Abnorm Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Har en gammel disk jeg tenke skulle montere for å hente ut gammelt arbeid. Denne disker er av type IDE . Når jeg kobler denne til kan jeg oppnå to ting. 1. Windows Starter, men jeg på skrive inne passord (noe jeg ikke må ellers) og når jeg er inne, virker ikke mus og tastatur. Skrivebordet er heller ikke som normalt. (ikoner er borte og bakgrunns bilde er byttet ut) 2. Får grå/svart skjerm etter Windows logoen og ingenting annet skjer. Når jeg trekker ut kabelen til disken og starter opp igjen, da er alt som det skal. Har også forsøkt med å bytte kabel med dvd spilleren. Da får jeg denne meldingen ved oppstart: ”trykk B” eller Ctrl, Alt, Del for restart. Det skal sies jeg har hatt denne disken i drift for noen dager siden på samme maskin, men etter jeg byttet CPU viften måtte jeg ta ut hovedkorte og dermed koble i fra disken. Men sist jeg koblet denne disken til, satte jeg kun i strøm og IDE kabelen og startet opp, å alt gikk bra. Men kan ikke huske hvilke kabler jeg brukte da og hvor på HK jeg koblet den, kan problemet kanskje ligge der? Håper dere har forstått problemet... Endret 2. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Håper dere har forstått problemet... Du kan sikkert forklare bedre enn du gjør her, men det er så.... De problemene du nevner, er de med IDE disken koblet som slave eller master på en IDE port samtidig som du har en annen disk med operativ system som du normalt starter PC-en med ? En Sata disk feks? Eller har du de problemene med bare den IDE disk koblet på PC-en ? og ikke noe annet ? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Problemet er kun når jeg monterer den ekstra IDE disken. (de andre i maskinen er SATA) IDE disken er satt som: Cable Select Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Når du har en Sata disk og kobler en IDE som er aktiv og med windows i,vil PC-en starte med den Ide som Boot disk. Derfor du må i Bios å justere igjen harddisk boot priority eller vil PC-en boote fra IDE disken. Kan det være noe i det ? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Når du har en Sata disk og kobler en IDE som er aktiv og med windows i,vil PC-en starte med den Ide som Boot disk. Derfor du må i Bios å justere igjen harddisk boot priority eller vil PC-en boote fra IDE disken. Kan det være noe i det ? 6232779[/snapback] Du hadde helt rett, prøvde med det du sa og nå startet maskinen uten problemer. Tusen Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå