Gå til innhold

Trenger tips om skjermkort som passer CPU!

Acey

Anbefalte innlegg

Folk er sikkert litt lei av "hva skal jeg kjøpe"-poster her, men jeg prøver!

Skal ha meg nytt skjermkort, tenkte jeg. Jeg er ikke helt noob på hardware, men jeg må innrømme at teknologien har løpt litt fra meg i det siste, så jeg har ikke helt peiling.

Kortet skal kjøres med en AMD 3200+ med 1GB ram.

Vil ha et bra kort, men er redd for å kjøpe "overkill" i forhold til resten av systemet.

Har noen et bra tips til ca 1000-1500kr?

Har kjørt på mitt gamle GeForce4 440MX helt siden jeg tok knekken på mitt FX5900... men nå har jeg begynt å spille igjen, så da duger det liksom ikke! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har AGP, siden du kjører G4MX akkurat nå.

Eneste jeg kommer på i farta i den prisklassen er GeForce 6600GT eller ATI Radeon X1600 Pro evt. X800GTO.

Ingen av disse kortene er noe spesielt overkill for systemet, det er beskjedent med bra kort til en billig pris til AGP i disse dager.

Lenke til kommentar
Regner med du har AGP, siden du kjører G4MX akkurat nå. 

Eneste jeg kommer på i farta i den prisklassen er GeForce 6600GT eller ATI Radeon X1600 Pro evt. X800GTO. 

Ingen av disse kortene er noe spesielt overkill for systemet, det er beskjedent med bra kort til en billig pris til AGP i disse dager.

6233270[/snapback]

Har nettopp kjøpt X800GTO, og er storfornøyd.

Lenke til kommentar

Stemmer det, kjører AGP.

Men ja.. X800GTO er ikke dumt! Jeg kom på at en kompis akkurat kjøpte samme kort, og han er storfornøyd.. ca samme oppsett som meg og!

Tror kanskje vi kan regne saken som løst.. det var jo ikke noe stort "problem" dette, men alltid kjekt med innspill!

Overkill-kort til 1000-1500 er vel ikke realistisk nei.. :p

Men, jeg har sett folk her på forumet som omtrent anbefaler 2 kort til 10.000 pr.stk. uansett hva man spør etter!

Uansett, takker så mye! :)

Lenke til kommentar
Hvilken type AMD prosessor passer til et x1800xt kort? 4k+ ?

6235493[/snapback]

Alle med sokkel 754,939,940 og AM2. Det er ingen begrensinger på hvilken prosessor man kan kombinere med bestemte skjermkort. De eneste kravene er at hovedkortet har PCIe x16-port, og det finner man på hovedkort til alle de nevnte soklene.

Ytelsemessig og taktisk vil jeg foreslå en med dobbeltkjerne. Gjerne en Opteron 165, 170 til sokkel 939 eller en X2 4000+ til AM2. Hvis du har mye bra DDR-ram fra før, velg sokkel 939, hvis du skal kjøpe ny ram i samme slengen, velg AM2.

Lenke til kommentar

For å få utnyttet all kraften i et X1800 XT må man vel trenge en relativt kraftig prosessor, helst dobbelkjerne som Simen1 sier.

Hvis ikke blir prosessoren en flaskehals, og det får ikke jobbet så bra som det kunne med en bedre prosessor.

Off topic: hm, når begynte det å stå "Community Manager" istedenfor "Brukermoderator", og hvorfor engelsk tekst på et norsk forum? :hmm:

Lenke til kommentar
Off topic: hm, når begynte det å stå "Community Manager" istedenfor "Brukermoderator", og hvorfor engelsk tekst på et norsk forum? :hmm:

6236969[/snapback]

1. juni endret tittelen seg. Jeg har fått litt mer ansvar osv. :)

Det var dessverre den tittelen jeg ble tilbudt, jeg jobber med saken å få endret det til en norsk tittel :)

Forresten.. vet noen hvilke kort som gir mest for pengene idag? Altså, det trenger ikke være et superkort.. men bra til prisen! :)

6269746[/snapback]

Til den prisen (1000-1500kr) er det klart geforce 7600GS og 7600GT som gjelder. ATI har noen konkurrerende kort som blandt annet X1600Pro og X1600 XT, men jeg vil ikke si de er særlig gode kjøp i forhold til de nvidia-kortene.

De neste gode kjøpene på pris-skalaen koster godt over 2000kr: geforce 7900GT og radeon X1900GT.

Angående tidspunkt å kjøpe på så mener jeg dette er et godt tidspunkt. ATI kommer ikke med nye brikker i den prisklassen før i 3. kvartal (kodenavn RV560 og RV570), mens Nvidia trolig ikke kommer med noe nytt i den prisklassen før etter jul. (G80 som kommer til høsten skal bare være toppklassekort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...