Gå til innhold

Bærbar uten batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle det ikke være mulig å ta ut batteriet og kun bruke laderen som strømtilførsel ?

 

Dette for å spare på batteriets levetid mens du er hjemme.

6233213[/snapback]

Hørtes interresant ut, henger meg på her jeg.

 

Har tenkt mye på levetiden på batteriet til bærbare, og har forstått at det blir lett ødelagt. Altså, det byttes ut før man bytter ut dataen, for å si det sånn.

 

Trodde selv ikke dette gikk an, men det hadde vært fint å få vite.

Lenke til kommentar
Jo, det skal gå. Faktisk så blir det anbefalt av de fleste produsenter og fjerne batteriet dersom en bærbar skal stå tilkoblet strømnett over lengre tid.

6233515[/snapback]

Kult! Ja, vil anta at de gjør det ytterste for at batterilevetiden ikke skal synke til under ett år.. :tease:

Lenke til kommentar
Et eller annet sted på dell.no leste jeg at beregnet levetid for et batteri var 500 ut- og oppladinger. .. Hvis man bare har maskinen stående er det forsåvidt ikke noe poeng å ha i batteriet heller. Lad det halvveis og putt det i en skuff.  :p

6235159[/snapback]

Ikke så smart løsning det. I et batteri vil det alltid være en viss grad av selvutlading, så jeg ville heller ha anbefalt å topplade det før man eventuelt legger det i en skuff...

 

...Dersom man legger det i skuffen bør det heller ikke ligge for lenge, dersom det blir heeelt tomt, altså dyputladet, kan man i de fleste tilfeller glemme å få ladet det opp igjen.

 

Vil heller anbefale å kjøre maskinen på batteri til det er tomt en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Ikke så smart løsning det. I et batteri vil det alltid være en viss grad av selvutlading, så jeg ville heller ha anbefalt å topplade det før man eventuelt legger det i en skuff...

Nope, les litt her på forumet, så ser du at topplading ikke anbefales.

 

...Dersom man legger det i skuffen bør det heller ikke ligge for lenge, dersom det blir heeelt tomt, altså dyputladet, kan man i de fleste tilfeller glemme å få ladet det opp igjen.

6235214[/snapback]

Det tar _lang_ tid før batteriet lader seg ut av seg selv..

 

Selv har jeg ingen skrupler med å la batteriet stå i til enhver tid.

Lenke til kommentar

Ett Litium-Ion batteri (som alle nyere laptoper har) bør være ca 40% oppladet når det skal langtidslagres. Som Fjonisen nevner vil batteriet slites mye om det står i en konstant påslått pc, da det holder høy temperatur som følge av at strømadapteren gir det konstant vedlikeholdslading. Det kan med fordel lagres i temperaturer enda lavere enn romtemperatur.

Lenke til kommentar

Dagens Li-ion og Li-polymer batterier har en smartchip som bestemmer strømtilførselen til batteriet. Er det fullt, så er det fullt. Da vil det ikke kunne lades mer, selv om strøm står koblet til over lengre tid. Hvorvidt varmeutvikling kan skade batteriet vet jeg ingenting om though :)

Lenke til kommentar

Det værste som finnes er når man er midt inne programmering av ett eller annet litt tungt materiale, og strømmen går. Jeg lar min UPS løsning stå i laptopen. Jeg bruker den stort sett aldri i batterimodus uansett, og 1 time batteritid eller 2 har lite å si, jeg vil bare få lagret arbeidet mitt før jeg skrur av.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Viss man kjøper en ny bærbar og batteriet er oppladet ca 40% så kunne man vel bare tatt ut batteriet og kjørt på strøm fra starten ?

 

edit: Eller bare lade det opp i 12 timer som det står i manualen og deretter bare ta det ut for lagring i skuff ?

Endret av deepstar
Lenke til kommentar

Mitt batteri går dirkete ned fra 70% til 4%. Dette skyldes sikkert at pluggen til strømkabelen av og til har løsnet og jeg har satt den i igjen når jeg har merket det. Men finnes det en måte å fikse problemet mitt på? Vil jo anta at når det hopper ned til 4%, så er det bare chipen i batteriet som tror det er tomt, mens det i realiteten er mer strøm igjen. Merker også at gjenværende strøm synker raskere jo mindre som er igjen. 99%-98%-97%-95%-92%-87%-84% osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...