Gå til innhold

Hvor mange timer søvn trenger du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger 5-8 timer på hverdager. Ofte føler jeg meg mer opplagt etter 6 timer enn etter 8, så det kan tyde på at 6-7 er optimalt for meg.

I helgene blir det ofte opptil 10 timer søvn. Da har jeg fryktelig dårlig samvittighet når jeg våkner klokken 2 på ettermiddagen og føler at jeg har kastet vekk en hel dag :p

Lenke til kommentar
Pappa er antagelig et "sykt arbeidsmenneske" - og ikke faen om han har sovet fem timer en natt på leeeenge.

6235383[/snapback]

Ja, det er slike jeg tenker på. Det kan fungere en stund, men det tærer nok på kroppen. Men mennesker er uansett forskjellige, noen takler lite søvn bra og noen ikke.

Jeg merker faktisk at noen ganger jeg har fått for lite søvn så klarer jeg å konsentere meg og arbeide vel så bra som med mye søvn. For mye søvn gjør uansett at jeg blir daff.

Lenke til kommentar
Finnes mange triks for å lure kroppen til å takle lite søvn. Noen av de syke arbeidsmenneskene bruker det. Man merker kanskje ikke mangelen på søvn, men det tærer jo på kroppen.

6235380[/snapback]

Vel og greit. Det sier seg jo selv også at de fleste i militæret, la det være noe elstraordinært (ala jeger o.l.), de sover ikke mye i løpet av da sin min. 2-års kontrakt (<--etter hva jeg har skjønt).

Jeg snakker jo om å holde dette over en lang periode, uten mulighet for å "reparere" søvnlageret som etterhvet hoper seg opp. Mange som glemmer at man sover inn/tar igjen i helgen og slikt. Men at et fåtall klarer å presse seg mentalt til å sove et par timer om natta, er sikkert mulig. Dog personlig tror jeg man må være utrolig sterk psykisk..

Lenke til kommentar
Pappa er antagelig et "sykt arbeidsmenneske" - og ikke faen om han har sovet fem timer en natt på leeeenge.

6235383[/snapback]

Ja, det er slike jeg tenker på. Det kan fungere en stund, men det tærer nok på kroppen. Men mennesker er uansett forskjellige, noen takler lite søvn bra og noen ikke.

Jeg merker faktisk at noen ganger jeg har fått for lite søvn så klarer jeg å konsentere meg og arbeide vel så bra som med mye søvn. For mye søvn gjør uansett at jeg blir daff.

6235444[/snapback]

Enig. Har litt av pappa i meg. Kan ha en like grei dag uten å ha sovet mer enn en liten "napp" på tyve minutter en natt, også mht til prøver og deadlines.

Men har en tendenes til å måtte ta igjen litt i helgene.

Lenke til kommentar

Det er helt individuelt hvor mye søvn man trenger, f.eks har jeg lest om en gammel dame som ikke trengte mer enn 1-2 timer søvn i døgnet. Hun fortalte forskerne at hun hadde sovet lite hele livet, men det hadde blitt enda mindre med årene. Damen hadde forøvrig ikke problemer med å fylle sine 22 våketimer med aktiviteter og hun var ikke trøtt i løpet av tiden hun var våken. Indusdelfinen sover såkalt mikrosøvn, 1-2 sekunder av gangen og tilsammen 6-7 timer i døgnet. Tumleren (Flipper-delfin) sover med en hjernehalvdel av gangen.Likevel har man aldri funnet en levende organisme som ikke sover i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Men basert på et felles grunnlag/gjennomsnitt så skal man ikke se bort fra at 4-5 timer er bortimot minimum med søvn et gjennomsnittlig menneske må ha. Ser veldig på eksempelet ditt som å sammenligne verdens høyeste mann med resten av verden, og derfor konkludere med at alle mennesker vil bli så høye. Eller noe slikt nedover den gaten.

Edit: Ikke at jeg har noe medisinsk grunnlag for å uttale meg da.. Så kan likesågodt være helt på vidda her..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...