karpov Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg hadde opprinnelig win xp på min harddisk. Så installerte jeg ubuntu på en annen disk og satt det opp slik at jeg får en OS-valgmeny når jeg booter. Problemet er: Disken som ubuntu ligger på bråker og jeg vil kaste den, men når jeg kobler den fra pcen vil ikke xp starte. Dette har sikkert en enkel løsning, men jeg er helt grønn når det gjelder linux. En annen ting: Er det mulig å gjøre så man slipper å skrive passord hver gang man skal inn i forskjellige systeminstillinger, root terminal o.l.? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg hadde opprinnelig win xp på min harddisk.Så installerte jeg ubuntu på en annen disk og satt det opp slik at jeg får en OS-valgmeny når jeg booter. Problemet er: Disken som ubuntu ligger på bråker og jeg vil kaste den, men når jeg kobler den fra pcen vil ikke xp starte. Dette har sikkert en enkel løsning, men jeg er helt grønn når det gjelder linux. Hvis du kaster disken mister du jo også Ubuntu og 1- du må installere Ubuntu på nytt og da løser problemet seg 2- du skal ikke ha Ubuntu mer, da kan skrive fixmbr på komandolinjen i Windows En annen ting: Er det mulig å gjøre så man slipper å skrive passord hver gang man skal inn i forskjellige systeminstillinger, root terminal o.l.? 6232699[/snapback] Ja, men det er langt fra anbefalt. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 1. Søk i wikien til ubuntu, der er det beskrevet kordan du kan reinstalerer grub. Vist du bare skal ha windows på maskina, så spør på windowsdelen av forumet etter kordan du legge inn ny mbr 2. Det er noko du ikkje bør gjøre av sikkerhetsmessige hensyn. Vist du skal holde på ei stund i cli, så gir sudo -s deg root. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå