Gå til innhold

høyfrekvent pipelyd fra skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi den en kakk i siden, fungerer som oftest bra. Grunnen til den høyfrekvente lyden (15khz+) er transformatoren som står i crt skjermen din. Spenningen mangedobles på sekundærviklingen slik at man får spenning nok til å få fotonene til å fly gjennom bilderøret inn i forsforet å lage farger, og alt annet du måtte se på skjermen din. Denne Transformatoren kan være løs, og operasjonen skaper resonanser i skjermen. IKKE forsøk å fest denne selv. Bytt heller skjerm eller få kvalifisert personell til å gjøre det. Grunnen til at du ønsker å la være å åpne skjermen selv er spenningene det er snakk om. 230V ac på primærsiden på skapsikringer, og 10-20kV på sekundærsiden. Hvor mye strøm og hvor lenge den kommer til å gå hvis du kortslutter sekundærviklingen vet jeg ikke, men jeg regner med at du ikke ønsker å kjenne etter.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Gi den en kakk i siden, fungerer som oftest bra. Grunnen til den høyfrekvente lyden (15khz+) er transformatoren som står i crt skjermen din. Spenningen mangedobles på sekundærviklingen slik at man får spenning nok til å få fotonene til å fly gjennom bilderøret inn i forsforet å lage farger, og alt annet du måtte se på skjermen din. Denne Transformatoren kan være løs, og operasjonen skaper resonanser i skjermen. IKKE forsøk å fest denne selv. Bytt heller skjerm eller få kvalifisert personell til å gjøre det. Grunnen til at du ønsker å la være å åpne skjermen selv er spenningene det er snakk om. 230V ac på primærsiden på skapsikringer, og 10-20kV på sekundærsiden. Hvor mye strøm og hvor lenge den kommer til å gå hvis du kortslutter sekundærviklingen vet jeg ikke, men jeg regner med at du ikke ønsker å kjenne etter.

6234010[/snapback]

Hva hvis det ikke er en CRT skjerm det er snakk om da?
Lenke til kommentar

Han snakker jo om CRT-skjermer...

 

Uansett: For det første er det elektroner som blir skutt ut av elektronkanoner mot fosforlaget som gjør at man kan se noe på en CRT-skjerm. Grunnen til at en del skjermer piper kan riktignok være strømforsyningen, men det er nesten alltid kondensatorer som vibrerer, og dette kan man enkelt fikse med en dunk spraylakk. Ta en gummi/plastdings og dytt bortpå alle kondensatorene du ser, du merker fort hvem av de som lager lyden. Spray så på litt lakk, så skal du se det blir stilt.

 

Dette er forutsatt at du er kyndig selvfølgelig, som Spets sier, det er ganske heftige spenninger på gang i en CRT-monitor, og du kan få deg en skikkelig karamell om du ikke er forsiktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...