Gå til innhold

SONYs α-system. Oppdatert med veikart.

Anbefalte innlegg

Alpha-systemet

Alpha-100

Oppsummering:

Sensoren fra D200 - tydeligvis med begrensning på høyeste ISO, mulig Custom Function?

Støvreduksjonssystem - mekanisk og basert på SSS-motorene.

Carl Zeiss-optikk - hva nå enn dette betyr..

Nytt 40-segments lysmålingssystem i forhold til 5D/7D - Mulig at dette gir en mer presis punktlysmåling? Gjenstår å se,

Nytt batteri - NP-FM55H.

CF og adapter til MSDuo - ingen separat MS-slot.

Minoltablitzsko. Ommerkede utgaver av 5600HS og 3600HS. (separat lekkasje)

Objektivene med introduksjonsdato:

Expected to ship on or before July 28th, 2006

50mm f/1.4 Standard Lens

50mm f/2.8 Macro Lens

100mm f/2.8 Macro Lens

Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* DT 16-80mm f/3.5-4.5 Zoom Lens

DT 18-70mm f3.5-5.6

75-300mm f/4.5-5.6 Compact Super Telephoto Zoom Lens

Preorders will begin on July 7th, 2006

DT 11-18mm f/5.5-5.6 Super Wide Zoom Lens

Preorders will begin on August 4th, 2006

500mm f/8 Reflex Super Telephoto

G-Series- 1.4X Tele-converter Lens

Preorders will begin on September 8th, 2006

16mm f2.8 Fisheye Lens

20mm f2.8 Wide-Angle Lens

28mm f2.8 Wide-Angle Lens

135mm f/2.8 (T4.5) STF Telephoto

G Series 35mm f/1.4 G Standard Lens

G Series 70-200mm f/2.8 G Telephoto Zoom Lens

Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f1.4 Telephoto Lens

Carl Zeiss® Sonnar® T* 135mm f/1.8 Telephoto Lens

Preorders will begin on November 3rd, 2006

24-105mm f/3.5-4.5

G Series 300mm f/2.8 G Super Telephoto Lens

Bilder.

Oppsummering:

Stort sett alt er reintroduksjon av kjente Minolta-objektiver (noen så gamle som 20år, noen unike design - 135mm STF og AF-speiltelen, mange fullrammedesign som strengt tatt ikke er optimale på DT/APS-C-format) i tillegg til en ny autofokusserie fra Carl Zeiss.

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om Sony mener alvor med satsingen på digital speilrefleks. Kvalitetsbilledbrikke, billedstabilisator, støvreduksjon og samarbeid med Carl Zeiss. Gleder meg enormt til de første testene kommer. Med lav pris vil dette kameraet kanskje ryste de etablerte pridusentene? Sony har jo et uttalt mål å erobre 25 % av det digitale speilrefleksmarkedet innen kort tid. Tidligere KM brukere sitter på 16 millioner objektiv som mangler kamera. Er dette oppskriften på suksess?

Lenke til kommentar

Vel...det er sikkert et par år siden den ble utviklet, vil jeg tro. Etter den er utviklet er det jo ikke bare for nikon og putte den i kameraet sitt og sende'n til butikken.

Det jeg er redd for er at de har funnet ut at de kan lage en hakket dårligere og spare mye, tror ikke det men men...

Ellers er vel merkelojalitet er problem for alle produsenter, og et pluss ( tenk KM). Tror uansett ikke sony ser dette som et problem, de vet utmerket godt at ingen canon 5D bruker selger det, pluss sine f 2.8 objektiver for å sjekke ut hva sony får til.......

Har troen jeg...ser hva de gjorde på mobilfronten.

Lenke til kommentar

ser bra ut dette!

Støvreduksjon er verdt gull sier da jeg, får bare ikke håpe det er slik som på olympus da den rensker ccd hver gang en slår kamera på, men at det er slik at du velger selv når du skal gjøre det.

Autofokusen blir vel den samme som på Minolta, det er ikke så positivt, da her er det ofte kamera som fokuserer og ikke objektivet, men men.

Carl zeiss optikk, håper ikke det blir for dyrt, og at de produserer gode objektiver i alle prisklasser

Lenke til kommentar
Autofokusen blir vel den samme som på Minolta, det er ikke så positivt, da her er det ofte kamera som fokuserer og ikke objektivet, men men.

6235757[/snapback]

Er nødt til å ha motoren i huset for at gamle objektiver skal fungere, så det er det nok helt sikkert

Lenke til kommentar

6235757[/snapback]

Er nødt til å ha motoren i huset for at gamle objektiver skal fungere, så det er det nok helt sikkert

6235780[/snapback]

Jeg er jo helt klar over det, men slik som på mit kit objektiv så er det jo Kamera som operer, det er jo litt treigere enn feks 350D med kit, hvor der det er objektivet som er motoren.

Men de produserer jo objektiv med motor i huset, så det er ikke noe farlig

Lenke til kommentar

Hehe, leste tråden via Opera Mini i formiddag, og har klødd etter å få rettet opp slurv siden. Tittelen var nok for "intern" etter HW-nettverkets retningslinjer for bruk av forumet, og når de har valgt en relativt hard linje på dette, er det vel bare å respektere det :) Skrev imidlertid innlegget i halvsvime rett etter at jeg våknet og før jeg løp morgenrunden, så det var ikke mange klare tanker akkurat da - nok om det.

Grunnen til at jeg skrev at det nok får D200-brikken, er at det som påpekt i realiteten er få alternativer. Sony har lang tradisjon for masseproduksjon/salg av sine billedsensorer (5MP-sensoren i F-717, C5050z, Dimage 7i-A1, Nikon CP-5xxx, 8MP-sensoren i F-828, C8080z, Dimage A2-200, CP-8xxx, 6MP-sensoren i speilreflekser fra Nikon, Pentax og KM og sannsynligvis et hav av sensorer for kompakter). Sensoren i D200 var neste skritt etter suksessen med 6MP-brikken, og kommer nok til å bli brukt av både Sony, Pentax og Nikon i mange modeller fremover.

Fremtiden til sensoren i R-1 er usikker, da den har en ny cropfaktor som ville skape total forvirring i de nevnte produsentenes linjer. Den vil nok bli stående som et proof of concept, og videreutviklet til neste R-serie.

Når det gjelder Carl Zeiss og billig optikk, må man huske at dette ikke er måten Zeiss har bygget sitt rykte på. De fokuserer på høy grad av kvalitets- og produksjonskontroll, noe som driver prisene i været. Minolta har også produsert optiske design av ypperste kvalitet - noen helt uten sidestykke - og de som har vært produsert ved fabrikken i Sakai i Japan (G-serien, makroobjektivene m.m) har kunnet forsvart seg mot all konkurranse. Jeg tror Sony vil bruke CZ for markedsføringsverdien inntil jeg ser det motsatte, men god fastoptikk med dype røtter for α-festet hadde vært helt strålende - uansett pris - man skal jo ha noe å strekke seg etter og.. :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Rotekaizer: jeg syntes det er litt genialt at vi begge heter Kjetil og er Minolta fans...

Men nok om det: selv syntes jeg det er utrolig bra at de ikke bruker en ny cropfaktor, og holder seg til 1.5x, for dette er den mest utrbredte sorten, da blir det billigere å produsere osv.

Det med Carl zeiss objektiver som billig tror jeg fint går an, for kompakt kamera bruker jo Zeiss objektiver, og da bør da DSLR og kunne bruke de.

Og her kan jo zeiss komme inn på markedet som ikke bare high end optikk produsenter, men også produsere overkommlige objektiver.

Og i tilleg så har Zeiss nå fatningen å bruke til disse objektivene

Lenke til kommentar
Det med Carl zeiss objektiver som billig tror jeg fint går an, for kompakt kamera bruker jo Zeiss objektiver, og da bør da DSLR og kunne bruke de.

Og her kan jo zeiss komme inn på markedet som ikke bare high end optikk produsenter, men også produsere overkommlige objektiver.

Og i tilleg så har Zeiss nå fatningen å bruke til disse objektivene

6236878[/snapback]

Disse objektivene til Kompakt kameraer og video kameraer har lite med Carl Zeiss å gjøre annet enn navnet. Forhåpentligvis er det snakk om langt bedre objektiver Carl Zeiss ønsker å tilby til DSLR. Tror heller ikke det er snakk om de gamle KM objektivene, da de slik jeg forstod artikkelen skal fortsette under Sony G navnet. Sansynligvis og forhåpentligvis er det snakk om de gamle fastobjektivene til Contax DSLR'ene (som også har kommet i Nikon fatning med Manuel Fokus) kanskje til og med Autofokus vil bli implementert i såfall vil Sony være et klart førstevalg for folk som foretrekker god fastopptikk.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Disse objektivene til Kompakt kameraer og video kameraer har lite med Carl Zeiss å gjøre annet enn navnet. Forhåpentligvis er det snakk om langt bedre objektiver Carl Zeiss ønsker å tilby til DSLR. Tror heller ikke det er snakk om de gamle KM objektivene, da de slik jeg forstod artikkelen skal fortsette under Sony G navnet. Sansynligvis og forhåpentligvis er det snakk om de gamle fastobjektivene til Contax DSLR'ene (som også har kommet i Nikon fatning med Manuel Fokus) kanskje til og med Autofokus vil bli implementert i såfall vil Sony være et klart førstevalg for folk som foretrekker god fastopptikk.

6238357[/snapback]

Tror du er inne på noe der, modin. Håper i alle fall det. Hvis de f.eks. kommer med sin egen versjon av klassiske Planar 50/1,4, så trenger den ikke bli stort dyrere enn de fra Nikon og Canon. Når man tar med i beregning at den er klart bedre, så betyr ikke de få hundrelappene så mye. Ellers håper jeg som rotekaizer at KMs 50mm macro blir å fortsatt finne i produksjon, for den er minst like god som konkurransen. Vi må som nevnt ikke glemme Minoltas stolte tradisjoner med fastoptikk. De har har 28/2,8 som er nesten 1000 kr dyrere en Canons, men den er også et lite hakk bedre. Uansett er jeg overbevist om at noe spennende er på gang.

Når det gjelder støvfjerningen, så har vel as-teknologien i KM-husene en slik funksjon som bonus. Jeg ser i alle fall at jeg er mer plaget med støv enn en kompis med 7D, og det skyldes sannsynligvis at sensoren hans vibrerer stort sett hele tiden. Det er mulig at Sony bare "markedsfører" denne hyggelige bi-effekten av anti shake.

Jeg vil også si et par ord om bruken av merkenavnet CZ i kompaktkamerar. Det virker som om det stort sett er snakk om bruk av triplett-prinsippet i konstruksjonen som gjør at man kaller et objektiv for Zeiss. Det er nemlig altid snakk om Tessar, eller Vario-Tessar. De kunne like godt kalt det en Vario-Triotar (Triotar var hva Schneider kalte sine tripletter). Derfor kan kun se på CZ-logoen som en henvisning til hvilken konstruksjonsprinsipp, og det er ikke engang sikkert at en eneste ingeniør fra Zeiss har deltatt under konstruksjon. Det blir nok noe helt annet med utskiftbar fastoptikk o.l. Der kan vi nok forvente oss Planar-konstruksjoner, og de blir nok mer sammenlignbare med Contax CZ-optikk, eller Cosinaprodusert Zeiss. Man skal ikke se bort fra at disse objektivene kommer til å bli produsert av de nye kongene av OEM-produksjon, nemlig Cosina (som produserer Voigtländer og det nye Zeiss Ikon-systemet).

Hvis Sony spiller kortene sine riktig, og lanserer en Alpha "9D", så er det mulig vi kan få et "Contax-system" for den digitale æra, der de rimelige modellene tilbyr en innfallsport a-la Yashica på 80-tallet. I så måte vil det finne sin kundegruppe i større land enn Norge (hvor Contax nesten ikke fantes), blant de "virkelig seriøse" entusiastene, samt blant bryllupsfotografer, kunstfotografer, hoff-fotografer og dess like. Det er jo blant disse fotografene både Contax og Minolta hadde sin kundegruppe. De er individualister som gir blaffen i å bruke kameraet som slagvåpen i krigen de er sendt ut for å dekke, og de savner egentlig et eget merke nå. Jeg tror Sony kommer til å lykkes. De kommer til å bli fulgt av en stor gruppe fotografer som lojalt kommer til å fortsatt bruke samme fatning som de altid har brukt, samt individualister som ønsker noe annerledes enn de to store. Stadig flere som oppgraderer fra avansert kompakt kommer til å velge Alpha gr. anti shake. I det hele tatt skal Canon og Nikon passe seg, for de kan fort bli for orientert rundt å tilfredstille pressefotografer. Man skal nemlig ikke glemme at det finnes mange typer pengesterke entusiaster og proffer. Nå som også Pentax kommer med en semipro-modell med AS, så er det fullt mulig at de to kan spise en stor bit av de to stores markedsandel i det lukurative mellommarkedet. Modeller som D200 og Eos 30D kan miste mange kunder på grunn av fritenkende fotografer, som ser verdien i de kvalitetene man får i kombinasjon med lyssterk optikk og AS.

Lenke til kommentar

Alle innlegg som kommenterte moderatoravgjørelse (forespørsel om bedre emnefelt) er slettet da slike kommentarer IKKE skal tas i den aktuelle tråden, men i PM til moderator. Dette står klart og tydelig i retningslinjene, så er nyttig informasjon blitt borte som en følge av dette, så tar jeg intet ansvar.

Har dere noe on-topic å si som ble slettet som følge av dette, er dere velkomne til å lage ny post med dette :)

Lenke til kommentar

Hvis "kong carl" lager noe billigoptikk vil jeg mye heller kjøpe f.eks Tamrom. De har gjort det lenge, de kan det og de begynner å få noen glass de fleste kunne ønske seg i samlingen sin. Det at sony eier endel av selskapet er heller ikke noe minus.

Pluss at litt vil du noe uansett betale for Carl navnet!

Lenke til kommentar
Hvis "kong carl" lager noe billigoptikk vil jeg mye heller kjøpe f.eks Tamrom. De har gjort det lenge, de kan det og de begynner å få noen glass de fleste kunne ønske seg i samlingen sin. Det at sony eier endel av selskapet er heller ikke noe minus.

Pluss at litt vil du noe uansett betale for Carl navnet!

6238845[/snapback]

Det er mulig det, men det blir ikke nødvendigvis dyrere. Hvis vi kommer til å oppleve prestisjeobjektiver av typen Planar, så er det verdt pengene. Det er vel ingen tvil om at Planar 50/1,4 har vært den beste lyssterke femtimilimeteren på markedet i de senere år (ser bort fra f.eks. Nikkor 1,2), så jeg ser klart at de kan rettferdiggjøre slike modeller også. En annen sak er at de nå eier en flott serie optikk allerede (Minolta). Kanskje de kommer til å produsere Sony Alpha-optikk av Minolta-opprinnelse hos Tamron, mens prestisjeobjektiver som Planar blir produsert av "Zeiss Japan", Cosina. Sistnevne har tidligere produsert analoge slr-hus for både Nikon og Canon, så hvorfor ikke prestisjeoptikk for Sony?

Lenke til kommentar

Sony har kjøpt opp KMs optiske fabrikk i Kina, samt de av de optiske ingeniørene som var ansatt der. Dette var en relativt ny fabrikk som sannsynligvis var ment å ta over prestisjelinjene etter at Sakai-fabrikken i Japan avsluttet produksjonen sommeren 2005, og det var her det nyest annonserte 35mm 1.4G-objektivet ville bli utviklet. Den så imidlertid aldri dagens lys i Minoltaklær. Når Sonys objektivlineup viser seg å inneholde en rekke gamle kjenninger fra Minoltadagene samt objektivene fra samarbeidet med Tamron, er det nok her de kommer fra.

CZ har den senere tiden vært ekstremt gode på egne design produsert i Tyskland og meget meget gode på design de har produsert hos Cosina i Japan, men hva "billigoptikk" under deres navn ville tilsi vet ingen.

Cosinas objektivserie for speilrefleks (inkludert de zoomobjektivene som er beryktet for å være de tre aller dårligste på photodo) har vært designet ved å lage det teoretisk sett best mulige designet, for så å bytte ut elementer og glasstyper til produksjonsprisen har nådd et forhåndssatt (og veldig lavt) krav. De har så blitt solgt under både Cosinanavnet og Vivitar, Phoenix (og sikkert Ritz, Adorama og Quantaray m.m) etc etc i store mengder i de større kjedene selv om ytelsen har vært begredelig.

Tamron, Sigma og Tokina satser nok mer og mer på best balanse mellom ytelse og pris - Tokina prioriterer samtidig byggekvalitet.

Zeiss har tradisjonelt sett i mange tilfeller valgt, som Leica gjør, å maksimere ytelsen ved å sette steinharde krav til kvalitetskontroll og best mulig teoretisk optisk design. Canon, Nikon, Pentax, Olympus og Minolta har på sin side måttet tilby løsninger i begge sektorer og har kanskje vært mindre ekstreme i begge retninger. Hvorfor ser vi så etter billigløsninger fra Zeiss? Som skrevet høyere opp vil jeg heller ha det ultimate og noe å strekke seg etter. Noe som gir Sonysystemet et godt rykte sammen med en råsterk 9D/Alpha-1 og tvinger Sony til å satse på profesjonelt fotoutstyr på samme måte som de har gjort det med videoløsninger.

Dessuten håper jeg snart Tokina får øynene opp for α-festet, da de har vært viktige innovatører for optikk med redusert billedsirkel de siste årene.

Frem til tirsdag får dere ha meg unnskyldt, da jeg har all rett til utopiske dagdrømmer :) (enda 11t som servicemenneske gjør noe drastisk med fantasien).

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Ser da ut til at 5D er mer konfortabelt, for det har gommi på baksiden, der hvor det går litt ut, dette er meget konfortabelt.

10mp mener jeg er unødvendig, så nå kommer vel det til å bli slik at Sony setter igang megapixelkrigen igjen ved å lansere en entry modell med 10mp

Lenke til kommentar
Ser da ut til at 5D er mer konfortabelt, for det har gommi på baksiden, der hvor det går litt ut, dette er meget konfortabelt.

10mp mener jeg er unødvendig, så nå kommer vel det til å bli slik at Sony setter igang megapixelkrigen igjen ved å lansere en entry modell med 10mp

6242651[/snapback]

Ikke spesielt uenig i vurderingen din. 10MP og ISO1600 mot 6MP og ISO3200 er ikke et vanskelig valg for min del. Hva er filstørrelsen til en NEF fra D200, mon tro? Men når det er sagt, er det all grunn til å tro at 10MP vil være basisoppløsningen i denne generasjonen med dSLR-hus, og Sony har alt å vinne på å skaffe seg et rykte for å være gode på teknologi (eller å få trykke "10MP" på pappeska om en vil lese det på den måten).

Gleder meg til å finne ut mer om JPG-prosesseringen og RAW-programvaren.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Bilder funnet hos SonyStyle (SONYs webshop).

Bekrefter lekkasjene og at det dreier seg om en 5D med 10MP, ny lysmåling og nytt batteri i all hovedsak.

Mvh

Kjetil

6242634[/snapback]

+ at fn-knappen bak er borte. Håper ikke trenden blir å fjerne knapper for å legge funksjonene inn i menyene. Uff, dommedagsprofeten i meg er litt usikker på Sony, selv om resten av kroppen gleder seg!

Lenke til kommentar

ja søren, Fn knappen er jo genial!

Ser i listen av objektiver, og jeg ser to atraktive objektiver der for meg: 50mm F1.4 og 100mm 2.8 Macro, så det neste jeg kjøper blir vel et av disse!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Da var listen over de første 20 objektivene også ute (se første post).

1.4X Teleconverter

2X Teleconverter

DT 11-18mm F4.5-5.6

DT 18-200mm F3.5-6.3

DT 18-70mm F3.5-5.6

16mm F2.8 Fisheye

20mm F2.8

28mm F2.8

35mm F1.4 G

50mm F1.4

50mm F2.8 Macro

100mm F2.8 Macro

135mm F2.8 [T4.5] STF

300mm F2.8 G

500mm F8 Reflex

24-105mm F3.5-4.5

70-200mm F2.8 G

75-300mm F4.5-5.6

Sonnar T 135mm F1.8 ZA

Planar T 85mm F1.4 ZA

Bilder.

Sonnar T 135mm 1.8 og Planar T 85mm 1.4 er de to Zeiss-objektivene. Lurer på prisen på førstnevnte og på hvilken måte de vil bli tilbudt (betyr ZA bare MF og manuell blender eller bedre?). Kan det finnes en mye bedre lavlyskombinasjon enn 135/1.8 pluss 7D med ISO3200 og AS?

Spørs om jeg bare må begynne å spare..

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...