Gå til innhold

skyte riflekule/slippe riflekule, hvem lander førs


Anbefalte innlegg

Noen spurte meg om dette og jeg må ærlig talt si jeg ble usikker:

-Hvis en person skyter en kule med en rifle vannrett (la oss si 1 meter over bakken) og en annen slipper en kule rett ned i samme høyde, hvilken kule treffer bakken først?

 

Selv tror jeg de treffer likt grunnet begge har samme påvirkning av tyngdekraften, og den som skytes har vel ingen oppdrift?

 

Sikkert blitt spurt om dette før, men men ;) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke en kule som blir skutt ut gå ganske langt vannrett før den begynner å dale da? Eller går den så fort at det ikke blir noe forskjell? :hmm:

6232295[/snapback]

men den vil jo bli tatt tak i av tyngdekraften med en gang? Og de har vel lik potensiell energi iforhold til 0-punktet (altså bakken)?

Lenke til kommentar

Tyngdeakselerasjonen vil være den samme, og kulene vil dale like fort. Dersom det er en eventuell luftmotstand som presser kula oppover, vil den jo holde seg i lufta lengre.

 

En golfball som blir slått med 200m/s 12° over bakken vil gå 170-180m uten luftmotstand, men 250m med luftmotstand, mener jeg å ha lest i en fysikkeksamensfasit en gang.

Lenke til kommentar
Tyngdeakselerasjonen vil være den samme, og kulene vil dale like fort. Dersom det er en eventuell luftmotstand som presser kula oppover, vil den jo holde seg i lufta lengre.

 

En golfball som blir slått med 200m/s 12° over bakken vil gå 170-180m uten luftmotstand, men 250m med luftmotstand, mener jeg å ha lest i en fysikkeksamensfasit en gang.

6232366[/snapback]

 

Kommer ann på hvordan den roterer. Dersom den roterer riktig vei, fungerer den som en flyvinge, roterer den feil vei, fungerer den også som en flyvinge, rent bortsett fra at den løfter nedover :p

 

Kan sikkert sette opp likningene en eller annen gang dersom folk er forferdelig interessert. Evt. kan man jo se på screenshot (og kjøre i matlab/octave (har ikke testa sistnevnte, men det burde da funke)) dette programmet (sjølskrivi) for å beregne strømningsfeltet rundt en flyvinge:

 

http://folk.uio.no/kyrrens/

Klikk på "kode" i menyen

Klikk på "Plott av felt rundt en "flyvinge""

 

Kosensich!

Lenke til kommentar
En kule som blir skutt ut av et våpen går ikke vannrett. En AG3 for eksempel skyter kulen 0.015 grader opp. Dette fører til at treffunktet er det samme på 30 og 200 meter når man har siktet på 200 meter.

6233932[/snapback]

Og det er vel også grunnen til at det funker særdeles dårlig å holde våpenet sidelengs og ha noe håp om å treffe blink, slik man ofte ser på film.

Lenke til kommentar
Og det er vel også grunnen til at det funker særdeles dårlig å holde våpenet sidelengs og ha noe håp om å treffe blink, slik man ofte ser på film.

6234007[/snapback]

 

 

Vi gjennomførte faktisk blinkskyting med AG3 gjennom skytebukker på et skytekurs jeg var deltok på i forsvaret. I skytebukken var det åpninger, men man måtte helle våpenet til sidene for å kunne sikte og skyte samtidig. Det gikk overraskende bra på 30 meter, men man måtte ta hensyn til at det ikke var oppdrift på kulen, samt at den gikk mot en av sidene.

Lenke til kommentar
men får kula oppdrift av luften?

6237347[/snapback]

Vet ikke, der må nok noen med større greie på fysikk og/eller aerodynamikk uttale seg. Men for å tippe, så tipper jeg det er så lite at det ikke vil ha noe særlig å si uansett.

6237359[/snapback]

det er jo noe av poenget, "litt" oppdrift er vel nok til at den lander senere, ergo den du slipper lander først. Men spørsmålet er fortsatt, får kula som skytes ut noe oppdrift i forhold til den du slipper?

Lenke til kommentar
men får kula oppdrift av luften?

6237347[/snapback]

Vet ikke, der må nok noen med større greie på fysikk og/eller aerodynamikk uttale seg. Men for å tippe, så tipper jeg det er så lite at det ikke vil ha noe særlig å si uansett.

6237359[/snapback]

 

Dersom vi anntar at kula er uendelig lang ( :p ) s.a. vi kan regne i 2d og kan se bort i fra ekle vingetipp-ting, så vil spinnet gi en kraft mot siden, på samme måte som en flyvinge.

 

EDIT: glem det. Jeg fikk det for meg at "vinden" kom inn fra siden av kula... Ukke spør meg hvorfor. Forøvrig ville kraften i så fall gå rett opp eller ned.

 

Bah.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Aerodynamisk sett kan det sies at en symmetrisk airfoil (hva heter det på norsk?) vil ha en løftekoeffesient på 0 ved angrepsvinkel = 0, og bare 0, fordi:

 

Angrepsvinkelen er vinkelen mellom legemets korde (en rett linje fra det forrerste til det bakerste punktet), og den relative luftstrømmen. Det vil i praksis si at når en linje mellom kulens spiss og bakende er parallell med bevegelsen, vil vi ikke ha noe aerodynamisk løft.

 

Når angrepsvinkelen er annerledes enn 0, vil det virke aerodynamiske krefter. Retning og størrelse på denne resultatkraften avhenger av angrepsvinkel, prosjektilets form, overflatestørrelse, lufttettheten og hastigheten.

 

Så lenge et legeme er symmetrisk og angrepsvinkelen er null, vil luftstrømmen rundt legemet være likt uansett, fordi vi kan si at legemet kan roteres rundt aksen inn i strømmen uten å endre form. Da vil løftekoeffesienten være 0, og

 

Se forøvrig f.eks. http://wright.nasa.gov/airplane/shape.html eller google på symmetric airfoil aerodynamics osv.

 

:)

post-5910-1149403054_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ordet det letes etter her er ballistikk.

 

ethvert prosjektil som forlater et løp/rør vil følge en ballistisk kurve, det hadde vært liten nytte ellers, siden dette som gjør at man kan sikte.

temperatur, luftfuktighet, høyde over vannet etc. er variabler som på virker ballistikken

 

tilbake til poststarter, dersom en kule blir støtet ut vannrett, uansett hastighet, så vil den falle like hurtig til bakken som en kule som blir sluppet fra samme høyde...siden tyngdekraften (i dette tilfellet) er 90 grader i forhold fluktretningen på kulen som beveger seg framover.

Lenke til kommentar
En kule som blir skutt ut av et våpen går ikke vannrett. En AG3 for eksempel skyter kulen 0.015 grader opp. Dette fører til at treffunktet er det samme på 30 og 200 meter når man har siktet på 200 meter.

6233932[/snapback]

Jeg mener å huske at kula starter 3 cm under siktelinja, for så å krysse ved 30 og 200. Men hvis vi benytter disse tallene, og antar rettlinjet bevegelse fra 0 til 30 meter, vil da vitterlig vinkelen bli arctan( 0.03 / 30 ) ~= 0.057° ?

Lenke til kommentar

Det kan hende du har rett, men jeg vil gjerne vise hvordan jeg har kommet fram til mitt forslag. Ser nå at jeg har skrevet feil, da det er 0,15 grader jeg mener vinkelen er.

 

Jeg har ikke målt avstanden mellom toppen av kornet og midten av løpet så mine data baserer seg på resten av kulebanen som er oppgitt i AG3 heftet jeg har liggende.

 

I dette heftet finner jeg følgende kulebane med siktelinje som null:

 

th_62437_KulebaneAG3.jpg

 

Jeg plotter denne informasjonen inn i kalkulatoren og ber den regne ut en 2.grads ligning. Ut fra dette får jeg formelen:

 

th_62865_Formel_kulebane.jpg

 

Dette sier meg at kulen skal starte ca 6.5089 cm under siktelinjen. Om dette er feil så ønsker jeg at noen går å måler på AG3en sin slik at jeg kan bruke det korrekte tallet og finne riktig utskytingsvinkel.

 

Men iallefall.. den data jeg sitter på forteller meg at kulen etter 1 cm har steget 0,0025 cm i forhold til siktelinjen. Jeg bruker pytagoras med a=1cm og b=0.0025cm for å finne hypotenusen.

sin-cos-tan.gif

 

Deretter bruker jeg formelen Cos B= a/c. Finner da vinkelen B til å være 0.15 grader.

 

Som sagt kan det hende jeg tar feil da jeg ikke har eksakte mål for startposisjonen og derfor kan ha feil i formelen for kulebanen.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke hadde hatt luftmotstand, hadde utregningen din vært god. Det har seg nemlig slik at hvor mye kula faller avhenger av tiden, og når det tar lengre tid for kula å gå en meter jo lengre ut i banen man kommer, må man frem med mer komplisert regning. Men nå går jeg bare på bygg, og får derfor ikke kost meg med slik fysikk, så jeg skal ikke påstå for mye.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Modifisert_AG-3.jpg -> Hvis man ser på dette bildet, finner man forøvrig ut at 3 cm ikke er så langt fra sannheten. Jeg skulle gjerne målt selv, men AG på hybelen utgår.

 

Redigert: Skulle gjerne hatt en av den typen på bildet. ^^

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...