Epsilon- Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Er det mulig å initialisere diskene som er kobla til raid kontrolleren i diskmanagement uten å lage raid først? Når det er en raid kontroller, er du nødt til å lage raid av det? Liker å lage raid under disk management. Da har jeg det når jeg reinnstallerer windows og mister ikke noe data. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Er det mulig å initialisere diskene som er kobla til raid kontrolleren i diskmanagement uten å lage raid først? Når det er en raid kontroller, er du nødt til å lage raid av det? 6235990[/snapback] Du er ikke nødt til å lage RAID (0 eller 1) i Sil BIOS'en. Liker å lage raid under disk management. Da har jeg det når jeg reinnstallerer windows og mister ikke noe data. 6235990[/snapback] Re-installere M$ Win? Er dette en jevnlig syssel? PS; Diskene (og systemet) i f.eks RAID 0 er raskere dersom du gjør det direkte i kontrolleren og ikke Windows. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Ser ikke noen grunn til at du skulle miste data hvis har raid i direkte i raid-biosen (hardware-RAID), og så reinstallerer windows... Da jeg kjørte RAID installerte jeg sikkert 20 ganger uten at jeg mistet noe data. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Du er ikke nødt til å lage RAID (0 eller 1) i Sil BIOS'en. Hvordan gjør jeg da? kommer de automatisk opp i disk management nå jeg legger inn raid driveren? Re-installere M$ Win? Er dette en jevnlig syssel? Nja, går vel et år mellom hver gang, greit å reinnstallere når jeg skifter hovedkort. Ser ikke noen grunn til at du skulle miste data hvis har raid i direkte i raid-biosen (hardware-RAID), og så reinstallerer windows... Da jeg kjørte RAID installerte jeg sikkert 20 ganger uten at jeg mistet noe data. 6236651[/snapback] Men vil det funke hvis jeg skifter f.eks hovedkort en gang i fremtiden, og da også en ny kontroller. Er _litt_ vanskelig og kopiere 1.36 TB før jeg skifter hw'en. Når jeg lager raid i disk management, lager den noen filer på de diskene så den vet at den hører sammen med en annen eller hvordan er det det funker. Noen forslag hvordan jeg skulle gjort dette? Har bare lyst til å være sikker på at jeg ikke mister så mye data. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Denne kontrolleren er et evig helvete. Kjøp en ny, jeg brukte uker på å få den til å fungere med single disker, men da klarte jeg bare 2 eller 3 disker av gangen, og den sluttet å fungere med jevne mellomrom. Kjøp en ekstern kontroller og spar deg bryet. Forbanna juggel.... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Kortversjon av trøbbelet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1entry5624841 Har disablet kontrolleren nå, og bruker PCI-kontroller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg er enig med mad_arab i at, dersom data'ene er såpass viktige for deg, ta deg råd til en ekstern kontroller av bra kvalitet som du evt. kan flytte over til nytt hk. Sjøl kjører jeg med en Promise EX8350 i RAID 5. Du er ikke nødt til å lage RAID (0 eller 1) i Sil BIOS'en. Hvordan gjør jeg da? kommer de automatisk opp i disk management nå jeg legger inn raid driveren? Du trykker CTRL-S under oppstartart av maskinen for å sette opp Sil kontrolleren (den har egene BIOS). Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Men en egen s-ata controller, finner den diskene når du legger inn driver? Som mad_arab skriver i den posten som er linket til så må du lage raid image av diskene før de kan brukes, uansett om det er single. Det er det som skremmer meg litt pga da føler jeg at det forsvinner hvis jeg bytter hk f.eks. Men en s-ata controller, er det kun for pci? Er ikke det litt strup på den? 133Mib/sek? Noen som går på pci-express? Edit: Er denne bra? https://prisguiden.no/product.php?productId=41935 Endret 4. juni 2006 av Epsilon- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Men en egen s-ata controller, finner den diskene når du legger inn driver? Som mad_arab skriver i den posten som er linket til så må du lage raid image av diskene før de kan brukes, uansett om det er single. Det er det som skremmer meg litt pga da føler jeg at det forsvinner hvis jeg bytter hk f.eks. Nei, du mister ingenting om du setter opp JBOD (Just-a-Bunch-Of-Disks) eller RAID1 (Mirror) - Kun RAID0 (Striping) kan føre til datatap ved bytte av kontrollertype. Edit: Er denne bra? https://prisguiden.no/product.php?productId=41935 Veit ikke. Jeg benytter Promise EX8350, fordi jeg må ha en kontoller med prosessor pga. XOR'ing ved RAID5. (Det køster å værra kar!). Den benytter en PCiexpress x4 slot på HK'et. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 JBOD kan sansynligvis også føre til datatap, hvis ikke kontrolleren fletter sammen diskene på akkurat samme måte som før. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Er det ikke mulig for meg å se disse diskene under disk management uten å være borti noe som helst raid eller jbod? Vill bare at de skal dukke opp der så jeg kan begynne å mekke på dem der. Nå ser det jo sånn ut: Disk management Edit: De to nederste er de jeg snakker om, den nederste er 4 samsunger koblet til raid kontrolleren, men det er laget som et raid0 array. Den 5. er spanned til disse 4 så det blir 1.36TB Endret 6. juni 2006 av Epsilon- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Er det ikke mulig for meg å se disse diskene under disk management uten å være borti noe som helst raid eller jbod? Vill bare at de skal dukke opp der så jeg kan begynne å mekke på dem der. Jepp; På den ene maskinen her har jeg tre disker via en Sil 3114 kontroller (DFI LanParty nF2 hk). De er satt til JBOD (= No RAID set) så alle tre kommer opp som 'selvstendige' disker i Diskmanager.... Nå har jeg i grunn ikke satt noen av disse diskene i en annen maskin for å se data'ene på dem kan leses uten videre da.... Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hehe nei det er det jeg er redd skal skje ser du. Det virker jo som det er jbod måten jeg må gjøre det på. For det eldste raid 0 settet mitt har overlevd 3 hovedkort nå, det er sånn jeg vil ha det hehe. Snart er det så små harddisker at de er modne for utbytting. Men jeg tar å tester litt så skal jeg skrive inn her etterpå hvordan det gikk. Slik gjør jeg: Kobler fra alle samsung 300Gib Kobler 2 stk til raid kontrolleren (Sil3114) Setter de til Jbod Går inn i disk management i windows og lager et raid 0 der. Kopierer en fil innpå. Kobler dem fra sil3114 og til vanlig s-ata nforce kontroller. Booter opp og ser om raidet og fila fortsatt er der. Hvis den fila fortsatt er der er jeg på den sikre siden da? Noen som kan svare på det? Tester dette når noen svarer JA! Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Nå testa jeg dette, jeg laga jbod av to disker, når jeg reboota så ville den ikke lenger enn til raid biosen. Der står den til jeg skrur av pc'en igjen. Noen som vet hvorfor den gjør det? Jeg testa med forskjellige disker, men ingen forskjell. Ps: Den booter når jeg har en disk, tilkoblet, men ikke to. Jeg finner den i disk management og men ikke to... Endret 7. juni 2006 av Epsilon- Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Fremdeles ingen løsning på dette, ingen på asus heller som kan hjelpe. Noen her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå