iMono Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Jeg skal begynne tredje året på videregående nå til høst. Jeg går på musikklinjen på Langhaugen i Bergen, en linje med svært høyt snitt for å komme inn. Dette har ført til at jeg har noen firere på vitnemålet. Nå til sommeren får jeg 5-6 femmere og 1 treer faktisk. Da vil jeg få rundt 4,5 på vitnemålet mitt foreløpig. Poenget er at jeg ikke kommer til å få noe så mye høyere enn 5,0 når jeg er ferdig på Langhaugen. Jeg får null ekstra studiepoeng ved å gå på musikklinjen, og med et tidsskjema som "offisielt" dekker 39 timer i uken er det vanskelig å ta fag som privatist parallelt med skolen. Fagpoeng og Studiepoeng må jeg se ganske langt etter. For å bli Lege må man ha fysikk, kjemi og matte. Mattebiten går greit, selv om jeg køddet det skikkelig til ifjor med 1MX. Jeg er god for en sekser i det faget, så jeg har lyst å ta det som privatist om igjen sammen med 2MX. Første året på V.G gikk jeg gradvis ned fra sekseren til fireren, uten at jeg selv reagerte. Jeg var skolelei og visste veldig lite om alt. Reglene på musikklinjen er rare. I tillegg til at vi får null studiepoeng eller fagpoeng, får vi altså rundt 35 karakterer. Flere av disse har ingenting med Legestudiet å gjøre, men de teller selvfølgelig med på vitnemålet. Det jeg lurer på er fire ting: 1) Hvilke regler gjelder for studiepoeng og fagpoeng? Jeg kan kun ta fag som ikke er spesielt for legestudiet FØR jeg er ferdig med videregående, mens fagene jeg MÅ ha kan jeg ta etter fullført videregående? 2) Hvordan foregår reparering av fag? Jeg vet blant annet at jeg mister primærvitnemålet mitt. Hvis jeg skal reparere fag i et år, må jeg vel belage meg på utlandet. Hvis jeg vil studere i Norge, må jeg vel skaffe meg vekttall fra for eksempel en to-årig IT-utdannelse? 3) Studering i utlandet er den sterkeste muligheten jeg har. Selv om jeg vet svært lite om hva det innebærer, vet jeg at man blant annet ikke får noen flere utgifter enn ved å studere i hjemlandet. Staten betaler for utdanningen, mens jeg må ta studielån på bo og materiell jeg trenger til utdanningen min? 4) Hva er snittet for å komme inn på skole i utlandet. Jeg har ikke lagt listen så høyt på videregående, dete største problemet jeg vil ha er rett og slett å komme inn på studiet. Jeg interesser meg for faget så jeg tror ikke jeg vil ha noe problemer å følge med når jeg først er inne på noe konkret. Jeg takker for alle svar som måtte komme her som jeg egentlig burde fått fra dårlige rådgivere. Morten Endret 3. juni 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Orka ikke lese alt, men jeg vet at du kommer inn både på tannlege og legestudie i Polen. Undersøk det mer, jeg var nemlig interessert i det selv. Du får like mye stipend som i Norge, men du kan få ekstra lån om du søker om det. De jeg snakka med på medisin i Polen levde veldig bra. Snakk om 100m^2 leilighet med hage, boblebad osv for 2500 kroner i måneden. Hvis du har et snitt på over 4... Da kommer du inn flere steder der, noen av skolene er vanskeligere å komme inn på. Mat er også billig der . Når det gjelder Danmark er det nesten like vanskelig å komme inn. Men du bør uansett ha realfag som minimum 2mx, 2kj og 2fy. Er nok forskjellige krav der også. Når det gjelder utdanningen du får er den likestilt med den i Norge, altså det er like bra der som her. De har også mer tilgang på lik, så det er mye arbeid osv med det. De studentene sa at de jobba 5 timer hver dag med skole + 17 timer elns med leksjoner. Da fikk de toppkarakter og hadde "fri" i helgene. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg går på musikklinjen på Langhaugen i Bergen, en linje med svært høyt snitt for å komme inn. Dette har ført til at jeg har noen firere på vitnemålet. 6234334[/snapback] Hvorfor har høye inntakskrav ført til at du har noen firere? Inntakskrav har ikke noe med karaktersetting å gjøre. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg går på musikklinjen på Langhaugen i Bergen, en linje med svært høyt snitt for å komme inn. Dette har ført til at jeg har noen firere på vitnemålet. 6234334[/snapback] Hvorfor har høye inntakskrav ført til at du har noen firere? Inntakskrav har ikke noe med karaktersetting å gjøre. 6235997[/snapback] 27 stykker med 5,3+ i snitt. Lærerne kan liksom ikke ha 20 seksere i en klasse, derfor blir karaktersettingen og vurderingen deretter. Realfagslærerne sier selv at de har "ekstra stor forventning til oss". Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Dersom alle er gode for seksere, så jo. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) -Snip- 6235435[/snapback] Polen virker som et greit studiested ja. Hvis man kun trenger rundt fire i snitt gjør jeg det lett. Jeg kommer til å få omkring fem i snitt hvis jeg ikke reparerer fag. Jeg tar også realfagene som privatist, noe som vil gi 3 ekstrapoeng og da vil jeg lande på 53 poeng. Inntaket i Norge er jo 59 poeng, så jeg har bortimot null mulighet for å klare det. Da må jeg reparere fag i tillegg til å få poeng ved vekttall eller relevant praksis, noe som jeg ikke orker. Håper på flere svar. Endret 3. juni 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
YBD Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 For å bli Lege må man ha fysikk, kjemi og matte. Mattebiten går greit, selv om jeg køddet det skikkelig til ifjor med 1MX. Jeg er god for en sekser i det faget, så jeg har lyst å ta det som privatist om igjen sammen med 2MX. 6234334[/snapback] Får du tatt kjemi og fysikk der du går nå? Såvidt jeg vet må du ha 2MX, 2FY og 2KJ+3KJ for å komme inn på medisin, også i utlandet, og det blir vel litt mye å ta på ett år? Med andre ord, for å komme inn på noe sånt er det fryktelig lurt å gå allmennfaglig studieretning, ikke musikklinjen. Lenke til kommentar
idsøe Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Skal prøve å svare etter beste evne. Ikke saksøk meg hvis det ikke er rett, har ikke sett på dette på en *god* stund. Utlandet først. Du får lån til skolepenger i utlandet, og i de fleste (alle?) østeuropeiske land må du betale skolepenger. www.ansa.no og www.lanekassen.no kan vise hvor studieplassene er, og hvor du kan få lån. Tviler på at du klarer å komme under 50000 i året, men dette får du i tillegg så da får du råd til det. Eneste er at du må betale tilbake, det kan bli dyrt hvis du ikke fullfører utdannelsen.. Vet om noen folk som studerer i Polen og Budapest, har hørt at det er tolv eksamener første året. Så det er tøft. I østerrike (tror jeg) er det noen regler om at kun de aller beste får komme videre, dvs bare en brøkdel kommer videre. I fjor slapp verken Sverige eller Danmark inn norske studenter. Tviler på at de gjør det i år. Den som venter får se. 1) Hvilke regler gjelder for studiepoeng og fagpoeng? Jeg kan kun ta fag som ikke er spesielt for legestudiet FØR jeg er ferdig med videregående, mens fagene jeg MÅ ha kan jeg ta etter fullført videregående? Fagene du må ha kan du fint ta etter fullført videregående. I Norge må du ha 2MX, 2FY og 3KJ. I utlandet skifter en ofte ut 2FY med 3BI, noe som er mye mer logisk. Jeg *tror* at når du tar disse fagene, vil du i Norge uansett konkurrere på ordinær kvote. Men dette har jeg kranglet med folk om, uten å komme fram til noe svar. Med disse fagene vil du få 2,5 realfagspoeng. I videregående er det jo slik at en kan få 4 fordypningspoeng hvis en hadde hadde to fag over det første over to år (slik som 3MX, 3FY og 3KJ), men vet ikke hvordan dette funker hvis en tar det privat.. Logisk burde en fått fordypningspoeng, men alt er ikke alltid logisk.. 2) Hvordan foregår reparering av fag? Jeg vet blant annet at jeg mister primærvitnemålet mitt. Hvis jeg skal reparere fag i et år, må jeg vel belage meg på utlandet. Hvis jeg vil studere i Norge, må jeg vel skaffe meg vekttall fra for eksempel en to-årig IT-utdannelse? Du "mister" ikke primærvitnemålet ditt, men det vil ikke være det du konkurrerer med hvis du tar opp fag. Da havner du på ordinær kvote. Du må vel ha sånn omtrent ni mer poeng enn primærvitnemålet, ca 69-70 poeng, men begge snittene forandrer seg sikkert litt ettersom realfagspoeng er mer verdt nå. Med en toårig utdannelse får du vel 12 poeng tror jeg, 10 poeng med 2 års heltidsjobb. Alt dette står fint i søkerhåndboka uansett, som du kan laste ned fra samordnaopptak.no. Er eget kapittel på medisin faktisk, alderspoeng gjelder ikke på medisin. 3) Studering i utlandet er den sterkeste muligheten jeg har. Selv om jeg vet svært lite om hva det innebærer, vet jeg at man blant annet ikke får noen flere utgifter enn ved å studere i hjemlandet. Staten betaler for utdanningen, mens jeg må ta studielån på bo og materiell jeg trenger til utdanningen min? I Sverige og Danmark er det gratis, men de slipper nok ikke inn utenlandske i år heller. I alle øvrige land jeg vet om, må du som sagt betale skolepenger. Disse pengene får du i tillegg til de ca. 80000 du får leve på i året, og de blir utbetalt som lån. Tror ikke de går over til stipend, her kan jeg ta feil. Mat og husleie er ofte billigere, men på grunn av EU begynner det å bli dyrere noen plasser. 4) Hva er snittet for å komme inn på skole i utlandet. Jeg har ikke lagt listen så høyt på videregående, dete største problemet jeg vil ha er rett og slett å komme inn på studiet. Jeg interesser meg for faget så jeg tror ikke jeg vil ha noe problemer å følge med når jeg først er inne på noe konkret. Du trenger ikke være den skarpeste skjeen i skuffen for å komme inn. Du må være det for å holde deg der. Hvis du bare klarer å holde deg inne uten å drikke for mye vodka, går det nok fint :!: Det er litt seint, og det har vært en lang dag, men tror iallfall at det meste jeg har klabbet opp her er korrekt. Det vil nå ikke koste deg for mye tid å laste ned søkerhåndboka fra samordnaopptak.no og kikke i den, snuse litt på ansa.no og lanekassen.no sine sider og se litt på de spesielle reglene for medisin i Norge (her: Extrainfo nb: noe av informasjonen er utgått). Tror nå at hvis du tar matte, fysikk og kjemi som privatist og samtidig studerer noe vissvass i 2 år eller jobber 2 år (innenfor helseorientertefag som pleiemedhjelper) så er det ingen problem å komme inn i Norge, spesielt hvis du reparerer litt. Du får det iallfall til til slutt enten om du studerer i Norge eller utlandet, det har mange før deg klart. Edit: Fikset noen småfeil og forandret litt her og der.. Endret 4. juni 2006 av idsøe Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Hvis du velger å studere i Ungarn eller Polen, stilles det ingen spesielle krav til deg, så lenge du har 4 i snitt. Du kan fint komme inn uten å ha hatt realfag, men selvfølgelig lønner det seg med tanke på at medisinstudiet innebærer en del kunnskap rundt fagene; især kjemi, biologi og noe fysikk. En kompis av meg har kun hatt 2MX+2FY og 3MX i VK2, og likevel kom han inn på medisin i Debrecen, Ungarn. Kan i tillegg nevne at han hadde svært dårlige karakterer. Opptaksprøven består av svært grunnleggende spørsmål rundt fysikk, kjemi og biologi, og du velger selv hvilke fag og temaer/retninger innenfor faget du ønsker å bli eksaminert i. Han valgte biologi og kjemi, og fikk spørsmål om hva en syre er, hvordan cellen er bygd opp osv. Med andre ord, det å bli tatt inn i enkelte av disse øst-europeeiske landene er svært lett. Hvis du føler deg usikker på dine kunnskaper i realfag, lønner det seg kanskje å ta et forberedende kurs, såkalt premed som kan være til stor hjelp og nytte. Står mer her Når du er i gang med studiene, er saken helt annen. Det er et svært krevende og tungt studie, og du må være forberedt på å gi utrolig mye av din tid og energi for å kunne klare deg der. Såvidt jeg vet om Ungarn, har du såkalte "self-control tests", som du selv velger om du vil ta for å best mulig forberede deg til eksamen. Det vil si at du fungerer som en privatist og leser alt på egenhånd. Men du har såklart vanlige forelesninger, lab og praksis gjennom hele året. Som sagt et krevende studie, hvor strykprosenten er svært høy - særlig på 2.året. Nå er ikke meningen å skremme deg helt, må bare forberede deg på at medisin generelt er et vanskelig fag i seg selv, men du vil ha stor nytte av studere det, og ikke minst stor glede:). Selv har jeg både kompiser og en søster som studerer i Ungarn, og de trives svært godt både faglig og sosialt. Miljøet er internasjonalt og svært fargerikt med studenter fra alle mulige land. Samtidig er det svært mange norske studenter der, så du vil føle deg som hjemme selv om du ikke er det . Ellers må jeg bare ønske deg lykke til uansett hvor du bestemmer deg for å studere medisin. Selv vurderer jeg å studere medisin i Ungarn fordi det virker spennende og lærerikt, og har vært der flere ganger på besøk, noe som har gitt meg et godt innblikk i hvordan systemet fungerer der. Håper det var litt til hjelp:). Hvis du lurer på noe mer, kan du eventuelt sjekke ut www.ansa.no og www.samordnaopptak.no. Endret 4. juni 2006 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
iMono Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Takk for fyldige svar begge to. Medisin har jeg hatt lyst til å studere ganske lenge og trodde det musikklinjen var omtrent det samme som vanlig allmennlinje, noe som ikke stemmer. Jeg har fortsatt et år igjen på musikklinjen og et studieår for å ta kjemi, fysikk, matematikk og kanskje biologi. Trenger jeg et år til så gjør jeg det. Det er ingen grunn til å stresse for å komme fortest mulig ut i arbeidslivet. Det viktigste er at jeg må like meg i arbeidet, noe jeg tror jeg vil ved å være lege. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg går på musikklinjen på Langhaugen i Bergen, en linje med svært høyt snitt for å komme inn. Dette har ført til at jeg har noen firere på vitnemålet. 6234334[/snapback] Hvorfor har høye inntakskrav ført til at du har noen firere? Inntakskrav har ikke noe med karaktersetting å gjøre. 6235997[/snapback] 27 stykker med 5,3+ i snitt. Lærerne kan liksom ikke ha 20 seksere i en klasse, derfor blir karaktersettingen og vurderingen deretter. Realfagslærerne sier selv at de har "ekstra stor forventning til oss". 6236749[/snapback] Og dere godtar det? Har dere aldri tenkt over å dra frem læreplanen og ta en prat med lærerne? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Er i omtrent samme situasjon selv, endrebjorsvik, og poenget er at det aldri kan bevises at han hadde vært bedre på en annen skole. Men det var litt morro å høre historielæreren og elevene sin historie i fjor. Læreren hadde vært på Ulsrud VGS (For de som ikke vet det, er dette regnet som en skole under gjennomsnittet i Oslo) og vært sensor der. En uke etterpå hadde hun fått faglæreren fra Ulsrud til skolen vår, Oslo Katedralskole (dette er regnet som en av de beste/den beste skolen i Oslo). Historielæreren fra Ulsrud ble så heftig imponert over kunnskapen til elevene, så alle, uten unntak, fikk 6 i resultat, selv de som får 4 i standpunkt. Han skal visst ha spurt om noe sånt som hva elevene til læreren min var laget av . Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Når realfagslærerne sier at de har "ekstra stor forventning til oss" er det noe som ikke er som det bør være. I matematikk er det veldig lett å regne ut en karakter, og disse kan mulig variere fra skolen (oppnådd poengsum / mulig poengsum * 6, og prøvene skal følge vanlig pensum). I NAMI er det også mulig. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) I matematikkfagene er alt i sin skjønneste orden Endre. Naturfag går faktisk også veldig greit. Det store spriket kommer i fag som Norsk, Engelsk, Musikkorientering osv. Der finner alltid lærerne noe som skiller sekserne fra firerne, selv om det ikke er så mye det er snakk om. Er det noen som har noen bøker å anbefale til 2MX, 2FY og 3KJ samt Medisinutdanningbøker som kan gi meg en fordel når jeg skal studere i utlandet? Endret 7. juni 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) I matematikkfagene er alt i sin skjønneste orden Endre. Naturfag går faktisk også veldig greit. Det store spriket kommer i fag som Norsk, Engelsk, Musikkorientering osv. Der finner alltid lærerne noe som skiller sekserne fra firerne, selv om det ikke er så mye det er snakk om? 6262527[/snapback] Norsk på videregående har fryktelig mye høyere krav enn norsk på ungdomsskolen uansett hvilken skole man går på. Flere av de som hadde surfet inn til 5 i norsk på ungdomsskolen fikk et sjokk da de plutselig måtte jobbe hardt for å få 4-ere og veldig hardt for å beholde 5-eren.I minst to av klassene på mitt trinn er det ingen som har fått 6 i norsk. Endret 7. juni 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
idsøe Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg kom meg igjennom videregående med "SINUS" i matte, "Kjemien stemmer" og "Ergo" i fysikk. "Sinus" og "Kjemien stemmer" syntes jeg var greie å lese i, men "Ergo" fikk jeg aldri helt dreisen på. Gode lærere hjalp på der. Medisinbøker er verre, i og med at de fleste universitet har helt eget opplegg. Tilogmed i Norge er det store forskjeller mellom studiene. Men jeg har følelsen av at første året som regel er hovedsakelig cellebiologi overalt i verden. "Essential Cell Biology" er en koselig, lettlest bok å lese hvis du har lyst å være litt forut for din tid. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Et lite tips Dersom du har kapasitet til å ta 2MZ og 3MZ i stedet for 2MX er det bedre, du vil da oppnå eventuelle fordypningspoeng (er vel inntil 4 poeng for å ta toårige fag som 2FY + 3FY ol.), mer realfagspoeng (1,5 i stedet for 0,5). Jeg ville kjøpt repetisjonshefte til 2FY og 2KJ (examensheftene til disse fagene er repetisjon, siden faget kun er muntlig), de er veldig små lettleste og inneholder alt du trenger. De er glimrende som et supplement til en tyngre lærebøker. Koster litt over 100kr stk. Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 I Norge så tror jeg du må ha 2MX 2FY og 3KJ, samt 63 studiepoeng, jeg trodde at en bare kunne bli lege etter allmene fag? Eller tar jeg feil Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Du må ha 59 studiepoeng og generell studiekompetanse i tillegg til fagene som du nevner for å komme inn på medisinstudiet i Norge. Ved ordinærutvalget er det omtrent 67 studiepoeng man må ha for å komme inn, noe som er for meg helt umulig. Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) 59 studiepoeng, dem, la meg tenke det er vel 9 ekstrpoeng for realfag nå for tiden, pluss karakterer, det betyr meg et snitt på 5... jaja, men har du som started tråden hatt 3KJ? Tror de krever det ved de fleste legestudier at en har hatt kjemi dette stedet her er også et alternativ tror jeg http://www.uniabroad.com/default.asp?l=0&i=145&d=99 Endret 17. juni 2006 av JensAndreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå