bromlefar Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg har fått en irriterende høyfrekvent pipelyd fra pc skjermen. Hva kan dette være? Skjermen "samsung"jeg har er kun 5 mnd gammel.Fungerer ellers helt topp.Håper noen der ute kan hjelpe meg:). Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Gi den en kakk i siden, fungerer som oftest bra. Grunnen til den høyfrekvente lyden (15khz+) er transformatoren som står i crt skjermen din. Spenningen mangedobles på sekundærviklingen slik at man får spenning nok til å få fotonene til å fly gjennom bilderøret inn i forsforet å lage farger, og alt annet du måtte se på skjermen din. Denne Transformatoren kan være løs, og operasjonen skaper resonanser i skjermen. IKKE forsøk å fest denne selv. Bytt heller skjerm eller få kvalifisert personell til å gjøre det. Grunnen til at du ønsker å la være å åpne skjermen selv er spenningene det er snakk om. 230V ac på primærsiden på skapsikringer, og 10-20kV på sekundærsiden. Hvor mye strøm og hvor lenge den kommer til å gå hvis du kortslutter sekundærviklingen vet jeg ikke, men jeg regner med at du ikke ønsker å kjenne etter. Endret 3. juni 2006 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Gi den en kakk i siden, fungerer som oftest bra. Grunnen til den høyfrekvente lyden (15khz+) er transformatoren som står i crt skjermen din. Spenningen mangedobles på sekundærviklingen slik at man får spenning nok til å få fotonene til å fly gjennom bilderøret inn i forsforet å lage farger, og alt annet du måtte se på skjermen din. Denne Transformatoren kan være løs, og operasjonen skaper resonanser i skjermen. IKKE forsøk å fest denne selv. Bytt heller skjerm eller få kvalifisert personell til å gjøre det. Grunnen til at du ønsker å la være å åpne skjermen selv er spenningene det er snakk om. 230V ac på primærsiden på skapsikringer, og 10-20kV på sekundærsiden. Hvor mye strøm og hvor lenge den kommer til å gå hvis du kortslutter sekundærviklingen vet jeg ikke, men jeg regner med at du ikke ønsker å kjenne etter. 6234010[/snapback] Hva hvis det ikke er en CRT skjerm det er snakk om da? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Han snakker jo om CRT-skjermer... Uansett: For det første er det elektroner som blir skutt ut av elektronkanoner mot fosforlaget som gjør at man kan se noe på en CRT-skjerm. Grunnen til at en del skjermer piper kan riktignok være strømforsyningen, men det er nesten alltid kondensatorer som vibrerer, og dette kan man enkelt fikse med en dunk spraylakk. Ta en gummi/plastdings og dytt bortpå alle kondensatorene du ser, du merker fort hvem av de som lager lyden. Spray så på litt lakk, så skal du se det blir stilt. Dette er forutsatt at du er kyndig selvfølgelig, som Spets sier, det er ganske heftige spenninger på gang i en CRT-monitor, og du kan få deg en skikkelig karamell om du ikke er forsiktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 ... det er nesten alltid kondensatorer som vibrerer ... 6234843[/snapback] Det er nok spoler som lager den lyden. Har aldri hørt slik lyd fra kondensatorer, men har lakket / limt flere spoler. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Mulig jeg mikser litt, men det kan være flere komponenter, det er nok kanskje spoler som oftest hyler ja. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 kondensatorer er er ofte sylindre, eller ser ut som motstander. Spoler har viklinger, og ser ofte ut som en bunt med kobbertråd. Transformatorer består av to spoler. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hehe, vet nok hva som er hva skjønner du, har utdannelse innenfor elektronikk, men jeg har ikke gjort overnevnte feilsøking selv, kjenner bare en del folk som har gjort det. Mulig det bare er noen som har forsnakket seg. Lenke til kommentar
bromlefar Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Tusen takk for gode tips:) Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg har en 3 år gammel 28" som piper når det er lyse farger på tv'n. Koster det noe særlig å reparere slikt? Brude jeg prøve å hamre litt på den først? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Bruk vold! På eget ansvar vel og merke... Lenke til kommentar
bromlefar Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg gir skjermen ett lite slag på toppen,og vips så er lyden borte. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 det funker nok nå --- men etter å ha slått på skjermen en stund må du slå hardere og hardere , og til slutt så vil den ikke mer jeg gir deg maks et år .. g det hvis du er heldig , så dør den . Lykke til !! Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Høyfrekvent lyd fikk jeg her om dagen også. Måka til skjermen i siden, og da ble den borte. 2dager senere kom den tilbake, også kveldet skjermen. Sånt skjer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå