noe tilbake.

Ble overrasket og nesten rørt over hvordan barna får det så mye bedre - på institusjon...

Så du mener at barna vil ha det bedre hos foreldre som f.eks. misbruker dem enn på institusjon? Interessant. Men jeg tror ikke så mange er enige med deg der. Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Hvis FRP virkelig ønsker å ta barna som har dårlige norskkunnskaper fra foreldrene sine, så lurer jeg på hvor de skal plassere disse? Hvis man sjekker ut tråden "ergring over grammatiske skrivefeil" så indikerer denne at behovet for norskopplæringen er formidabelt.

6237790[/snapback]

Dårlig skriftspråk er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar

6237790[/snapback]

Og det er det ingen tvil om, men vi snakker her om å kunne gjøre rede for seg, helt grunnleggende kommunikasjonsferdigheter. Man føler seg ikke mye "norsk" når man ikke kan snakke med nordmenn flest. Og tro meg, 3 uker i barnehage og TOTAL INTEGRASJON er det som skal til for at barna skal tørre å snakke et nytt språk under 8 år. I hvert fall mange barn, og i hvert fall noen språk. Poenget mitt er at barn lærer ikke språket før viktige personer i hjemmet bruker det, eller at det får leve i en verden som snakker det språket konsekvent, hver dag over tre-åtte uker. Og jeg snakker av egen erfaring.

Lenke til kommentar

6237790[/snapback]

Dårlig skriftspråk er en helt annen debatt.

6237804[/snapback]

Det norske skriftspråket er da helt klart og tydelig en del av det norske språk, det er faktisk ikke bare én del av det norske språk, det er halvparten av det norske språk. Viss norske barn og foreldre behersker skriftspråket så dårlig, hvorfor skal man kun ta barna fra innvandrere som driter i det?

Fredrik. :)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Og jeg som trodde FRP var mot innvandring og integrering..

Tvert imot. Frp er for at innvandrere integreres i samfunnet, og de ønsker også så fri innvandring som mulig. Dog må innvandrerne opparbeide seg privilegier i samfunnet, og kan ikke forvente seg å forsyne seg av velferdsgodene uten å bidra med noe tilbake.

Ble overrasket og nesten rørt over hvordan barna får det så mye bedre - på institusjon...

Så du mener at barna vil ha det bedre hos foreldre som f.eks. misbruker dem enn på institusjon? Interessant. Men jeg tror ikke så mange er enige med deg der. Forhåpentligvis.

6237802[/snapback]

Sårt tema? :cool:

Jeg mener at bøtelegging, ta bort barna for alltid og andre "trusler" er ganske unødvendig. I gamle dager sendte man barn på feriekoloni, i andre land sender man barn på internatskole, og går man mot middelhavet er det vanlig at barna er i barnehagen fra 8-17 fra 2-års alder. For meg ser det ikke ut som en løsning å gi annen forsørger til barna, men å tilby samlinger for integrering midlertidig er helt greit.

EDIT: det er 2 år og ikke 3.

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Nå er det du som er misvisende. Samtidig som jeg kritiserer overskriften så diskuterer jeg også det som er saken, nemlig at Frp vil gjøre så det ikke lønner seg å frata barn muligheten til å delta i samfunnet.

Nei, men det er ikke det som er poenget, det er måten de gjør det på.

Tror du virkelig barnet ville fått det bedre om myndighetene kom hjem til familien og sa, nå gir vi der x-antall penger i bot og barnet deres blir med oss.

Hva vil da skje, jo nettopp det du frykter.

At barnet kommer ut i et samfunn uten norsk kunnskaper, barnevernet er ihvertfall ikke det rettet stedet for barnet å begynne.

Da får de gjøre noe med denne grunnen.

Ja, blant annet å sette opp norskopplæring for foreldrene også, men dessverre for Frp kan man ikke knipse med fingrene også kan man norsk.

Hva vil jeg holde borte fra hva?

Ved at du holder barnet tvunget til å lære noe fra foreldre som ikke foreldrene kan noe om! Hvorfor ikke få barnet ut i et sosialt miljø? Der barnet ville lekt, fått venner, lært norsk, lært noe om Norge!

Barna er foreldrenes ansvar. Det er altså foreldrene som må sørge for at barna lærer seg norsk.

Ja, det er jeg enig i, men slik det er i dette tilfelle så kan det også være foreldre som ikke kan norsk, dermed går det ikke an å lære noe man selv ikke kan.

Og foreldrenes omsorg svikter hvis de ikke sørger for at barna deres lærer seg norsk.

Tull. Du utelukker totalt muligheten for at barnet kan få venner i samfunnet og på den måten skape seg norsk kunnskaper.

Javel? For venstresiden er det ofte slik at de mener at staten vet best. Det er derfor venstresiden er motstandere av valgfrihet i form av kontantstøtte.

Kan det tenkes venstresiden da syns dette faktisk er den beste løsningen ved at foreldrene velger selv, alle som ikke er enige med Frp er ikke nødvendigvis for tvang i alle situasjoner, selvom det er slik du liker å framstille det.

Mange på venstresiden mener at foreldrene ikke er i stand til å ta slike valg, og at det er helt nødvendig at alle barn går i barnehage fordi foreldrene aldri vet best.

Hvem da?

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6237790[/snapback]

Og det er det ingen tvil om, men vi snakker her om å kunne gjøre rede for seg, helt grunnleggende kommunikasjonsferdigheter. Man føler seg ikke mye "norsk" når man ikke kan snakke med nordmenn flest. Og tro meg, 3 uker i barnehage og TOTAL INTEGRASJON er det som skal til for at barna skal tørre å snakke et nytt språk under 8 år. I hvert fall mange barn, og i hvert fall noen språk. Poenget mitt er at barn lærer ikke språket før viktige personer i hjemmet bruker det, eller at det får leve i en verden som snakker det språket konsekvent, hver dag over tre-åtte uker. Og jeg snakker av egen erfaring.

6237836[/snapback]

Jeg tror du har rett i at barnet må få input ikke bare fra omgivelsene, men særlig fra hjemmet. Da burde de som har ansvaret gripe fatt i det elendige opplegget for norskopplæring som er tilbudt voksne innvandrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...