mandela Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) En venn av meg lurer på dette, noen som kan gi noen tips? Hei. Jeg skal nå erstatte min trofaste Toshiba Satellite 300-601 (1,1Gh/512Mb/80gbHD) som jeg bruker hovedsakelig til redigering av videoer (daglig) og ellers som multimedia maskin. Det jeg lurer på er hvilken prosessortype som egner seg best til min type arbeid. En dual core på rundt 1,6ghz eller en vanlig prosessor på over 2ghz. Vil dual core for eksempel gjøre det mulig for meg å redendre ferdigredigert video med Studio 10 samtidig som jeg koder og brenner annen video til DVD med Nero? Er valget av skjermkortet essensielt i dette tilfelle og er RAM mengden viktigere enn hastigheten på prosessorn? Jeg har tenkt å bruke mellom 10.000 og 13.000 på ny barbær nå og noen av kriteriene, utenom den raskeste konfigurasjonen for redigering er - godt tastatur, gode innebygde høytalere, ikke firewire/usb innganger foran (da jeg alltid har tilkoblet ekstrautstyr som dv kamera og HD), god skjerm og ikke særlig mer enn 3 kg. Batterikapasiteten er ikke så viktig, da jeg oftest er tilkoblet strømnettet. Setter pris på gode forslag til ny barbær, spesielt fra folk som driver med videoredigering og DVD koding. På forhånd takk. Endret 3. juni 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvis programvaren støtter det vil dobbeltkjerne være en klar fordel for slikt bruk, og 1,66 GHz dobbeltkjerne vil være bedre enn 2 GHz enkeltkjerne. Tenk også på at den nye Core Duo kjører på høyere bushastighet enn Pentium M, slik at hele systemet vil jobbe fortere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Dobbelkjerne vil være en stor fordel for programvare som støtter det, men det vil ikke yte bedre om du kjører flere program som ikke støtter det samtidig. Den fordeler ikke et program på en kjerne og et annet på en annen kjerne. Om du går for dobbelkjerne så er denne bra: Asus A6Ja 11714 kr Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
trizone Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Dobbelkjerne vil være en stor fordel for programvare som støtter det, men det vil ikke yte bedre om du kjører flere program som ikke støtter det samtidig. Den fordeler ikke et program på en kjerne og et annet på en annen kjerne. Om du går for dobbelkjerne så er denne bra: Asus A6Ja 11714 kr Hilsen, efikkan. 6238104[/snapback] Å? Såvidt jeg har forstått er det ikke noe problem for Windows å fordele programmer til å kjøre på begge kjernene. Derimot vil du ikke forløpig ha stor nytte av dobbeltkjerne i enkeltprogrammer (ressurskrevende sådan, ala videoredigering), ettersom det er få programmer som er programmert til å fordele trådene sine på to kjerner. Om du planlegger å drive med videoredigering samt noe attåt, burde dobbeltkjerne være et naturlig valg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Om du går for dobbelkjerne så er denne bra: Asus A6Ja 11714 krhvordan er denne i forhold til dell inspiron 6400? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Dobbelkjerne vil være en stor fordel for programvare som støtter det, men det vil ikke yte bedre om du kjører flere program som ikke støtter det samtidig. Den fordeler ikke et program på en kjerne og et annet på en annen kjerne. Om du går for dobbelkjerne så er denne bra: Asus A6Ja 11714 kr Hilsen, efikkan. 6238104[/snapback] Å? Såvidt jeg har forstått er det ikke noe problem for Windows å fordele programmer til å kjøre på begge kjernene. Derimot vil du ikke forløpig ha stor nytte av dobbeltkjerne i enkeltprogrammer (ressurskrevende sådan, ala videoredigering), ettersom det er få programmer som er programmert til å fordele trådene sine på to kjerner. Om du planlegger å drive med videoredigering samt noe attåt, burde dobbeltkjerne være et naturlig valg. 6238599[/snapback] Desverre er det slik i Windows at hvert program må "be" om å fordele seg på kjernene. Mange tror at med multithreading så vil prosessene fordele seg selv, men denne fordelingen skjer i hvert enkelt program, ikke av Windows. Så om programvaren ikke støtter dobbelkjerne, så vil cpuen oppføre seg som enkeltkjerne. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Desverre er det slik i Windows at hvert program må "be" om å fordele seg på kjernene. Mange tror at med multithreading så vil prosessene fordele seg selv, men denne fordelingen skjer i hvert enkelt program, ikke av Windows. Så om programvaren ikke støtter dobbelkjerne, så vil cpuen oppføre seg som enkeltkjerne. Stemmer det?! I manuell multithread tester, kjører man jo bare opp flere programmer som gjør ting og tilsynelatende fordeler windows dette selv. Synest det hørtes rart ut, og det høres jo ut som man overhodet ikke har noen fordel med dual core når ikke programmene er designet for det?! Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Om du går for dobbelkjerne så er denne bra: Asus A6Ja 11714 krhvordan er denne i forhold til dell inspiron 6400? 6239119[/snapback] Skjermkortet på A6Ja er en god del bedre enn beste alternativet på I6400 (X1400) Men ellers så er i6400 bedre på samtlige punkter. Kanskje Asus er 200 gram lettere. Jeg slenger inn specs på min bestilte i6400 og prisen, så kan du sammenligne selv. Intel Core Duo T2500 2.0 GHz (T2300/1.66 GHz på Asus) 2 GB DDR2 RAM (2x1024 MB) (512 MB på Asus. Antar det er 2x256 MB) 100 GB S-ATA 5400rpm (Asus har 4200rpm) Integrert WiFi/BT (Dette har Asus også) 256MB ATI X1400 (X1600 i A6Ja kjører fra dette med god margin) 15.4" UltraSharp 1680x1050 TrueLife LCD (skjermen på A6Ja kan ikke måle seg!) 8X DVD+/-RW (Sikkert samme greia som i A6Ja) 9-cellers batteri (A6Ja har 8 celler. i6400 er kjent for suveren batteritid) Pris inkl. frakt jeg har betalt: 11.998,-. NB: Dette er med printeren som er kampanje for hos Dell nå. Den har en verdi på 8-900,-. Ellers har A6Ja integrert minnekort-leser, noe ikke i6400 har. Bagatell, spør du meg. Får en finfin en for 95,- hos PSdata Designet er rent subjektivt sett bedre på i6400. A6Ja ser flatere og mer kompakt ut. Men farger, linjer og stil er bedre på Dell sin. Sett på et LCD Snap-On cover i tillegg så har du en ekstra piff. Se bilder i i6400-tråden. edit: ser det følger med optisk mus og bærevæske. Personlig er jeg ikke interessert i dette. Har det jeg trenger av sånt fra før. Men for noen er det nok en grei bonus. Og hvis det er 1x512-brikke så kan man jo kjøpe 1 GB ekstra for å få en grei spillemaskin. Endret 4. juni 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
CyborgBASE Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) For videoredigering ser vel denne her ( HP Pavilion dv8231 17"WXGA+,Go7400,Core Duo T2300,1GB,160GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPH) ut som den perfekte maskinen om man ser bort ifra vekta...2 harddisker (totalt 160gig), bra cpu, godt med minne, ingen innganger forran, bra høytalere http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65787# Noen som bruker den daglig til redigering? Hvis jeg ikke tar helt feil anbefaller også Adobe å instalere programmet på en harddisk(scratchdisk), og jobbe på en annen harddisk for å få tinga til å gå raskere. Ps. Logisk sett vil 2 Harddisker innebære mere støy og høyere varmeutvikling, men jeg har ikke funnet noen tester av maskinen, så det er kun antagelser.. Endret 4. juni 2006 av CyborgBASE Lenke til kommentar
trizone Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Desverre er det slik i Windows at hvert program må "be" om å fordele seg på kjernene. Mange tror at med multithreading så vil prosessene fordele seg selv, men denne fordelingen skjer i hvert enkelt program, ikke av Windows. Så om programvaren ikke støtter dobbelkjerne, så vil cpuen oppføre seg som enkeltkjerne. Stemmer det?! I manuell multithread tester, kjører man jo bare opp flere programmer som gjør ting og tilsynelatende fordeler windows dette selv. Synest det hørtes rart ut, og det høres jo ut som man overhodet ikke har noen fordel med dual core når ikke programmene er designet for det?! 6240602[/snapback] WindowsXP har mulighet til å fordele CPU til programmer med sanntids-(hovedsaklig OS) og høyeste prioritet (Xp gir gjerne et eller to programmer som trekker mest CPU-kraft høyeste prioritet). En Core Duo er jo enkeltkjerne-prosessorer overlegen i programmer som super-pi ol. disse er meg bekjent ikke optimalisert for mer enn en kjerne, noe som skulle tyde på at super-pi i dette tilfelle får en av kjernene ganske alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå