Telcontar Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg trodde nok muligens at alpha 100 hadde samme sensor størrelse som d70s, men med høyere oppløsning. Derav tenkte jeg på støy i forhold hvor mange MP man kjører på samme sensor størrelse. Men, en ting som er aktuell for meg. Jeg har etter lang tids leting bestemt meg for D70s (noe nølende da denne begynner å bli gammel). Ser at kit objektviet for Sony og Nikon har identiske verdier. Vil tro de yter omtrent likt. Er Sony sin nye dlsr et bedre kjøp enn den "aldrende" D70s (som ifølge flere reviews er et knall kamera med meget bra kit objektiv). Blir fort i tvil, virker alltid bedre å gå for et nylansert kamera enn et som er par år gammelt. Telcontar Edit: Har forsåvidt lest litt om KM sin 5d og den får ganske bra kritikk i tester, så en upgrade fra Sony på den vil jo bare forbedre den i forhold til d70s. Endret 5. juni 2006 av Telcontar Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Tipper han egentlig mente alpa og ikke d70 modin 6245940[/snapback] Han spør om D70s har samme sensor som det nye Alpha kameraet er jo ikke så vanskelig å missforstå det. Jeg svarer at nei det har det ikke, den har Sonys nye 10.2 megapixel sensor. Som du sikkert vet lager Sony sensorene til Nikon (-D2H), Pentax og Sony/KM. Jeg trodde nok muligens at alpha 100 hadde samme sensor størrelse som d70s, men med høyere oppløsning. Derav tenkte jeg på støy i forhold hvor mange MP man kjører på samme sensor størrelse. Selvsagt har den samme fysiske størrelse. Men det er jo alikevel ikke snakk om samme sensoren. Størrelsen på DSLR sensor forandrer ikke fysisk størelse selv om det blir tilført flere megapixler, da dette ville gjøre mange av objektivene ubrukelig. Sony sensorene som Sony, Nikon og Pentax bruker har DX størrelse (crop 1.5) mens Canon bruker crop 1.6 30d/20d har en sensor som er ubetydlig større en 350d. Selv om den har samme fysiske størrelse og flere megapixler så behøver ikke dette å bety mer støy, da det har skjedd en del med teknologien på de 3,4 årene siden Sony utviklet sin gamle sensor. Brikken er jo også den samme som på d200 så det er jo bare å se hvilke støyegenskaper dette har. Endret 5. juni 2006 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 For min del tror jeg det finnes en pannekake på 70mm 2.4 og en Ltd. på 77 1.8. To litt forskjellige dyr, men jeg hadde hatt vanskelig for å velge, hehe.. Mvh Kjetil 6244123[/snapback] Jeg mener også det finnes en 70/2,4, men jeg tror ikke det er pancake. Flott portrettobjektiv. Tilbake til Sony, så gleder det meg at introduksjonsprisen er så lav som tusen dollar. Det blir nok en hit. Ellers merker jeg meg at fastoptikken er kjente Minolta-objektiver, som er i produksjon i dag. De kommer også med den bebudede 35/1,4. Det var det vel flere som hadde gjettet. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) 6244123[/snapback] Jeg mener også det finnes en 70/2,4, men jeg tror ikke det er pancake. Flott portrettobjektiv.Tilbake til Sony, så gleder det meg at introduksjonsprisen er så lav som tusen dollar. Det blir nok en hit. Ellers merker jeg meg at fastoptikken er kjente Minolta-objektiver, som er i produksjon i dag. De kommer også med den bebudede 35/1,4. Det var det vel flere som hadde gjettet. 6245977[/snapback] Søkte et raskt søk å fant ut at 70mm f2.4 faktisk har en pancake konstruksjon, synes dette var rart da jeg trodde det ville være umulig å lage en tele med den slik konstruksjon. Nok om det, dette viser jo i hvertfall at Sony og Pentax har mye mer spennende fastopptikk en Canon og delvis også Nikon. Som har konsenstrert sine høykvalitets objektiver om å lage zoomer tilpasset pressefotografer (fastopptikken er ofte billigere modeller, med noen få ekstreme unntak bare for å vise at de er markedsledere 85mm f1.2 50mm f1), mens Sony og Pentax har satset på litt spesielle fastlinser (Tessar konstruksjoner, Gamle Zeiss linser osv.), mens zoomene dems er ubrukelig for enhver pressefotograf. For pengesterke amatører og proffer som ikke jobber med pressefoto i en avis, men annen form for foto kan jo Sony og Pentax virkelig være gode alternativer. Endret 5. juni 2006 av modin Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Selvsagt har den samme fysiske størrelse. Men det er jo alikevel ikke snakk om samme sensoren. Størrelsen på DSLR sensor forandrer ikke fysisk størelse selv om det blir tilført flere megapixler, da dette ville gjøre mange av objektivene ubrukelig. Sony sensorene som Sony, Nikon og Pentax bruker har DX størrelse (crop 1.5) mens Canon bruker crop 1.6 30d/20d har en sensor som er ubetydlig større en 350d. Selv om den har samme fysiske størrelse og flere megapixler så behøver ikke dette å bety mer støy, da det har skjedd en del med teknologien på de 3,4 årene siden Sony utviklet sin gamle sensor. Brikken er jo også den samme som på d200 så det er jo bare å se hvilke støyegenskaper dette har. Ok, da er jeg med. Har ikke dslr fra før så akkurat de tingene blir fort forvirrende. Skal ikke ha ny dslr før utpå høsten, da er det sikkert nok av tester å lese om dette kameraet. Telcontar Endret 5. juni 2006 av Telcontar Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....bName=acc&var2= Om man klikker litt rundt springer en liten bombe.. ZA-objektivene fra Carl Zeiss har autofokus. I tillegg er både 135/1.8 og 85/1.4 designet med intern fokusering, noe som gir kjappere og stillere fokusering. Lurer virkelig på om de kan få disse til å føles gode ut i MF-modus, uansett ble Zeiss for Sony et hakk mer alvorlig enn jeg hadde tenkt. I tillegg er det en 16-80 3.5-4.5 der. Hvis noen hadde gitt meg en lyssterk 15/16/17/18mm vidvinkel i tillegg hadde den veldig raskt kunne bli en nyttig walkaroundzoom. Gleder meg til å se alt presentert gjennom media for å se om det er mer man har gått glitt av og om ZA-objektivene har intern fokusmotor/SSM/USM/AF-S. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 En ting jeg liker veldig godt med denne lanseringen er at de satser på objektiver som ser gamlere ut og bruker eldre teknologi, kanskje det er for å bruke alle pengene som brukes i objektivet på glass og byggemateriale. Istedenfor å lage det fint å se på og ha bra autofokusmotor. De fleste av KM sine objektiver osv ser ikke så veldig fine ut akkurat, men de er praktiske og gode, og de gjør jobben sin ofte bedre enn andre objektiver. De er ikke klumpete og har bra vekt, dette er en ting jeg mener er veldig viktig for å kunen skape et bra objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå