PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Du sier noe der, rotekaizer. Dette ser spennende ut, og er vel de beste nyhetene dere i Minoltaleiren har fått på en stund. Det som gleder meg mest i den listen, er at både 28mm/2,8 og 50mm macro videreføres. To fabelaktig gode objektiver som garantert står på minn innkjøpsliste, hvis jeg skulle foreta systemskifte. Utrolig bra objektiver, i likhet med andre av fastoptikk på listen. Gledelig at Sony har sett verdien i å videreføre produksjonen av så mange av fastlinsene, samt den nye 35mm'eren. Den blir nok et spennende valg for en de som ønsker seg en fast normal. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Er du sikkert på at du ikke tenker på 28/2, PMnormal? Tror ytelsesforskjellen er merkbar, noe jeg faktisk kan få sjekket selv til uka om jeg besøker broderen som har /2.8. 28/2 er sylskarp fra vid åpning og ned, og er etter min oppriktige mening så nærme jeg vil komme en ultimat "walkaround" på 1.5x crop. Mvh Kjetil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Det er ikke den jeg mener, og den står desverre ikke på listen heller. Jeg mener nok 2,8. Det er et objektiv jeg har lekt litt med, og liker det veldig godt. Forvrengningen er eksemplarisk, noe som gjør den til en glimrende normal for meg. Det eneste jeg har å utsette på det, er at det koster en del mer enn f.eks. Canons tilsvarende. Jeg har forøvrig kommet frem til at 28mm 2/8 er ganske idèell for mitt gatebruk, på grunn av den kompakte størrelsen, lave vekten og relativt høye optiske ytelsen. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Det er ikke den jeg mener, og den står desverre ikke på listen heller. Jeg mener nok 2,8. Det er et objektiv jeg har lekt litt med, og liker det veldig godt. Forvrengningen er eksemplarisk, noe som gjør den til en glimrende normal for meg. Det eneste jeg har å utsette på det, er at det koster en del mer enn f.eks. Canons tilsvarende.Jeg har forøvrig kommet frem til at 28mm 2/8 er ganske idèell for mitt gatebruk, på grunn av den kompakte størrelsen, lave vekten og relativt høye optiske ytelsen. 6243000[/snapback] Så sant, så sant. Men det har gått for 7-800kr på ebay siden prisene startet å stige. 28/2 gjør ikke noe utav seg det heller, men har seigere (minimalt) AF, vekt og stor blomsterformet solblender. Den lille fremtrekksringen på 28/2.8 sparer mye plass i en trang skulderveske. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Du vet jo jeg glad i målsøkere, Kjetil, så for meg betyr kompakte løsninger og vektbesparelser en del. Beundrer derfor for tiden tanken om en høyoppløst Pentax med anti shake og en 21mm f/3,5 Pancake som reisekamera. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Der sier du absolutt noe fornuftig. De der pannekakene er absolutt ikke noe å spøke med(jeg tør ikke snakke mer om målsøkere av frykt for å få moderatorene på nakken ). Satt og leste meg opp om Pentax da det så som mørkest ut for Sonys satsing, og de har mye interessant å by på. Imidlertid er deres 135/1.8 sjelden vare og dyr i innkjøp, men hvem vet hva en Zeiss-utgave vil koste? Nærmere 20'? Mvh Kjetil Endret 4. juni 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Der sier du absolutt noe fornuftig. De der pannekakene er absolutt ikke noe å spøke med(jeg tør ikke snakke mer om målsøkere av frykt for å få moderatorene på nakken ). Satt og leste meg opp om Pentax da det så som mørkest ut for Sonys satsing, og de har mye interessant å by på. Imidlertid er deres 135/1.8 sjelden vare og dyr i innkjøp, men hvem vet hva en Zeiss-utgave vil koste? Nærmere 20'? Mvh Kjetil 6243330[/snapback] Meget mulig. Desverre synes jeg den klassiske 40mm pancaken er lite attraktiv på APS-C. Derimot har de et tredje objektiv som jeg finner veldig interessant, 70mm 2,4 (tror jeg det er). Det firmaet har noen artige løsninger. Liker ikke moderatorene måsøkere? Jeg kjøpte noe målsøkerutstyr i Roma, en ekstern universalrammesøker til Zorky'en. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Der sier du absolutt noe fornuftig. De der pannekakene er absolutt ikke noe å spøke med(jeg tør ikke snakke mer om målsøkere av frykt for å få moderatorene på nakken ). Satt og leste meg opp om Pentax da det så som mørkest ut for Sonys satsing, og de har mye interessant å by på. Imidlertid er deres 135/1.8 sjelden vare og dyr i innkjøp, men hvem vet hva en Zeiss-utgave vil koste? Nærmere 20'? Mvh Kjetil 6243330[/snapback] Meget mulig. Desverre synes jeg den klassiske 40mm pancaken er lite attraktiv på APS-C. Derimot har de et tredje objektiv som jeg finner veldig interessant, 70mm 2,4 (tror jeg det er). Det firmaet har noen artige løsninger. Liker ikke moderatorene måsøkere? Jeg kjøpte noe målsøkerutstyr i Roma, en ekstern universalrammesøker til Zorky'en. 6243736[/snapback] Det er vel en 77mm F/1.8, og er virkelig et kultobjektiv. Det blir forgudet på diverse fora rundt om på nettet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Det stemmer sikkert. Roter nok sammen spec'sene med noe annet jeg liker. Spennende, men veldig OT etterhvert. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 For min del tror jeg det finnes en pannekake på 70mm 2.4 og en Ltd. på 77 1.8. To litt forskjellige dyr, men jeg hadde hatt vanskelig for å velge, hehe.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 For min del tror jeg det finnes en pannekake på 70mm 2.4 og en Ltd. på 77 1.8. 6244123[/snapback] Sikker på at det finnes en Pancake på 70mm er vel neppe mulig (det er umulig) å konstruere en telelinse i en Pancake konstruksjon. Zeiss sine Tessarer (teletessar) for lange brenvidder (Pancake er jo som regel Tessar konstruksjonen) var jo lange konstruksjoner og ikke pancake linser. ps. Synes pancake linsene er rålekre vurderte en periode å kjøpe en gammel Pentax pancake eller en gammel Zeiss tessar på e-bay for å bruke den med adapter på Canonen min. Desverre har disse en brennvidde som gjør det uegnet til det jeg ønsker å bruke dem til på et digitalt hus. Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hvor mange av objektivene er det som er helt nye og ikke bare har fått Sony-navnet trykket på? Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Kan ikke fatte å begripe at de går for 50/1.4 kontra 50/1.7! 50/1.4 kunne de lansert med neste kamera. Har inntrykk av at de billigste 50mm (1.8) til nikon og canon selger som varmt hvetebrød til deres entry level kunder, og ofte er utsolgt.... ....klager egentilg ikke. Forstår bare ikke makedsstrategien. ....pluss at jeg savner en 85mm Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Kan ikke fatte å begripe at de går for 50/1.4 kontra 50/1.7! 50/1.4 kunne de lansert med neste kamera. Har inntrykk av at de billigste 50mm (1.8) til nikon og canon selger som varmt hvetebrød til deres entry level kunder, og ofte er utsolgt.... ....klager egentilg ikke. Forstår bare ikke makedsstrategien. ....pluss at jeg savner en 85mm 6244736[/snapback] Kan se ut som de satser på de dyrere objektivene her, ut i fra 50mm bl.a Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Nettopp:). Det var vel det jeg ikke helt forsto, siden dette blir deres "billigutgave"....... 85 af mente jeg sist.... Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....e=feature&var2= Da er det offisielt:)!! Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Pris 999.95 dollar. Ser ut som den lander i Nikon D70s territorium, blir spennende å se hvor bra den yter med 10.2MP på samme sensor (hvis D70s bruker samme sensor som D200 da). Telcontar Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 ang pris: sony prisen bør nok ligge litt høyt, ellers er det vel få butikker som kjøper inn, hvis de har problemer med å matche prisen. Så sony også solgte r1 til 999 usd og den får du kjøpt til under 800usd andre steder....... Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Pris 999.95 dollar. Ser ut som den lander i Nikon D70s territorium, blir spennende å se hvor bra den yter med 10.2MP på samme sensor (hvis D70s bruker samme sensor som D200 da). Telcontar 6245673[/snapback] Nei D70 har Sonys gammle 6 megapixler sensor, ikke noe stygt om den, men den tilhører nok en helt annen genrasjon enn hva den nye 10.2 megapixler sensoren gjør. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Tipper han egentlig mente alpa og ikke d70 modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå