Gå til innhold

Foskjeldene mellom MAC og PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mindre og mindre...

Mac er mer design, og benytter Mac OS fremfor Windows (selv om det nå faktisk er mulig, men ikke praktisk, å bruke Win på Mac). OS X er basert på Unix, og det betyr i det korte og hele at fundamentet er helt forskjellig. Du får ikke virus som er laget for PC, men samtidig er det får Windows-programmer som fungerer på Mac (dårlig kompabilitet har både gode og dårlige sider).

Veldig mange som har brukt Mac, vil sverge å aldri gå over til PC. Mange vil hevde at ting gjøres mer elegant på Mac enn på en PC.

Ellers er Mac veldig dyrt "out of the box", men kjøper du en Mac får du med veldig mye programvare.

Grafikere har i mange år sverget til Mac, og multimedia blir ofte regnet som Mac-ens sterke side - samt at det nesten ikke finnes virus til den. Spill, nettverk og utvalg i programvare er nok den sterkeste siden til PC.

Ta deg en tur i en Mac-butikk og trykk litt på en utstillingsmodell :)

Lenke til kommentar
Mindre og mindre...

Mac er mer design, og benytter Mac OS fremfor Windows (selv om det nå faktisk er mulig, men ikke praktisk, å bruke Win på Mac). OS X er basert på Unix, og det betyr i det korte og hele at fundamentet er helt forskjellig. Du får ikke virus som er laget for PC, men samtidig er det får Windows-programmer som fungerer på Mac (dårlig kompabilitet har både gode og dårlige sider).

Veldig mange som har brukt Mac, vil sverge å aldri gå over til PC. Mange vil hevde at ting gjøres mer elegant på Mac enn på en PC.

Ellers er Mac veldig dyrt "out of the box", men kjøper du en Mac får du med veldig mye programvare.

Grafikere har i mange år sverget til Mac, og multimedia blir ofte regnet som Mac-ens sterke side - samt at det nesten ikke finnes virus til den. Spill, nettverk og utvalg i programvare er nok den sterkeste siden til PC.

Ta deg en tur i en Mac-butikk og trykk litt på en utstillingsmodell :)

6236899[/snapback]

Takk for svaret!

Høres ut som det i hvertfal ikke er vits i å bytte til mac om man har pc.

Det at det ikke er noe serlig med virus "til" mac er vel bare for de pc er så sinnsykt stort å tar nesten hele "støyten"?

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva du mener, men:

Apple selv (og apple-fanatikere) hevder selvsagt at det ikke finnes virus til mac fordi det ikke er mulig å lage slikt.

Anti-apple-fanatikere (joda, ordene er generaliserende, men du forstår sikkert hva jeg mener) mener på den andre siden at det enten finnes virus til mac, eller at de ikke finnes fordi det ikke er vits å utvikle virus til en platform med en så liten brukermengde.

For å se litt objektivt på det; det eneste man egentlig kan forholde seg til er at det ikke finnes virus til mac pr. dags dato, men at det sannsynligvis vil komme med tiden -- fordi Mac OS X får en større og større brukermasse, og rett og slett blir mer attraktive å gjøre jævelskap mot.

Jeg velger mac fordi det i mine øyne er bedre enn både windows, linux og alle operativsystemer jeg har vært borti. Greit, jeg kunne klart meg med linux, men da hadde mer tid gått bort til å prøve og feile, eller lete etter løsninger for ting enn å bruke maskinen til det den skal brukes til. Det samme gjelder windows, i grunn. Problemet der var riktignok å vedlikeholde maskinen med antivirus, og å holde den ren for spyware og malware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...