Gå til innhold

Legutdanning i utlandet!

iMono

Anbefalte innlegg

Du må ha 59 studiepoeng og generell studiekompetanse i tillegg til fagene som du nevner for å komme inn på medisinstudiet i Norge. Ved ordinærutvalget er det omtrent 67 studiepoeng man må ha for å komme inn, noe som er for meg helt umulig.

6323381[/snapback]

Jeg tror at Norske lever kan studere med litt dårligere snitt i en rekke andre europeiske land Irland, polen, Ungarn etc, så du har en god mulighet fremdeles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at Norske lever kan studere med litt dårligere snitt i en rekke andre europeiske land Irland, polen, Ungarn etc, så du har en god mulighet fremdeles

6323386[/snapback]

Polen og Ungarn, som er ganske interessante studentbyer for meg, er sertifisert av staten. De har et snitt på mellom fire og fem, noe som jeg skal klare uten problemer.

Lenke til kommentar

6323386[/snapback]

Polen og Ungarn, som er ganske interessante studentbyer for meg, er sertifisert av staten. De har et snitt på mellom fire og fem, noe som jeg skal klare uten problemer.

6323394[/snapback]

Jeg tror dette er det lureste i din situasjon, enkelte av disse stedene skal det til og med være "comunity" med norske studenter, i tyskland var det et, leste om det for en stund siden.

Så du er omringet med folk som snakker samme språk, og hvis du skal være borte i 5år får så å komme tilbake antar jeg at dette er viktig...

Som jeg sa, dette er en real mulighet, og det er andre fra norge og norden der, så jeg ser ikke hva du har å tape på det.

Det eneste problemet er vel det at det av og til er litt vanskelig å ta "praksisår" i Norge etterpå, men dette er egentlig ikke så mye å tenke på. I verste fall må du vente ett år etter at du er ferdig på kontinentet til du har tatt praksisen din i NOrge og kan begynne å arbeide

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg skal utsette militæret og automatisk få graden Løytnant, eller noe sånt. ;)

6323409[/snapback]

Men er stndarden den samme i nevnte land, evt er det vanskeligere eller lettere å fullføre studiene?

Du får ha lykke til uansett, det er etter sommeren at du skal ta opp en rekkke realfag eller?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har et år igjen på videregående. Lurt å være føre var.

Man er helt likestilt som alle andre leger etter fullført utdanning. Man må visstnok gjennom et kurs i Norge, men det er kun snakk om noen uker studietid. Det er større konkurranse i Polen blant annet fra et sterkt studentmiljø. Mange kommer inn, få kommer ut for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Det er bra, da får du "ordinærvitnemål" eller det første vitnemålet for å si det sånn...

Men er undervisningen på Norsk eller er det på Engelsk?

Hvisa den er på Engelsk er det lusrt å ta språktester som en kan få hos bla. amerikanske canadiske og engelske konsulater, bare får å være forberedt holdt jeg på å si

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei :)

Tenkte jeg kunne vekke tråden litt til-live igjen :-)

Sitter akkurat nå og har lesepause fra biologi...

Er selv ferdig med VGS, rettet mot å studere jus.... Tok engelsk og samfunnskunnskap på VK1, og engelsk, SK-A og SK-B på vk2.... Søkte deretter siviltjeneste direkte på sesjon, men de ville ikke ha meg pga. "flere søkte enn det var plasser"... Har i etterkant av det jobbet ved Psykiatrisk klinikk ved SUS og har her blitt "omvendt" til å ville studere medisin :) Miljøet er utrolig bra, og legene/psykiaterne utfører en utrolig viktig og interessant jobb :)

Jeg har planer om å ta opptaksprøvene i Budapest, Januar 07'. Så for tiden leser jeg Biologi, og skal gå over på kjemi etter at jeg er ferdig med boken jeg leser nå... Dette er Biology - seventh edition (Solomon, Berg, Martin)...

Er det noen som har lest denne, og deretter tatt opptaksprøven? Hvor mye "i dybden" må man gå? Må man vite at enzyme 3 i Theronine->Isoleucine-reaksjonen heter Alph-aBeta Dihydroxyl-BetayMethylvalerate (for å plukke ett eksempel fra siden jeg nå har lesepause fra)?

Dell_9200: Hva mener du med språktest? Engelsk da regner jeg med? På hva slags nivå må en da ligge på? Var selv ikke veldig pågående i Engelsk på vgs, og hadde vel en stødig 3'er fra GK->VK2... Er dette holdbart?

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Opptaksprøven består av svært grunnleggende spørsmål rundt fysikk, kjemi og biologi, og du velger selv hvilke fag og temaer/retninger innenfor faget du ønsker å bli eksaminert i. Han valgte biologi og kjemi, og fikk spørsmål om hva en syre er, hvordan cellen er bygd opp osv. Med andre ord, det å bli tatt inn i enkelte av disse øst-europeeiske landene er svært lett. Hvis du føler deg usikker på dine kunnskaper i realfag, lønner det seg kanskje å ta et forberedende kurs, såkalt premed som kan være til stor hjelp og nytte. Står mer her

Vet noen om det er noen krav på å komme inn på pre-med i Ungarn? Jeg har ikke hatt noen realfag, kan jeg da komme inn der, eller er jeg nødt å ha realfag for å komme inn?

:)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke realfag for aa komme inn paa pre.med i Ungarn. Kurset er laget for de som ikke har realfagsbakgrunn fra vgs eller for de som vil friske opp gamle kunnskaper. Men husk at Laanekassen ikke dekker skolepenger til pre.med, saa det maa betales av egen lomme. Vet ogsaa at det er mulig aa ta pre.med arrangert av Bjoerknes. Se ansa.no og bjoerknes.no for mer info.

Lenke til kommentar

Det høres veldig bra ut, takk for svar! Jeg skal på folkehøyskole til høsten så skal ikke studere noe enda. Er heller ikke helt sikker på om det virkelig er medisin jeg vil studere etter folkehøyskolen, men er greit å være forberedt :)

Men kurset kan vel bli litt vanskelig for de som ikke er så flink i realfag?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...